חנות GPT

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חנות GPT היא שוק מקוון של OpenAI שתוכנן לשמש כזירת מסחר מרכזית למשתמשי ChatGPT Plus (מנוי בתשלום), צוות, וארגונים. חנות GPT מוקדשת להפצה, גישה, ומכירה של סוכני GPT שהם יישומים מתוחכמים של מודלי Generative Pre-trained Transformer (GPT) המבוססים על ChatGPT בגרסה שנשענת על מודל השפה הגדול GPT-4 (LLM) של OpenAI.

החנות משמשת כזירת מסחר לגרסאות או סוגים שונים של ChatGPT, שכל אחד מהם מותאם ליישומים ספציפיים. בעוד שב-ChatGPT יש רמת גמישות בסיסית, סוכני GPT ממשיכים צעד קדימה על ידי התמחות במשימות או תחומים ספציפיים, התאמה לצרכים ותהליכי עבודה פרטניים, וניצול יכולות מתקדמות של עיבוד שפה טבעית.

הפלטפורמה מאפשרת למשתמשים לגלות ולהשתמש ביותר מ-3 מיליון גרסאות מותאמות אישית של ChatGPT, המעוצבות עבור טווח רחב של קטגוריות ויישומים כמו DALL-E, פרודוקטיביות, מחקר וניתוח, תכנות, חינוך וסגנון חיים.[1]

חנות ה־GPT מייצגת ציון דרך משמעותי בהתפתחות של הטמעת טכנולוגיות בינה מלאכותית. נכון לראשית 2024 החנות מיועדת לסוכני GPT של OpenAI בלבד.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון שמאחורי חנות ה-GPT נבע מהרצון ההולך וגובר להתאמה אישית בתוך כלי בינה מלאכותית. ההצלחה של ChatGPT הובילה לקריאות להתאמת יכולותיו למטרות ספציפיות, ודחפה את OpenAI להציג הוראות מותאמות אישית ביולי 2023. עם זאת, גישה זו הוכחה כלא יעילה עבור צורכי התאמה מורכבים.

בנובמבר 2023, הכריזה OpenAI על חנות ה-GPT בכנס המפתחים הראשון שלה. הכנס סימן את שאיפתה של OpenAI להתרחב מסנסצייה צרכנית לספק של פלטפורמת מפתחים פופולרית, וסמנכ"ל השיווק סם אלטמן התגרה במשתתפי הכנס בהבטחה של "כמה דברים חדשים נהדרים".[2]

בדצמבר דחתה OpenAI את השקת החנות, תוך ציון בהודעה פנימית שהיא ממשיכה "לבצע שיפורים" ב-GPTs על בסיס משוב מלקוחות. ההשקה התבצעה ב-10 בינואר 2024.[1] ואפשרה למשתמשים ליצור, לשתף ולגלות GPTs שהוכנו מראש דרך פלטפורמה ייעודית.

פונקציונליות ומאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חנות ה־GPT כוללת מגוון רחב של GPTs שפותחו הן על ידי שותפי OpenAI והן על ידי קהילה רחבה יותר. היא כוללת מובילי דעה בקהילת המפתחים שמציג GPTs פופולריים ומובילים בקטגוריות שונות כמו DALL-E, כתיבה, מחקר, תכנות, חינוך וסגנון חיים. בנוסף, הפלטפורמה מדגישה GPTs חדשים ומשפיעים מדי שבוע, תוך עידוד חדשנות וגילוי רציף.

מגבלות ואסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירת חנות מקוונת לסוכני GPT שונים, בייחוד בהקשר שבו רוב השירותים ניתנים ללא תשלום (למעט מנוי חודשי ל-ChatGPT) מציבה אתגרים והזדמנויות ייחודיים:

  1. תקני איכות ודיוק: יישום אמצעי בקרת איכות כדי להבטיח שכל סוכני ה־GPT עומדים ברמה מסוימת של ביצועים ודיוק, במיוחד ביישומים קריטיים. OpenAI כבר החלה לטפל בכך. תהליך הסקירה של ה־API שלהם זמין חלקית לשימוש הרחב.[3]
  2. הנחיות לשימוש אתי: יצירת הנחיות ברורות לשימוש אתי, האוסרות יישומים שעלולים לגרום לנזק, אפליה או הפרת פרטיות. ל־OpenAI יש קבוצה מוגדרת היטב של מסמכי "מחקר הִתאָמָה" שדנים בסיכונים פוטנציאליים ופיתוח אחראי של בינה מלאכותית.[4]
  3. פרוטוקולי אבטחה: הבטחת אמצעי אבטחה איתנים להגנה מפני גישה לא מורשית ושימוש לרעה בסוכני ה־GPT. למרות ש-OpenAI אינה חושפת באופן ציבורי אמצעי אבטחה ספציפיים, סביר להניח שהם נוקטים בתקנים תעשייתיים.[דרוש מקור]
  4. ציות לחוקים מקומיים ובין-לאומיים: עמידה בחוקי הגנת מידע כמו GDPR ותקנות רלוונטיות אחרות בתחומי השיפוט בהם פועלת החנות. זהו תהליך נמשך עבור כל חברת בינה מלאכותית. OpenAI נדרשת לציית לתקנות על הגנת פרטיות נתונים רלוונטיות כמו התקנה הכללית להגנת נתונים (GDPR) וחוק פרטיות הצרכן של קליפורניה (CCPA).
  5. פרטיות הגנת נתוני משתמש: יישום מדיניות נוקשה לפרטיות נתוני משתמש וקבלת הסכמה, במיוחד עבור סוכנים שמטפלים במידע רגיש.
  6. שקיפות וגילוי: מתן מידע ברור לגבי היכולות והמגבלות של כל סוכן GPT למשתמשים.
  7. ייחוס ובעלות: טיפול בייחוס ובבעלות על סוכני ה-GPT. האם המפתחים ישמרו על בעלות, או שתהיה העברת בעלות ברגע שיש העלאה של החנות לציבור הרחב?
  8. ניטור ואכיפה: כיצד תנטר OpenAI את הציות להנחיות השימוש האתי ותמנע שימוש לרעה בסוכנים?
  9. יישוב סכסוכים: אלו מנגנונים יהיו קיימים לטיפול בסכסוכים בין מפתחים ומשתמשים של סוכני GPT?

מבנה כלכלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברבעון הראשון לאחר השקתה, הכריזה OpenAI על תוכנית הכנסות למפתחי סוכני GPT,[5] שתהיה זמינה תחילה למפתחים בארצות הברית בלבד. תוכנית זו נועדה למסחר את מעורבות המשתמשים עם ה־GPTs ולספק תמריץ כלכלי ליוצרים לתרום מודלים איכותיים לחנות. נכון לראשית 2024 השימוש בכל ה־GPTs הוא בחינם.

המודל הנוכחי (מידע מוגבל)[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש מידע פומבי מוגבל הזמין על המבנה הכלכלי הספציפי של חנות ה־GPT אך על סמך פלטפורמות דומות (חנויות אפליקציות), OpenAI עשויה לשקול מודל שיתוף הכנסות.

מודלים פוטנציאלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תעריפי חבילות: חבילות גישה/שימוש שונות בנקודות מחיר שונות עבור צרכים שונים.[1]
  • שיתוף הכנסות: חלק מההכנסות שמגיעות מסוכן GPT (דרך מנויים, תשלומי שימוש וכו') מתחלק עם המפתח. זה נותן תמריץ ליצירת סוכנים איכותיים ובעלי ערך.[6]
  • מודל פרימיום בשילוב חינם: גרסה בסיסית של הסוכן היא חינמית, עם תכונות או פונקציונליות פרימיום יהיה בתשלום.זה מאפשר למשתמשים לנסות לפני שהם מתחייבים, ומתאים לתקציבים מגוונים.
  • מודל מנוי: משתמשים משלמים תשלום מנוי חוזר כדי לגשת לסוכן GPT ספציפי או לחבילה של סוכנים עם יכולות שונות. זה יספק תזרים הכנסה צפוי למפתחים.[7]
  • תוכניות מפתחים: גישה במחיר מוזל עבור מפתחים/סטודנטים לשימוש לאקדמאי.

אתגרים ושיקולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מודלי תמחור: קביעת תמחור הוגן ותחרותי לסוכני GPT בעלי פונקציונליות ויעדי קהל משתנים עשויה להיות מורכבת.
  • מדידת ערך: הגדרת מדדים ברורים למדידת הצעת הערך של סוכני GPT שונים חיונית הן למפתחים והן למשתמשים.
  • התפלגות זנב ארוך: חנות ה־GPT עשויה להציג התפלגות של זנב ארוך, שבה מספר גדול של סוכנים נישתיים מתמקדים בצרכים ספציפיים, לצד כמה סוכנים מבוקשים עם היקף פופולריות רחב. זה דורש מודל כלכלי התומך בשני הקצוות של הספקטרום.[8][9]

התפלגות זנב ארוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזנב הארוך[9] מתייחס לתאוריה שמספר גדול של מוצרים נישתיים יכולים יחד ליצור מכירות משמעותיות, גם אם כל מוצר נמכר בנפח נמוך. בהקשר של חנות ה־GPT זה מתורגם ל:

  • מגוון של GPTs :החנות עשויה לארח אוסף עצום של GPTs הממוקדים במשימות ייעודיות מלבד אלו הכלליים והפופולריים.
  • גילוי וייעוד: נדרשים מנגנונים שיעזרו למשתמשים לגלות GPTs נישתיים שממלאים בדיוק את צורכיהם.
  • זרמי הכנסה בני-קיימא: המודל הכלכלי צריך לתמרץ מפתחים ליצור ולתחזק GPTs נישתיים למרות פוטנציאל מכירות נמוך יותר. זה יכול לכלול עסקאות זעירות, שיתוף הכנסות ממוגזר, או מענקים לפיתוח נישתי.

שיקולים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מודלים חופשיים וקוד פתוח: כיצד תטפל החנות בשילוב או תחרות עם מודלי GPT חופשיים וקוד פתוח זמינים?
  • בעלות ומסחור נתונים: על המודל הכלכלי לטפל בשאלה כיצד נתונים שנוצרים על ידי סוכני GPT נשמרים בבעלות ועשויים להיות ממוסחרים.

איזון המגבלות והמודלים הכלכליים האלה יכול ליצור סביבה בת-קיימא ואחראית לסוכני GPT. לכל אחד ממודלים אלה יש יתרונות וחסרונות, והמבנה האידיאלי עשוי לכלול שילוב של מספר גישות, תלוי בשוק היעד והיישומים הספציפיים של סוכני ה־GPT.

השפעה על ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כניסתה של חנות GPT של OpenAI עשויה להשפיע באופן משמעותי על סקטור ההיי-טק בישראל. מצד חיובי, מגוון של GPTs עשוי לזרז חדשנות בתחומים כמו אבטחת סייבר (דגש מרכזי לישראל), כפי שמודגש על ידי רשות החדשנות.[10] עם זאת, קיימים אתגרים. תקנות קפדניות לפרטיות מידע עלולות לעכב מפתחים ישראלים, ונגישות ועלות עשויות ליצור חסמים לחברות קטנות יותר. גם שיקולים אתיים סביב הטיה ושימוש לרעה דורשים תשומת לב. נדרש מחקר נוסף כדי להבין כיצד חנות GPT עשויה להשתלב בנקודות החוזק והחולשה הקיימות של הנוף הטכנולוגי הישראלי.

שיתוף GPT לחנות ה-GPT[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתמשים המעוניינים לשתף את ה־GPTs שלהם בחנות נדרשים לשמור את היצירות שלהם לגישה ציבורית ולאמת את פרופיל המפתח שלהם. התהליך הזה מבטיח שכל ה־GPTs בחנות עומדים בנוהלי השימוש ובהנחיות המותג של OpenAI. בנוסף, מערכת סקירה חדשה יושמה כדי לשמור על איכות ובטיחות של ה-GPTs הזמינים בחנות.[1]

  • מפתח: משתמש שיוצר ומשתף GPTs בפלטפורמה.
  • GPT ציבורי: שנגיש לכולם דרך חנות ה־GPT.
  • GPT פרטי: שנגיש רק למפתח ולאנשים שהוא שיתף אותו איתם.
  • מדריך של Zapier ליצירת GPTs.[11]
  • חיפוש סוכן GPT בחנות ה-GPT.[12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדיה וקבצים בנושא סוכן תבוני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 Introducing the GPT Store, openai.com (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Anna Tong, Krystal Hu, OpenAI to make models cheaper, more powerful in its first developer conference, Reuters, ‏November 3, 2023
  3. ^ OpenAI, Safety best practices, OpenAI
  4. ^ Safety & responsibility, openai.com (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Introducing the GPT Store, openai.com (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ José Ignacio Gavara, How to Make Money in OpenAI’s GPT Store, Medium, ‏2024-01-07 (באנגלית)
  7. ^ Recurring Revenue: Types and Considerations, Investopedia (באנגלית)
  8. ^ Elberse, Anita (2008-07-01). "Should You Invest in the Long Tail?". Harvard Business Review. ISSN 0017-8012. נבדק ב-2024-03-06.
  9. ^ 1 2 In The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More, Chris Anderson, 2006
  10. ^ Israel Innovation Authority, Innovation in Israel overview 2018-19, p 49, https://innovationisrael.org.il/en, ‏2018
  11. ^ How to build your own custom ChatGPT with OpenAI's GPT builder, zapier.com (באנגלית)
  12. ^ OpenAI, GPT store finder, OpenAI