חרדים אנוסים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המונח חרדים אנוסים מתייחס לחרדים החיים בחברה החרדית ושומרים בפומבי על אורח חיים חרדי, אך אינם מאמינים בעקרונות האמונה המקובלים בציבור האורתודוקסי, ולעיתים אף עוברים בסתר על חלק ממצוות הדת המרכזיות, כגון שמירת שבת או דיני הצניעות. היוצאים בשאלה שונים מהם בכך שהם נוהגים באורח חיים חילוני בצורה גלויה[1]. רוב החרדים האנוסים מתאמצים למנוע את חשיפתם ככאלה, ואין נתונים ברורים לגבי היקף התופעה. יש המשערים שהחשיפה לאינטרנט גרמה לעלייה במספרם.[דרוש מקור]

כוונת המונח[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוב, המונח "חרדים אנוסים" מתייחס לאנשים שנולדו בתוך החברה החרדית, או הצטרפו אליה בהמשך חייהם, וניהלו בעבר אורח חיים חרדי לכל דבר, אלא שבשלב מסוים הם עוברים מעין הליך פנימי של יציאה בשאלה, הגורם להם להפסיק להגדיר את השקפתם כחרדית; עם זאת, הם ממשיכים להתנהל כחרדים, לעיתים רק למראית עין. יש להבדיל בינם לבין יהודים חרדים שאינם מקיימים את כל מצוות היהדות החרדית וחוקיה, אך ממשיכים להגדיר עצמם כחרדים וכחלק מהחברה החרדית.

החרדים האנוסים ממשיכים להתלבש ולהסתפר כחרדים, לשמור שבת לפחות למראית עין, להניח תפילין, או, אצל נשים, להדליק נרות שבת, לכסות את השיער ולשמור חיצונית על שאר חוקי הדת והחברה שהם חיים בה. לעומת זאת, חלקם, בעת שהם לבדם או כאשר הם בחברת אנשים מסוימים, אינם שומרים מצוות.

סיבות לקיום אורח חיים חרדי אנוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרך כלל, הסיבות לכך שהחרדים האנוסים בוחרים להמשיך בקיום אורח החיים החרדי כלפי חוץ, אף על פי שאינם חרדים בהשקפתם, הן משפחתיות וחברתיות. חרדים אנוסים רבים הם נשואים והורים לילדים, והם מעדיפים להמשיך לשמור על התא המשפחתי, תוך שמירה על אורח חיים חרדי למראית עין, על פני יציאה בשאלה גלויה שעלולה להוביל לפירוקו או לפגיעה בקרובים אליהם. אחרים עושים זאת מסיבות חברתיות – החשש מנידוי על ידי הקהילה והמשפחה או החשש להתרחקות מהן. סיבות אחרות לקיום אורח החיים האמור יכולות להיות כלכליות. למשל, בעלי עסקים הפועלים בתוך החברה החרדית, או בני אדם התלויים כלכלית בהורים או במשפחה ואינם מסוגלים לכלכל את עצמם באופן עצמאי.

חרדים אנוסים ויציאה בשאלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח "חרדים אנוסים" הוא מונח נפרד מיציאה בשאלה, שכן בעוד היוצאים בשאלה מנהלים, על פי רוב, אורח חיים חילוני בצורה מוצהרת, החרדים האנוסים שומרים על חזות חרדית לפחות כלפי חוץ. למרות זאת, קשה להגדיר חלוקה דיכוטומית בין המונחים, שכן מחד גיסא, חלק מהיוצאים בשאלה מתלבשים כחרדים ונוהגים כמותם בצורה כלשהי כשהם מבקרים את בני משפחתם וחבריהם החרדים, ומאידך גיסא, חלק מהחרדים האנוסים מתנהגים כחילונים לכל דבר כאשר הם נמצאים בחברת אנוסים אחרים או בחברת יוצאים בשאלה וחילונים. רוב המקרים של יציאה בשאלה מתחילים בהתנהלותם של היוצאים כחרדים אנוסים[דרוש מקור].

קשיים באורח החיים החרדי-אנוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

חרדים אנוסים רבים מתמודדים עם קשיים הנובעים מקיום אורח חייהם. הקשיים כוללים את החשש מהיחשפות ואת האתגר של החיים הכפולים[2].

חלק מהחרדים האנוסים אינם משתפים כמעט אף אדם בעובדת היותם אנוסים, אחרים משתפים בכך חלק כלשהו ממכריהם, וחלק מהם יוצרים קשר גם עם אנשים אחרים המקיימים את אותו אורח החיים ואף עם חילונים ועם יוצאים בשאלה. יש מהם שאף מבלים במקומות בילוי חילוניים[2].

בניגוד ליוצאים בשאלה, שיכולים להיעזר בארגונים ובעמותות הקיימים במטרה לסייע להם, נכון ל-2019, עדיין אין גופים רשמיים המסייעים לחרדים אנוסים. עם זאת, קיימות עבורם קבוצות תמיכה וסיוע, רבות מהן ברשתות החברתיות ובאינטרנט בכלל. כמו כן, נערכים מפגשים פנימיים של חלקם.

דפוסי פעולה של חרדים אנוסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם כמה סוגים של חרדים אנוסים:[3]

  • אלה המסתירים את מצבם האמוני והדתי אפילו מבני משפחתם. מרחב הפעולה שלהם מוגבל, והוא יתבטא למשל בחילול שבת כאשר כל בני הבית בבית הכנסת, או בתא השירותים כאשר מדובר בשימוש בטלפון סלולרי.
  • אלה שבני זוגם מודעים למצבם הרוחני והדתי של האנוס, אבל אינם משתפים איתו פעולה. עדיין עליו להראות כלפי חוץ אל מול ילדיו את השקפת העולם החרדית.
  • כאשר שני בני הזוג הם חרדים אנוסים, הם יקיימו בפני עצמם אורח חיים חילוני בביתם, במקביל לחזות חיצונית חרדית שאותה יציגו בפני ילדיהם. אם הילדים מספיק קטנים ועדיין לא התחילו ללמוד בתלמוד תורה, זה יכול להתבטא במעבר לאזורי מגורים שאינם חרדיים במובהק, אך סמוכים לאזורים חרדיים, ולכן כאלו שהמגורים בהם אינם מעידים על עזיבת החברה החרדית. כך משפחתם והקהילה הסובבת עדיין יכולות לחשוב שהם חרדים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שרית ברזילאי, לפרוץ מאה שערים, ראשון לציון: ידיעות ספרים, 2003
    שלומי דורון, המהלכים בין העולמות, בני ברק: הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2013
    רוחמה וייס, האביב החרדי, פגשתי את "האנוסים", באתר ynet, 5 בדצמבר 2014
  2. ^ 1 2 שבתי בנדט‏, חיי הלילה הסודיים של האנוסים, באתר וואלה!‏, 26 בדצמבר 2013
  3. ^ חיים זיכרמן, שחור כחול לבן: מסע אל תוך החברה החרדית בישראל, 2014, עמ' 125-127