טגואלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טגואלה
تاجويلا
טאגולה שטוחה שנאפית בשרידי מדורה
הכנת הטגואלה
גבר אלג'יראי אופה מנקה את הטאגולה מהאפר הלוהט

טגואלהערבית: تاجويلا; באנגלית: Taguella) הוא לחם שטוח מאזור אלג'יריה בעיקר.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטאגואלה או טאגולה הוא המנה העיקרית של אנשי שבט הטוארג החיים בסהרה. זהו לחם בצורת דיסק העשוי מקמח חיטה ונאפה כקבור מתחת לחול חם ופחמים של אש קטנה. לאחר מכן מפרקים את הלחם לחתיכות קטנות ואוכלים עם רוטב בשר.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטאגואלה מוגש כלחם שטוח גדול, כמנה בודדת או עם בשר כבש, בליווי חלב עיזים, חלב נאקות או חלב כבשים ותה. הטאגולה היא המנה הסמלית של הטוארגים וגם בסיס המזון שלהם.

הטאגולה הוא גאלט עבה ללא התפחה (כלומר ללא שמרים). הוא עשוי מסולת, חיטה או דוחן, לפעמים מעורבב עם קמח. לאחר הלישה (בעשרים דקות) הוא נאפה בגחלת אש באפר וחול. הטוארגים אוכלים אותו ביד ימין עם רוטב של עגבניות וירקות, או עם בשרים שונים או עם צ'ילי או מרק ולפעמים הוא מתובל בשומר בר.

ציטוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

"להכנת טגואלה, שיפכו לקערה קמח ומים וערבבו בעזרת כף עד שנוצר נוזל אחיד במרקם של רוטב סמיך בינוני; תדליקו אש במקום מכוסה חול ונקי; כאשר לאש אין כבר להבה ויש רק גחלים, יש להשאיר את המקום לא מכוסה או רק מכוסה מעט אפר, אדמה, חול. בחול החם הזה או באפר החם הזה, אנו מכינים שטח עגול חלול של 4 עד 5 ס"מ עומק ורוחב כך שיוכל להכיל את תערובת הקמח והמים; שופכים את התערובת הזו לתוך החלל; הוא מתייבש מעט על פני השטח, לאחר מכן כסו באפר את הלחם, והניחו ערוגת גחלים מעל האפר. כשסבורים שהלחם אפוי מספיק בחלקו העליון, מפזרים את הגחלים והאפר, הופכים ומחזירים את הלחם והמכסים שוב באותה צורה, אפר גחלים אפר. כאשר הוא אפוי, מסירים את האפר מהלחם שוטפים אותו מעט במים והוא מוכן לאכילה."

נכתב על ידי Charles Eugène de Foucauld de Pontbriand (15 בספטמבר 1858 - 1 בדצמבר 1916) היה חייל, חוקר, גאוגרף, אתנוגרף, כומר קתולי ונזיר צרפתי שחי בקרב אנשי הטוארגים בסהרה באלג'יריה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]