טוקן אזמרגדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טוקן ירוק)
קריאת טבלת מיוןטוקן אזמרגדי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: נקראים
משפחה: טוקניים
סוג: טוקן ירוק
מין: טוקן ירוק
שם מדעי
Aulacorhynchus prasinus
ג'ון גולד, 1834
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טוקן אזמרגדי (שם מדעי: Aulacorhynchus prasinus) הוא מין טוקן מהסוג טוקן ירוק, שמצוי באזורים הרריים ממקסיקו, דרך אמריקה המרכזית לצפון ונצואלה, לאורך הרי האנדים ועד לקו התפוצה הדרומי - מרכז בוליביה. בדומה לשאר מיני הטוקניים, מין זה צבעוני ובעל מקור גדול.

אורכו של הטוקן נע בין 30 ל-35 ס"מ, ומשקלו נע בין 118 ל-230 גרם. הזכר והנקבה דומים במראם, אך הנקבה קטנה מעט מהזכר ומקורה קצר יותר. רוב גופו של הטוקן, בדומה לשאר המינים בסוג, ירוק. השת וקצה הזנב אדומים. המקור שחור, וצבעו משתנה לצהוב בלסת העליונה (גודל האזורים השחורים לעומת הצהובים משתנה בין תת-המינים). לכל תת-המינים, חוץ משניים (prasinus ו-walgeri), יש פס לבן בבסיס המקור. לחלק מתת-המינים יש כתם אדמדם בסמוך לבסיס הלסת העליונה; צבע המקור משתנה (לפי תת-המינים) מלבן-אפרפר לכחול. צבע טבעת העין משתנה: הוא עשוי להיות כחול, אדום ואף שחור. צבעיהם של פרטים צעירים פחות בוהקים, ומקורם צהוב כולו.

בית הגידול של הטוקן האזמרגדי הוא יערות לחים. הנקבה מטילה 3-4 ביצים בחור בעץ, בדרך כלל בחורים שהוקמו על ידי נקרים, אך לעיתים בחורים שנוצרו באופן טבעי. הזכר והנקבה דוגרים על הביצים לסירוגין במשך 14-15 ימים, הגוזלים נולדים עיוורים ועירומים. מקורם קצר, ועל רגליהם יש "פדים" מיוחדים שמגנים עליהם מרצפתו הקשה של הקן. שני ההורים מאכילים את הגוזלים, הם פורחים מהקן כ-6 שבועות לאחר הבקיעה. ההורים מאכילים אותם שבועות ספורים לאחר יציאתם מהקן. הטוקנים נעים ביער בקבוצות של 5-10 פרטים שמובלות על ידי "מנהיג".

הטוקן האזמרגדי ניזון בעיקר מפירות, אך גם מחרקים, לטאות, עופות קטנים וביציהם. ישנן שתי קריאות אופייניות: ררריפ ררריפ ררריפ וגראבאל גראבאל; ייתכן שאחת מהקריאות מושמעת על ידי זכרים, ואחרת - על ידי נקבות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טוקן אזמרגדי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טוקן אזמרגדי באתר הרשימה האדומה של IUCN