לדלג לתוכן

טיוטה:אבישי (אביק) טמיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבישי (אביק) טמיר

אבישי (אביק) טמיר (נולד ב-1939) הוא רב-סרן במיל', פיקד על פלוגת ההנדסה החטיבתית של חטיבה 55 שצלחה ראשונה את תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים וביססה את ראש הגשר בגדה המערבית של התעלה במסגרת מבצע אבירי לב.[1]

אבישי טמיר נולד בקיבוץ רמת יוחנן בשנת 1939 כבנם הבכור מבין שלושה של שושנה ופישל טוכמן (בבגרותו שינה את שם משפחתו מטוכמן לטמיר).

כשהיה כבן שנתיים עברה המשפחה מרמת יוחנן לקיבוץ בית אלפא במסגרת ה"טרנספר" (העברה) שהוא הכינוי לאירוע במהלכו נערכו חילופי אוכלוסין בין בית אלפא לרמת יוחנן ובו עברו אנשי השומר הצעיר מרמת יוחנן לבית אלפא, ואנשי מפא"י מבית אלפא לרמת יוחנן.

שירותו הצבאי

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1957 התגייס אביק לחטיבת הצנחנים וכעבור ארבע שנים השתחרר משירות קבע בדרגת סגן. בשירות המילואים היווה מפקד פלוגת ההנדסה החטיבתית של חטיבה 55 (במלחמת יום הכיפורים - חטיבה 247, מאוחר יותר חטיבה 623) שהיא חטיבת צנחנים במילואים המכונה גם "עוצבת חוד החנית".

במלחמת ששת הימים השתתף עם יחידתו בקרבות על ירושלים במהלכם נפצע בגבו מרסיסי פגז מרגמה.

במלחמת יום הכיפורים נבחרה פלוגת ההנדסה החטיבתית שבפיקודו להיות הפלוגה הראשונה לצלוח את תעלת סואץ בסירות גומי ולבסס ראש גשר בגדה המערבית של התעלה במסגרת מבצע אבירי לב. מבצע זה היווה נקודת מפנה במלחמה בגזרה הדרומית בכך שאפשר את העברת כוחות צה"ל לשטח מצריים באמצעות כלי צליחה כגון תמסחים, דוברות וגשר הגלילים וכיתור כוחות הארמייה השלישית של הצבא המצרי בשטח מצרים.

בהמשך שירות המילואים, עם תום שירותו כמפקד פלוגת ההנדסה החטיבתית, הצטרף למערך לאיתור נעדרים (אית"ן) שם שירת עד שיחרורו מצה"ל.

תפקידים אזרחיים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימש כמלווה בהקמת קיבוץ גשור ברמת הגולן מטעם הקיבוץ הארצי ובהמשך כמזכיר וכמרכז המשק של קיבוץ בית אלפא. עובד מזה שנים רבות בצוות הניהול של מחצבת הגיר בבית אלפא המייצרת מצעי אבן לתשתיות ולבניין.

חיים אישיים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביק מתגורר בקיבוץ בית אלפא, נשוי לאסתר, אב לארבעה ילדים וסב לעשרה נכדים.

לקריאה נוספת

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • ישראל הראל, אבירי הלב - חטיבת הצנחנים בקרבות צליחת תעלת סואץ וכיבוש הגדה המערבית, הוצאת קרן חטיבת הצנחנים
  • אילן כפיר, אחי גיבורי התעלה, הוצאת משכל, 2011

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ חטיבת הצנחנים 247 במלחמת יום הכיפורים, ובפרט במבצע אבירי לב, אתר העמותה להנחלת מורשת הצנחנים.

2023 02