טיוטה:מנהלת הר הבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: יח״צנות וחוסר נייטרליות; מידע לא מבוסס או לחילופין ניסוחים מטעים; שימוש ב{{הערה}} במקום {{ביאור}}..
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: יח״צנות וחוסר נייטרליות; מידע לא מבוסס או לחילופין ניסוחים מטעים; שימוש ב{{הערה}} במקום {{ביאור}}..
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. עריכה
מנהלת הר הבית
פעילות עליית יהודים להר הבית

מנהלת הר הבית היא גוף[דרושה הבהרה] ייצוגי נבחר[דרושה הבהרה] של יהודים העולים להר הבית. מנהלת הר הבית מדריכה את העולים ומספקת להם הנעלה, איכסון, איוורור, חימום וכיבוד. היא מקשרת בין העולים למשטרה, מעודדת ומשפרת[דרושה הבהרה] את תנועת העליה להר הבית, מקיימת אירועים בהר הבית וסביבותיו, הדרכות, סיורים ופרויקטים חינוכיים ומדבררת את ההתרחשויות בהר הבית.

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהלת הר הבית נבחרה בבחירות כלליות פתוחות שנערכו בשנת תשע"ו (2016). על ידי המטה המשותף של תנועות הר הבית והמקדש.[1]. להנהלה כללית לשירות העולים להר הבית ולכלל אירגוני ההר והמקדש שהיו חברים בה.

מפקד הבחירות היה פתוח לכלל הציבור. נרשמו בו 1,200 שוחרי ועולי הר הבית, פעילי ארגוני הר הבית והמקדש. למעלה משבעים הגישו מועמדות על תשעה מקומות. ביניהם גם רשימות מאורגנות מטעמם של ארגוני הר הבית השונים.[2]

במוקד הבחירות עמד עניינו של "צוות היגוי" שהוקם עלי ידי ארגוני העולים להר הבית לשיח עם המשטרה, בהיותה מנהלת את העולים בהר הבית במשך כל שהותם שם באופן צמוד. חברי "צוות ההיגוי" שצידדו בעד ההידברות נבחרו להנהלה ברוב מוחלט. הבחירה הציבורית אישררה והעמיקה את ההכרה של משטרת ישראל במנהלת הר הבית כגוף מייצג של קהילת העולים היהודים להר הבית.[3]

חברי המנהלת זומנו לראשונה לטקס הרשמי של חילופי מפקדי מרחב העיר העתיקה לצד נציגי הקהילות השונות בעיר העתיקה.[4] המשטרה מקיימת עם המינהלת ישיבות סדירות לחשיבה והיערכות. מעדכנת אותה בהתפתחויות צפויות בהר הבית.[5]. כך גם המשרד לביטחון הפנים[6] וועדות הכנסת השונות. הנגשת צורכי העולים בכניסה להר הבית הופקדה בידיה. היא שדרגה את אזור ההמתנה בכניסה, לטובת העולים שמעוכבים במקום עד להגעת ליווי משטרתי.[7] ושלטי הכוונה והדרכה הוצבו על ידה בכניסה להר הבית. [8]

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהלת הר הבית מקיימת קשר מתמיד ויומיומי עם הפיקוד המשטרתי לפתירת צרכי העולים. מתחזקת את מתחם הכניסה. מארגנת עליות רבנים מרכזיות.[9] מציבה מדריכים בהר הבית שפועלים כמקשרים ומגשרים מול השוטרים. מקיימת בהר הבית וסביבו אירועים ותפילות. מציפה תקשורת הסברה ויח"צ לאירועים חיוביים בהר הבית. מנגישה את העליה להר ומסייעת בסבסוד הסעות לישיבות וקבוצות.

עוד מפעילויותיה: הדפסת מפות עם סימוני הגבולות המותרות בהר הבית, חוברות התמצאות ושרידי המקדש בהר הבית, חבורות לימוד של הלכות העליה, הפצת פוסטרים ופליירים של הרבנים המתירים את העליה להר הבית, הקמת מסגרות לימודיות וקייטנות בהר הבית, וקיום שיעורי רבנים ומרצים בישיבות וכנסים. המנהלת אף מובילה את תרגולי המקדש למרגלות הר הבית.

מספר העליות להר הבית בשנה במסלול ההלכתי

לא ניתן להציג את הגרף באופן זמני –
ההרחבה Graph להצגת תרשימים מושבתת כרגע.

ההישג המרכזי של מינהלת הר הבית הוא הזינוק במספר היהודים העולים להר הבית.[דרושה הבהרה][10] בטור שנתי מתמיד ועולה (למעט בתקופת הקורונה והסגרים) זינק מספר עליות היהודים בהר הבית, מפחות מעשרת אלפים בשנה[11] לחמישים אלף. עלייה של 500% בתוך פחות מעשור.[12].

הישגים נוספים:[13] שיפור היחס המשטרתי לעולים וייעול הבדיקות.[14] חידוש עליית חיילים במדים.[15] חידוש עליית חברי כנסת ושרים.[16], סילוק קבוצות ההתנגדות של התנא"ס מהר הבית והרחקת מסיתים ומתסיסים לחודשים רבים. הרחבת זמן השהייה המותר ליהודים בהר הבית.[17] צמצום סגירות ההר בפני יהודים בשלהי הרמדאן, פתיחה תקדימית של הר הבית במועדי ישראל שחופפים מועדים איסלמיים. קיום שיעורי תורה בהר הבית, תפילת יחיד ותפילות ציבור.[18] חידוש תחנת המשטרה בהר הבית. הוספת עמדות משטרה בהר הבית על גג שער הרחמים ובפתחו. הפסקת חפירות ההרס בהר הבית.[19] הכרה אמריקאית בזכות התפילה של היהודים בהר הבית.[20]

בשנת תשפ"ג זכתה מנהלת הר הבית בפרס ירושלים למורשת יהודית, שמחלקת קבוצת בשבע[21].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מינהלת הר הבית ברשת החברתית פייסבוק.

מינהלת הר הבית ברשת החברתית טוויטר.

יוסף אהרנפלד, מעלין בקודש, בשבע.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המטה המשותף פעל מאז שנת 2012. מאוחר יותר שינה את שמו למטה ארגוני המקדש לפי המצויין בפרטי דף הפייסבוק של מטה ארגוני המקדש
  2. ^ ראו למשל אתר "נשים למען המקדש" ורשימתה לבחירות להנהלה. וגם רשימת מועמדי "חוזרים להר".
  3. ^ "הם איתנו מובילים את העליה הסדורה" אמר מפקד המחוז ושיבח את מנהלת הר הבית שמסייעת בהיבטי סדרנות. (ג'וש בריינר, מפקד מחוז ירושלים: קיים חשש להסלמה בהר הבית בחגים. הארץ, 19.9.22).
  4. ^ "בפעם הראשונה השתתפו נציגי תנועות הר הבית בטקס חילופי המפקדים במרחב דוד (=מרחב העיר העתיקה). נציגי הארגונים גם הוזמנו לשאת דברי פרידה מהמפקד היוצא, תנ"צ דורון תורג'מן, שאותו מחליף עתה נצ"מ חיים שמואלי". (נדב שרגאי. פני המהפך. ישראל היום.)
  5. ^ שלומי הלר, "משטרת ירושלים עדכנה את מנהלת הר הבית על סגירת ההר ליהודים - עד להודעה חדשה"
  6. ^ ראו דברי גלעד ארדן על תקופת היותו השר לבטחון הפנים, https://www.inn.co.il/news/592480
  7. ^ "הוקמה מנהלת הר הבית ששדרגה את אזור ההמתנה בכניסה, כולל מתחם עם צל, שתייה וכיבוד ואפילו דגם של בית המקדש". בתוך: מתחת לרדאר. יאיר שרקי, חדשות 12
  8. ^ יעל פרידסון. שלטי מינהלת הר הבית מוצבים בכניסה להר הבית. הארץ.
  9. ^ ערוץ 7: עליית 50 רבנים להר הבית משולה להכשר הרבנות הראשית לכך, סרוגים: 50 רבנים עלו להר הבית זו חותמת היתר רבנית
  10. ^ "שיעורי הגידול מפתיעים הן את ארגוני הר הבית והן את המשטרה וזרועות הביטחון. במידה רבה הם תולדה של הבנות בלתי פורמליות בין המשטרה לבין רבים משוחרי הר הבית". (נדב שרגאי, ההר המותר, ישראל היום)
  11. ^ נדב שרגאי, גרף, בתוך: גידול של 120% בתיירות להר הבית ב-2018
  12. ^ נדב שרגאי, פני המהפכה, ישראל היום
  13. ^ מטה ארגוני המקדש ומינהלת הר הבית מצביעים על הישגים רבים בהר הבית ובקשר אליו. חלקם תוצרים נלווים ועקיפים כתוצאה מריבוי העולים, יעדה והישגה המרכזי. גם החוקר אמנון רמון מסכם זאת כך: "השינוי בגישת המשטרה הביא לשיתוף פעולה גובר בינה לבין מטה הארגונים היהודיים העוסקים בענייני הר הבית והמקדש (מינהלת הר הבית). הוא אף הוביל לשיפור התנאים הפיזיים בעלייה להר, בדמות הקמת מבואה מקורה בכניסה למעלה המוגרבים וסילוק הדרגתי של המוראביטון ובעיקר המוראביטאת, שהתעמתו עם העולים היהודים". (הר הבית / אל אקצה לקראת אובדן שליטה, עמ' 37). ובהמשך שם: "...בבניית המבואה לעולים היהודים בכניסה למעלה המוגרבים. יש בה ספסלים, כונניות ספרי קודש, ארונות לשמירת הציוד והנעליים, מקרר, פינת שתייה חמה וגם מרכז מבקרים קטן הכולל דגם של בית המקדש, ציורים, תצלומי אוויר ותרשימים של הר הבית והאזורים המותרים לעליית היהודים, כללים הלכתיים לעלייה להר ועוד. פריטים רבים במבואה נתרמו על ידי תורמים שונים, אולם ברור שהקמתה היא פרי שיתוף פעולה בין מינהלת הר הבית לרשויות השלטוניות והמשטרה. (עמ' 58).
  14. ^ נדב שרגאי. פני המהפך, ישראל היום.
  15. ^ יורי ילון, לראשונה אחרי עשור: חיילים במדים בהר הבית, ישראל היום.
  16. ^ ערוץ 7, השר אריאל עלה להר הבית
  17. ^ יוסף ארנפלד. מעלין בקודש, ערוץ 7.
  18. ^ נדב שרגאי. בתפילה חרישית, ישראל היום.
  19. ^ אלי אסקוזידו יו"ר רשות העתיקות על הארכיאולוגיה בירושלים והקשר עם הוואקף על הר הבית: "אנחנו נמצאים שם 24/7 ויודעים כל מה שקורה שם. הוואקף לא מבצע כלום בלי אישורים חתומים שלנו, לא החלפת מנורה ובוודאי שלא חפירות. כל נגיעה של את חפירה בקרקע היא באישור שלנו. אני במשילות שם לא מתעסק, אבל חותם שאין פגיעה בארכיאולוגיה על הר הבית". ערוץ 7. https://www.inn.co.il/news/592373
  20. ^ "הר הבית יהא פתוח לתפילת כל הדתות. גם יהודים, ובפועל מדובר בשינוי הסטטוס קוו". תכנית השלום האמריקאית
  21. ^ פרס ירושלים למורשת יהודית: מינהלת הר הבית בראשות הרב שמשון אלבוים, באתר ערוץ 7, ‏2023-02-16

קטגוריה:הר הבית קטגוריה:זוכי פרס ירושלים (ערוץ 7) קטגוריה:ירושלים: ארגונים