טיוטה:מעיל זנבות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איור של מעיל זנבות לערב

מעיל זנבות הוא מעיל המגיע עד גובה הברכיים וחתוך מלפנים. מקורו של מעיל הזנבות הוא במעילי רכיבה, אבל מאזור המאה ה-18הוא נהיה בגד רשמי ובעל חזית נקייה יותר במקום מעילי היוסטאוקורפס המקושטים בכבדות.

רק שני סוגים של מעילי זנבות עדיין נלבשים:

  1. מעיל זנבות לערב (אחרי שש בערב) שחתוך בזווית חדה מלפנים, נלבש כחלק מקוד הלבוש עניבה לבנה.
  2. מעיל זנבות לבוקר (לפני שש בערב) שמתעקל אחורה לכיוון הזנבות, נלבש כחלק מקוד הלבוש חליפת בוקר.

לרוב שכמציינים את השם "מעיל זנבות" הכוונה היא למעיל הזנבות הראשון שנלבש כחלק מעניבה לבנה.

מעיל זנבות לערב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעיל יוסטאוקורפס
מעיל יוסטאוקורפס

מעיל זנבות לערב הוא המעיל שנלבש מאז שנות ה-50 של המאה ה-19 כחלק מקוד הלבוש עניבה לבנה כמו שצוין קודם לרוב כשאומרים סתם "מעיל זנבות" הכוונה היא למעיל זנבות לערב, אבל אצל חייטים והיסטוריוני לבוש דוברי אנגלית (בריטים ואמריקאים) הוא לרוב מכונה "dress coat" כדי להבדיל אותו מסוגים אחרים של מעילי זנבות.

מעיל הזנבות לערב המודרני בא ממעיל זנבות שנלבש לכל שעות היום הוא היה מאוד פופולרי בשנות ה-90 של המאה ה-18 בנפוץ במיוחד בתקופת העוצרות באימפריה הבריטית ובאמריקה משנות ה-30 עד ה-50 של המאה-19 המעיל המקורי הוחלף בשנות ה-50 של המאה ה-19 בפראק שמאוחר יותר באותה מאה הוחלף במעיל הזנבות לבוקר. בתקופת העוצרות למעיל הזנבות היו כפתורים מוזהבים והוא נלבש עם כפתורים פרופים עם מכנסיים או אברקיים בצבע בהיר, בכל שעות היום, אבל מאז התקופה הוויקטוריאנית מעיל הזנבות נלבש עם מכנסיים שחורים מאותו בד בעלי גַּלְאוֹן: פס של עיטור המורכב משני פסי משי להסתרת התפרים החיצוניים של המכנסיים, החליפה המתקבלת משני אלה מכונה של ידי חייטים דוברי אנגלית "dress suit", והיא נלבשת היום רק כחלק מקוד הלבוש "עניבה לבנה".

מעיל הזנבות לערב מגיע מלפנים ומאחור עד גובה המותניים, ושם הוא נגמר מקדימה בזווית כמעט ישרה (°80~), אבל מאחורה יש לו שני "זנבות" שממשיכים עד גובה הברכיים (הגומץ), ומעליהם בתפר המותניים יש שני כפתורים כקישוט בחלק ממעילי הזנבות יש כיס פנימי לכפפות עד שנות ה-40 של המאה ה-19 היו למעיל הזנבות כיסים בעלי דש. מאז תחילת המאה העשרים חייטים התחילו לתפור כיס ממחטה למעילי זנבות, אחרי שישים שנים שלא היו למעיל כיסים בכלל. מאז אזור שנות השלושים של המאה התשע עשרה מעיל הזנבות נתפר עם תפר מותניים כדי לתת להן מראה צר וצמוד יותר לגוף. מהתקופה הוויקטוריאנית נוספו למעיל דשים מבריקים לרוב מסאטן או גרוסגריין, למרות שיש לט חזית כפולה (שני טורים של כפתורים) מאז שנות ה-70 של המאה ה-19 הפסיקו לפרוף את הכפתורים במעיל הזנבות, ולכן הוא גם נתפר בצורה שהכפתורים הם רק קישוט.

דשים מחודדים

מעיל זנבות לערב נלבש כחלק מקוד הלבוש "עניבה לבנה" עם חולצה בעלת צווארון כנפיים, חפתים בודדים וחזית קשיחה מבד פיקה, ניטים לחולצה, כפתורי חפתים, עניבת פפיון לבנה ווסט לבן או שחור מבד פיקה, מכנסיים עם שני פסי גלאון, גרבי משי בגובה המגיעים עד סוף השוק ונעליים שחורות מצופות בלכה מסוג אוקספורד (סגנון שבו לשון הנעל נתפרת מתחת לחלקה העליון של הנעל) או נעלי אופרה. ניתן גם ללבוש כובע צילינדר, עיטורים, צעיף לבן, כפפות ערב, שכמיות, מקל הליכה ושעון כיס.

מעיל זנבות לבוקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגירת קישור

מעיל זנבות לבוקר הוא מעיל עם כפתור אחד או סגירת קישור (לעיתים רחוקות יש לו שני כפתורים) שממנו המעיל מתעקל אחורה לכיוון הזנבות שמעליהם בתפר המותניים, כמו במעיל הזנבות לערב יש שני כפתורים כקישוט, יש לו דשים מחודדים ולא דשי מדרגה בגלל שדשים מחודדים הם רשמיים יותר, בתקופה הוויקטוריאנית כשהתחילו ללבוש את מעיל הזנבות לבוקר, תפרו אותו גם עם דשי מדרגה, כי הוא נלבש כבגד חצי רשמי, כאשר הפראק הוא הבגד הרשמי. מעיל הזנבות לבוקר הוא לרוב בצבע שחור, אבל נהוג לתפור מעילי בוקר בצבעים דומים. ובקוד הלבוש חליפת בוקר נהוג ללבוש אותו עם מכנסיים תואמים, מכנסי פסים או משבצות.

דשי מדרגה

מעיל הזנבות לבוקר משמש כבגד הראשי בקוד הלבוש חליפת בוקרץ. מקור השם הוא במנהג של ג'נטלמנים במאה התשע עשרה לרכוב על סוס בבוקר עם מעיל זנבות. עם הזמן מעיל הזנבות לבוקר התחיל להחליף את הפראק כלבוש הרשמי בשעות היום, ומאז המאה ה-19 חליפת בוקר נלבשת באירועים כמו חתונות, מירוצי סוסים במסלול המרוצים אסקוט והלוויות, אבל לעיתים קרובות בארוחות צהריים רשמיות. חברי ממשלת יפן לובשים חליפות בוקר בהשבעת הממשלה.

חליפת בוקר אינה נפוצה בארצות הברית אחד המקומות הבודדים שבהן היא נלבשת הוא בטקס קבלת התארים בהווארד. לפעמים היא נלבשת בחתונות בעלות אופי מסורתי ואירועים פוליטיים רשמיים. למרות שהנשיא האחרון שלבש חליפת בוקר לטקס השבעתו לנשיאות היה ג'ון קנדי. אבל בווירג'יניה המושל הנבחר צריך ללבוש חליפת בוקר לטקס השבעתו.

פרקליט המדינה של ארצות הברית צריך ללבוש חליפת בוקר עם מכנסי פסים (אם הוא זכר) כשהוא נושא טיעון בפני בית המשפט העליון של ארצות הברית, וגם סגנו לובש חליפת בוקר כשהוא בבית המשפט העליון.

מעיל זנבות לבוקר
מעיל זנבות לבוקר

סוגים אחרים של מעילי זנבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קואוטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מ1790 בערך עד מלחמת קרים, מעיל זנבות אדום וקצר בשם "קואוטי" (coatee) היה חלק ממדי חיל הרגלים הבריטי. הצאוורון והחפתים היו בצבעי הגדוד, ועליהם, בתחתית המעיל ובחזיתו של המעיל היה קישוט מרצועת בד לבן. ליחידות חיל רגלים עיליות תפרו מעילים קצרים יותר בצבע ירוק בשביל הסוואה, ולא להגביל את טווח התנועה של החיילים.

לצבא ארצות הברית היו מעילים כחולים דומים ממלחמת 1812 עד 1833, קצינים בצבא המשיכו ללבוש מעילי זנבות עד סוף מלחמת מקסיקו ב1848, עד שפראק הפך לסטנדרט

וייזלבלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה מסוימת של מעיל הזנבות שנלבש לפעמים ברכיבה על סוסים בשעות היום נקראת וייזלבלי (weaselbelly), הוא יותר דומה במראהו למעיל שממנו באו שני מעילי הזנבות המוכרים מאשר לאחד מהם. וייזלבלי לנשים נקרא שאדבלי (Shadbelly).

חלקו האחורי של מעיל זנבות

לווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לֵוֵוהֵ הוא סוג של מעיל זנבות שנלבש בדרך כלל בבתי משפט עד אמצע המאה ה-20, הוא עשוי מקטיפה שחורה. לתקופה קצרה הייתה גרסא מבארטהאה (תערובת של צמר, משי וכותנה) נלבשה באירועים דיפלומטיים. למעיל זנבות מסוג לווה יש טור אחד של כפתורים, צאוורון זקור, חפתים מקופלים[1]







הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jacket Sleeves With Cuffs, ‏2012-06-04 (באנגלית אמריקאית)