טיוטה:מפלגות באוסטרליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:לשכתב

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה. שכתוב
סמל אוסטרליה
ערך זה הוא חלק מסדרת
ממשל ופוליטיקה של אוסטרליה

המפלגות באוסטרליה מורכבות ממערכת דו-מפלגתית קלה, עם שתי קבוצות פוליטיות דומיננטיות במערכת הפוליטית האוסטרלית, מפלגת הלייבור האוסטרלית והמפלגה הליברלית של אוסטרליה. באופן פדרלי, חמישה מתוך 150 חברי בית הנבחרים האוסטרלי אינם חברים במפלגות גדולות, כמו גם 20 מתוך 76 הסנאטורים בסנאט האוסטרלי.

על אף שישנן מפלגות אחרות הנבחרות מעת לעת במחוז זה או אחר שלוש המפלגות האלה שלטו במפה הפוליטית האוסטרלית. לעתים רחוקות מאוד נבחרים ממפלגות אחרות לקחו חלק בעיצוב הממשל או בחירת ממשלות.

האם המפה המפלגתית של אוסטרליה צריכה לקבל יחס של מערכת דו-מפלגתית היא שאלה לדיון, ויש האומרים כי הדבר משתנה בין רמות ממשל. מבין שלוש המפלגות האוסטרליות הגדולות, שתיים (לאומית וליברלית) נמצאות ברמה הלאומית בקואליציה ארוכת שנים אך אינן תמיד בהסכמה ברמת המדינה. כמו כן אין עקביות במפלגה הבכירה מבין השתיים (בקווינסלנד הלאומית היא הבכירה, בשאר הליברלית). מכיוון שהמפלגה הלאומית נוהגת לקיים קואליציה רק עם המפלגה הליברלית, ניתן להתייחס לממשל האוסטרלי כמערכת דו-מפלגתית, על אף שבמחוזות מסוימים לבוחר ישנה אפשרות להצביע לאחד משלושה מועמדים אשר כל אחד מהם בעל סיכויים ריאלים לזכות בתפקיד.

על אף הקיבעון הכמעט מוחלט של תפקידי המפלגות בחיים הפוליטיים האוסטרלים המפלגות ידועות להיות תומכות חוק וחוקה. בניגוד למדינות אחרות כגון ארצות הברית המפלגות עצמן והפעילות התוך מפלגתית שלהן כמעט ואינן עוברות פיקוח ממשלתי. על אף זאת קיים מנגנון שעושה זאת אך הוא מתעסק בעיקר במעקב אחר תרומות.

מפלגות אוסטרליות כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפלגות מרכזיות:

מפלגות קטנות:

  • מפלגת הירוקים האוסטרלית היא מפלגה "ירוקה" סוציאליסטית מתקדמת.
  • מפלגת "משפחה קודם" היא מפלגה סוציאליסטית שמרנית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפלגות באוסטרליה בוויקישיתוף