טיוטה:נולד בדיר יאסין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נולד בדיר יאסין
בימוי נטע שושני
הופק בידי רותם פארן
תחקיר נטע שושני
הקרנת בכורה 6 באוגוסט 2017
משך הקרנה 63 דקות
שפת הסרט עברית
דף הסרט ב־IMDb

נולד בדיר יאסין הוא סרט תעודה ישראלי בהפקת ערוץ 8 ברשת HOT שביימה נטע שושני. הסרט עוסק באירועים בכפר הפלסטיני דיר יאסין שנחרב ותושביו גורשו במהלך קרבות מלחמת העצמאות.

נסיבות ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שושני העידה על עצמה שהיא ישראלית מבית בית"רי טיפוסי וגדלה ללא מודעות פוליטית עד שנחשפה לפרשה בעקבות קריאת ספר של בני מוריס[1]. היא הגישה עתירה לבג"ץ בבקשה לאפשר פתיחת "תיק דיר יאסין" הקיים בארכיון צה"ל ובו העריכה שתמצא מידע רב ערך, אבל עתירתה נדחתה.

שושני, שאינה היסטוריונית, אומרת שנושאו של הסרט אינו קיומו או אי-קיומו של טבח בכפר, אלא מגבלות הזיכרון האישי בנסיבות של טראומה[1]. היא בחרה לכן להתמקד בעדויות אישיות מפי מי שנכחו בכפר בזמן ההתרחשות, ולמעשה ניסתה לשחזר את תמונות הארכיון שלא הצליחה לקבל דרך ראיונות עם העדים.

אחדים מבין העדים חזרו בהם וסירבו לאשר שימוש בראיונות. בהם אחד המרואיינים המרכזיים, שרגא פלג, איש שירות הידיעות של ההגנה שנכח בדיר יאסין עם מצלמה. מרואיין אחר, לוחם מן השורה בשם שטייר, טען שקיבל הוראה מיהודה לפידות, שהיה מפקדו באצ"ל, לא להתראיין. שמעון מונטה, שהיה מרגל מטעם ה"ההגנה" בשורות הלח"י, אמר לה, לאחר שצפה בעריכה סופית של הסרט לפני הקרנתו, שעכשיו הוא "יכול למות בשקט".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]