טיטאנוטילופוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטיטאנוטילופוס
שלד של Titanotylopus nebraskensis
שלד של Titanotylopus nebraskensis
תקופה
סוף מיוקן- סוף פליסטוקן כ-4,900,000–300,000 שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכפילי פרסה
משפחה: גמליים
סוג: טיטאנוטילופוס
מינים
  • Titanotylopus nebraskensis
  • Titanotylopus spatulus
שם מדעי
Titanotylopus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טיטאנוטילופוס (שם מדעי: Titanotylopus; מילולית: "כף רגל טיטאנית") הוא סוג נכחד של גמל ענקי שחי באמריקה הצפונית בתקופת מסוף המיוקן עד סוף הפליסטוקן.

המאובנים שלו נמצאו במדינות: איידהו, טקסס, קנזס, נברסקה, קולורדו ואריזונה בחפירות שונות, בעיקר ליד נחלים ומקווי מים. מאובנים של גמל אמריקאי נוסף - Gigantocamelus ככל הנראה משויכים כיום לסוג זה, אף שכמה חוקרים נוטים להפריד ביניהם.

הגמל חי בעשרה מיליון השנים האחרונות, בהם מזג האוויר החל להתקרר באמריקה הצפונית והוא חי בערבות שנפוצו על פני היבשת והחליפו את היערות. בשונה מהגמלים החיים הוא לא התאים לתנאי מדבר ויובש. הגמל האחרון נכחד לפני 10,000 שנה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמל זה שהיה קרוב לבני הסוג גמל ולסוג הנכחד קמלופס התרומם לגובה 3.5 מטרים ושקל מעל 1 טון. הוא היה בעל שיניים רחבות יותר מרוב הגמלים הקדומים, התאמה שיש גם לגמלים המודרניים. מוחו היה קטן יחסית והוא היה בעל רגליים גבוהות יותר מהגמלים החיים אך צוואר רגיל. לגמל הייתה מעין דבשת, דבר שנראה מעצמות החוליות הארוכות של בית החזה, אך היא היה קטנה יחסית ואולי דמתה לדבשת הקלה של אייל קורא. ככל הנראה הוא השתמש בדבשת כדי לאגור שומן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיטאנוטילופוס בוויקישיתוף