טיטוס סרולטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטיטוס סרולטוס
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: עכבישניים
סדרה: עקרבאים
תת־סדרה: Neoscorpionina
משפחה: עקצניים
סוג: Tityus
מין: טיטיוס סרולטוס
שם מדעי
Tityus serrulatus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טיטיוס סרולטוס הידוע גם כעקרב צהוב ברזילאי (שם מדעי: Tityus serrulatus) הוא מין של עקרב דרום אמריקאי ממשפחת העקצניים החי בטבע רק ביערות הגשם וגם בערים של ברזיל. עקרב זה נחשב לאחד העקרבים המסוכנים ביותר בעולם, לצד העקצן הצהוב החי בישראל והמסוכן ביותר באמריקה הדרומית.

אורכו של עקרב זה 5–7 ס"מ והוא בעל גפיים וזנב צהובים - אזהרה על ארסו הקטלני. הוא בעל שמונה רגליים פרוקות וגוף שצבעו חום כהה. הזנב מורכב ממספר בליטות מעוקלות ובקצהו עוקץ המקופל אחורה. עם זאת בעת איום הזנב יכול לנוע מהר מאוד קדימה ולעקוץ. הצבתות שלו ארוכות וזקורות מצידי הגוף, עוזרות לאחוז בקורבנו אך לא להרוג. לעקרב גפי פה דמויי-ניבים העוזרים לו לאכול את קורבנו. מין זה בדרך כלל מביא צאצאים ברביית בתולים.

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

העקרב הוא יצור לילי המחפש בעיקר חרקים כמו תיקנאים וחגבאים למאכל והוא יכול לשרוד חודשים ללא מזון, בהתאם לחילופי החומרים האיטיים שלו.

בדרך כלל הוא נמנע מאנשים ויעדיף להתרחק אם מאיימים עליו. אולם עקרבים אלה התגלו לאחרונה בסאו פאולו ואזורים נוספים ברחבי ברזיל בשכיחות גבוהה, מה שמעלה את המפגשים עם אנשים. הדבר נגרם כתוצאה מכריתת היערות בהם הוא חי ועקב התרבות של תיקנים וטרף דומה באשפתות של הערים. המפגשים העיקריים מתרחשים בערים שונות ובפאתי שכונות ובתים. מרבית התקיפות הגיעו מדרום ודרום-מזרח ברזיל, ורק מעטות מהצפון. בברזיל הוא מתקיף יותר מאשר נחשים ארסיים ועכבישים.

עקרב זה הוא מהמינים הקטלניים בעולם. הארס שלו גורם להתקפים חזקים, כאבים, הזעה, בחילות והקאות, כאבי בטן, חום, היפרגליקמיה וגם לאירועים לבביים. הוא יכול להרוג אם הארס מגיע לכלי הדם והריאות, שם הוא יכול לגרום לחנק. לעיתים נדירות מתרחשת פגיעה במערכת העצבים. מרבית ההרוגים הם ילדים או קשישים, כששיעור המוות הוא 1–2%. דבר זה הופך אותו לקטלני שבעקרבים של ברזיל ואחד מהקטלניים בעולם כולו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טיטוס סרולטוס בוויקישיתוף