טירן פורפיקטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטירן פורפיקטוס
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: ציפורי שיר
תת־סדרה: דמויי-טירן
משפחה: טירניים
סוג: טירן
מין: טירן פורפיקטוס
שם מדעי
Tyrannus forficatus
ליניאוס, 1766
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טירן זנב-סנונית בתעופה.

טירן פורפיקטוס או טירן זנב-סנונית (שם מדעי: Tyrannus forficatus) היא מין ציפור שיר ממשפחת הטירניים החיה בדרום ארצות הברית, מקסיקו ובאמריקה המרכזית. הוא תואר למדע ב-1789 בידי החוקר הגרמני יוהאן פרידריך גמלין.

הטירן הוא עוף דומה מעט לקיכלי או חנקן ממוצא אמריקני והוא מגיע לאורך של 38 עד 40 ס"מ בזכרים שלהם זנב ארוך ביותר, בעוד הנקבות קצרות בהרבה, זנבן קצר ב-30% משל הזכרים. מוטת הכנפיים שלהם מגיע לאורך 15 ס"מ ומשקלם עד 43 גרם. צבע הטירן אפור בהיר מלמעלה וחלקו התחתון בהיר עם צידיים בגוון ורוד-סלמון והכנפיים והזנב הארוכים אפורים כהים כשקצוות הזנב לבנים עם קצוות שחורים בולטים. הם בעלי ראשים גדולים, עם מקור ועיניים שחורים ומאופיינים בעיקר בזנבם הארוך והמפוצל.

טירן זה הוא שוכן של אזורים פתוחים בדרום אמריקה הצפונית ובאמריקה המרכזית. תפוצתו היא באזורי בתה שונים שלצידיהם עצים פזורים והוא מצוי גם באזורים יבשים. הוא נראה בעיקר בטקסס, אוקלהומה, קנזס, החלקים המערביים של לואיזיאנה, ארקנסו ומיזורי ומזרחה לניו מקסיקו ולצפון-מזרח מקסיקו. לעיתים הם נמצאים גם צפונה יותר, עד לדרום קנדה ומזרחה יותר עד לפלורידה ואיי הודו המערבית וכן לעיתים הם חוצים את תעלת פנמה דרומה לאמריקה הדרומית. הם מעופפים בקבוצות שלעיתים מכילות מעל 1,000 פרטים.

הטירן הוא אוכל חרקים מובהק המתבסס על חרקים מעופפים כמו חגבאים, זבובים טורפים ושפיריות, שהוא תופס באוויר. בחורף הוא מגוון גם בפירות יער.

הטירן מקנן על עצים גבוהים, שיחים ולפעמים גם עמודי טלפון בערים. הוא מאוד טריטוריאלי ויתקוף מסיגי גבול ואפילו עופות דורסים שיתקרבו לקינו. בקן הנקבה מטילה שלוש עד שש ביצים, ודוגרת עליהן כחודש עד הבקיעה. שני בני הזוג מטפלים בגוזלים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טירן פורפיקטוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טירן פורפיקטוס באתר הרשימה האדומה של IUCN