טכנולוגיה תפעולית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טכנולוגיה תפעולית (באנגלית: Operational technology - OT) היא הטכנולוגיה הכוללת חומרה ותוכנה המשולבים במכשירים ובמכונות ומשמשים לתפעול ציוד זה ולבקרה על פעולתו.

המונח נוצר לשם הבחנה בין טכנולוגיה זו לטכנולוגיית המידע (IT). שתי הטכנולוגיות מבוססות על תוכנה, אך טכנולוגיית המידע עוסקת במידע, ללא השפעה ישירה על העצמים שבהם עוסק המידע, ואילו טכנולוגיה תפעולית עוסקת בתפעול של העצמים שהיא עוסקת בהם.

בחלק המקרים הטכנולוגיה התפעולית מבוססת על מחשב הפועל בנפרד מהמכשירים שעליהם הוא מפקח, ונתוני פעולתם מגיעים אליו בקו ץקשורת, ובמקרים אחרים מדובר במערכת משובצת מחשב, שבה המחשב (ליתר דיוק, המעבד) הוא חלק אינטגרלי מהמערכת שהוא מפקח על פעילותה.

דוגמאות לטכנולוגיה תפעולית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבטחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיותן מערכות מבוססות תוכנה, מערכות טכנולוגיה תפעולית חשופות לנוזקות, בפרט כאשר הן מחוברות לאינטרנט, אך גם כאשר הן פועלות ברשת פנימית. מקרה נודע של פגיעה מסוג זה הוא תולעת המחשב סטקסנט, שפגעה בשנת 2010 בתוכנית הגרעין האיראנית, באמצעות פגיעה במערכות בקרה תעשייתית מסוג SCADA ששלטו בצנטריפוגות במתקן העשרת האורניום בנתנז. להגנה מפני איומים אלה משמשות מערכות אבטחה המותאמות לסביבה זו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.