טמנודונטוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטמנודונטוזאורוס
איור של תמנודונטוזאורוס

השוואה לאדם

למעלה, איור של טמנודונטוזאורוס
למטה, השוואה לאדם
תקופה
יורה תחתון 200–175 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: איכתיוזאוריה
משפחה: טמנודונטוזאוריים
סוג: טמנודונטוזאורוס
שם מדעי
Temnodontosaurus
ליידקר, 1889
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טמנודונטוזאורוס (שם מדעי: Temnodontosaurus; מילולית: "לטאה בעלת שיניים חותכות") הוא סוג של זוחל ימי נכחד מסדרת האיכתיוזאורים שחי בתחילת היורה והמאובנים שלו נמצאו באירופה (כולל בגרמניה ואנגליה).

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוחל זה היה אחד מהגדולים שבאיכתיוזאורים, באורך של 9 עד 12 מטר והוא אף מתחרה עם השוניזאורוס שנחשב בעבר לאיכתיוזאור הגדול ביותר. היו לו עיניים גדולות בקוטר 20 סנטימטר שהיו מהגדולות ביותר של בעל חיים אי-פעם. היו לו לסתות ארוכות ומלאות בשיניים חדות שמילאו את הלסת בשורות ישרות. הוא היה בעל סנפירים וזנב ארוכים וסנפיר גבי גדול.

יצור זה היה טורף-על ימי בראשית היורה שלחופי אירופה והיה ניזון גם ממיני איכתיוזאורים אחרים, נוסף על דגים, פליוזאורים ורכיכות. מאובן המצוי בשטוטגרט מציג פרט טמנודונטוזאורוס שבבטנו איכתיוזאור אחר, מסוג Stenopterygius שכנראה נטרף על ידו. הלסתות והשיניים שלו היו גדולות, אבל הוא השתמש בהם כדי לתפוס את הטרף ולא כדי ללעוס אותו, דבר שהוא עשה בבטנו. סוג זה הוא האיכתיוזאור היחיד שחי ביורה וניזון בעיקר מחולייתנים.

בשל זנבו הארוך והגבוה הוא היה יכול להגביר את שחייתו במהירות כדי לתפוס את טרפו. צורת שחייתו השתמשה גם בסנפיריו הגדולים כדי "לעוף" קדימה בדומה לצבי ים מודרניים. בשל גודלו ככל הנראה הוא חי רוב זמנו במצולות.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טמנודונטוזאורוס בוויקישיתוף