טמפלטון פק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
טמפלטון פק
Templeton Arthur Peck
יוצרים פרנק לופו וסטיבן ג'יי קאנל
גילום הדמות טים דוניגן (בפרק הפיילוט), דירק בנדיקט (בסדרה), בראדלי קופר (בסרט)
מידע
תאריך לידה 7 בדצמבר 1950 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע חייל, שכיר חרב
אזרחות ארצות הברית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לוטננט טמפלטון ארתור פק הוא דמות בדיונית ואחד מתוך ארבעה פרוטגוניסטים מתוך סדרת הפעולה והרפתקאות הומוריסטית אמריקאית "צוות לעניין",[1] שגולמה בידי דירק בנדיקט. פק, המזוהה כגיבור מלחמה, מכונה לעיתים קרובות (The) Faceman או בפשטות Face. למרות שהיוצרים סטיבן ג'יי קאנל ופרנק לופו חשבו על בנדיקט לתפקיד, מנהלי האולפנים התעקשו בתחילה שהתפקיד ילוהק אחרת. טים דוניגן שיחק את התפקיד בפרק הפיילוט, אך לאחר השלמתו, אותם בכירים חשבו שהוא נראה צעיר מכדי להיות וטרן יוצא מלחמת וייטנאם.[2] בגובה 6'5 אינץ' (196 ס"מ), דוניגן היה גם גבוה בהרבה משאר צוות השחקנים, במיוחד משרירן הצוות בי. איי בראקוס (מיסטר טי) (גובה 5'10 (178 ס"מ)[3] הוא הוחלף על ידי בנדיקט לשארית הסדרה. בראדלי קופר גילם את הדמות בסרט (צוות לעניין (סרט)) בעוד בנדיקט הופיע תפקיד קמע בסצנה שאחרי הכתוביות.

ביוגרפיה של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור שירת כחייל חי"ר (ובכך זכה בתג חי"ר קרבי), גויס פייס כקצין מודיעין של הצבא שהוקצה לתמוך בצוות חילופי כוחות מיוחדים (ODA) או "A-Team", שם פגש את עמיתיו הנמלטים לעתיד. פק רך, מדבר חלק ומצליח מאוד עם נשים, ומשמש כנוכל של הצוות, המסוגל לשים את ידיו כמעט על כל מה שהם צריכים, תוך שימוש בתחפושות שונות - אם כי פחות מקולונל ג'ון חניבעל סמית' - ובהנחה של מגוון רחב של אישיות וסיפורי רקע כפי שההונאות שלו דורשות. פק למעשה שני בשרשרת הפיקוד אחרי חניבעל (אם כי טייס הצוות מרדוק בעל דרגה גבוהה יותר משלו), הוא זה שמארגן אספקה, ציוד ומידע רגיש תוך שימוש במספר רב של הונאות והמולות; מספר פרקים גם מראים שהוא אחראי גם על סידור הנשק של הצוות, במיוחד בחו"ל, לעיתים קרובות באמצעים מאוד לא חוקיים (כמו למשל בפרק מן העונה השלישית "Skins"). כאשר חניבעל נמצא במקום אחר או נלכד כפי שקרה במהלך מספר פרקים, נראה כי פייס עומד בראש הצוות, ומתכנן את דרכי הפעולה שלהם (לדוגמה בפרק מהעונה השנייה "Bad Time on the Border", בפרק מהעונה הרביעית "Wheel of Fortune" ובפרק מהעונה החמישית "Point of No Return"). הוא גם חבר הצוות שבדרך כלל מארגן את העמלות עבור השירותים שלהם, בשל כישרונו במספרים, כפי שהוכח במספר פרקים, ולעיתים מתגלה שיש לו את היכולת לספור כמויות גדולות של כסף או להעריך פריטים יקרים בתוך עניין של שניות. בפרק הפיילוט, נחשף בדיון עם כומר קשיש, שלפי הטענה היה המנטור שלו בצעירותו, כי פייס בילה את נעוריו בבית יתומים בלוס אנג'לס המנוהל על ידי הכנסייה הקתולית, אם כי אם פייס עצמו הוא בעצם קתולי שמעולם לא נחשף. מספר פרקים מאוחרים יותר מתייחסים גם לבית היתומים הזה (בפרק מהעונה השנייה "The Only Church In Town"), שנקרא מאוחר יותר בשם "סנט מרי". הכומר הקשיש לא נראה שוב אחרי הפיילוט. עם זאת, הוא מזכיר שפייס נדד לבית היתומים כשהיה בן חמש ו"התייתם תחילה ממשפחתו ואחר כך מארצו". בפרק מהעונה השלישית "Mind Games", מתגלה כי הוא נולד בשם אלווין ברנר, ולאחר שורה של שינויי שם, סיים בשם טמפלטון פק. מערכת היחסים של פייס עם שאר הצוות היא של משפחה פונדקאית. מערכת היחסים שלו עם חניבעל בנויה על כבוד, ובעוד שחניבעל לפעמים צריך להורות לו לעשות דברים (בדרך כלל על ידי אמירת "Move it Lieutenant" בקול חמור סבר), חניבעל לעיתים קרובות מתייחס לפייס כאל בן וקורא לו "ילד" (kid), בדרך כלל כשחניבעל צריך להתנצל על משהו. פייס נוטה לטפל בבי. איי כמו באחיו ולמרות שבי. איי. אף פעם לא ממש פוגע בו, פייס לפעמים מפחד שב. איי הולך להכות אותו, במיוחד לאחר שגילה שהוא וחניבעל סיממו אותו כדי להעלות אותו למטוס. לאחר שפייס חירב הונאה בפרק "Black Day at Bad Rock" שבמהלכו בי. איי נורה ברגלו, פייס מבלה את היום בפחד וחשש לנקמה מצידו של בי. איי (מה שלא קורה לבסוף).

פייס נוטה להתייחס למרדוק כאל אח קטן ומתנהג כמו מנטור עבורו ולעיתים קרובות לוקח את מרדוק איתו להונאות (אשר מרדוק אוהב), ופייס משכך כל אשליה שמרדוק חווה כרגע, אם כי לא בצורה קשוחה כמו שחניבעל עושה. בפרק מן העונה החמישית "Family Reunion", מתגלה שפייס הוא ריצ'רד בנקרופט, בנו של היועץ הנשיאותי לשעבר והפושע המורשע א.ג'יי בנקרופט. עם זאת, פייס לומד זאת ממרדוק רק לאחר מות אביו. למרות שמרדוק גילה זאת מוקדם יותר, בנקרופט גרם לו להבטיח לא לספר לפייס, שזועם על כך שמרדוק לא סיפר לו מוקדם יותר על אביו. פייס גם שמח לגלות על אחותו למחצה אלן בנקרופט, מכיוון שזה נותן לו לפחות בן משפחה אחד. ניתן לראות כי לשידור המקורי צולמו שני סופים, כשהצופים יכלו להתקשר ולהצביע על התוצאה אם בנקרופט באמת היה אביו של פייס או לא. הסוף האלטרנטיבי מעולם לא שודר או שוחרר בשום צורה.

נראה כי לפייס יש זיקה לאקדחים בקליבר כבד יותר בניגוד לשאר אקדחי ה-.45 או 9 מ"מ האוטומטיים של הצוות. פייס נושא בדרך כלל אקדח מסוג קולט טרופר (Colt Trooper) עם כדורי 357. מגנום עם גימור ניקל ואחיזת עץ סיסם למרות שלפעמים השתמש באקדח מסוג סמית'&ווסון מודל 29 (Smith & Wesson Model 29) בצבע כחול. בדרך כלל נראה היה כי פייס משתמש ברובה רוגר מיני-14 (Ruger Mini-14) או בתת-מקלע מדגם עוזי כאשר היה זקוק ליותר כוח אש.

למרות שבפרקים המוקדמים הוא מתואר מאוד כנעים הליכות, אך בכלליות כאחד שמבצע תרגילי עוקץ, פייס נראה לעיתים קרובות לובש ז'קט עור וג'ינס והוא רק מנסה ליצור לעצמו חיים בזמן שהוא במנוסה, עד העונה השנייה תחומי העניין שלו נטו להיבטים תרבותיים יותר, כגון כמו קאנטרי קלאבים, רכישת אמנות וטעימות יין - אם כי לעיתים קרובות מתקבלות באמצעות חסרונות שונים, או בשימוש בחסרונות שונים - והמלתחה שלו המשקפת זאת, המכילה חליפות מחויטות יותר ופריטי מעצבים יוקרתיים. לפעמים רואים שהוא גם נהנה מעישון סיגרים יקרים, שזו תכונה משותפת לחניבעל. תכונה זו נכתבה כדי לשקף את אהבתו של דירק בנדיקט עצמו לסיגרים; הפרק המוקדם של העונה הראשונה "A Small and Deadly War" מראה את הסתירה לכך - שבזמן שהוא מעשן סיגר כחלק מהמסווה שלו במשימת הונאה עם איימי (אלן - עיתונאית הצוות בעונה הראשונה ובחלק מהעונה השנייה), הוא זורק אותו ומעיר "איך חניבעל יכול לסבול את הדברים האלה?". הפרק הבא שלאחר מכן, "Black Day at Bad Rock", הראה שהוא מעשן סיגר לשביעות רצונו בפעם הראשונה מבין מספר פעמים בסדרה, מה שרומז שאולי הדמות גדלה לאהוב סיגרים. למרות העדפתו לדברים העדינים יותר בחיים, פייס לוקח על עצמו את התפקידים המסוכנים ביותר במשימות (דבר שהוא מתלונן עליו לעיתים קרובות) מכיוון שהוא משמש לעיתים קרובות כפיתיון כדי לפתות את המטרה שלהם או לוקח סיכונים עצומים עם הונאות מסוכנות. בפרק מהעונה השנייה "The White Ballot", הוא רץ בפומבי למשרת השריף על מנת להזמין ניסיון התנקשות כדי שצוות לעניין יוכל לעצור את המתנקשים לעתיד על ניסיון רצח. באופן דומה, בפרק מהעונה הראשונה "Till Death Do Us Part", הוא מתחתן עם יורשת שהם מחלצים מנישואים כפויים כדי שהחוטפים שלה יתמקדו בו במקום בה. מאחר שפייס חושף את צווארו הרבה, הוא החבר שנלכד בתדירות הגבוהה ביותר בצוות, בעוד מרדוק, שלעיתים קרובות מלווה את פייס בהונאות או משמש כפיתיון כאשר פייס לא מסוגל, נלכד בתדירות השנייה. עם זאת, פייס די טוב במציאת דרכים לברוח אבל בדרך כלל ניצל על ידי חניבעל ושאר הצוות. מלבד התפקיד שלו כפיתיון, תפקידו של פייס כנוכל אומר שהסיכונים שהוא לוקח בדרך כלל גבוהים יותר. בפרק האחרון בעונה השנייה "Curtain Call", פייס מכה שומר, גונב את מדיו ונכנס לתחנת שמירה שנשלטת על ידי קולונל דקר והשוטרים הצבאיים כדיי לגנוב ארון של ציוד עזרה ראשונה שמרדוק היה צריך לאחר שנורה בחזהו למרות שידע שיש סבירות גבוהה שיזוהה וייעצר. כמו כן, כשחבר צוות צריך להילכד כדי לחדור לכלא אויב, בדרך כלל פייס זה שמסיים את העבודה (למרות שהוא מעדיף שלא כי זה הורס את חליפת המעצבים שלו). בפרק מהעונה השלישית "The Island" פייס נותן לעצמו להילכד כדי למצוא את הכלא שבו מוחזק הרופא שהציל פעם את חייו של בי. איי בווייטנאם, ובפרק "The Theory of Revolution" הוא נלכד בכוונה כדיי להסתנן לכלא של דיקטטור אכזרי. המעניין הוא שהוא עושה זאת למרות שידע שסביר להניח שהוא יוכה וייחקר מכיוון שהוא לא נראה מופתע כשהוא נגרר לחקירה. אפילו מרדוק אומר לו שהוא היה אמיץ שעשה זאת ונותן לו תג הצטיינות (מרדוק הוא מנהיג צופים בשעה זו). למרות התלוננות שלו, פייס הוא למעשה בחור אמיץ מאוד שמוכן לשים את הצוות לפני עצמו.

פייס הוא החבר העדין ביותר מבין חבריי צוות לעניין, והוא בדרך כלל מנסה להימנע מעימותים ולא שש להסתבך בקטטות - ולו רק כדי להימנע מלפגוע בבגדיו ולראות בקרבות מטרד, שזה ניגוד לגישה ה"ששת אליי קרב" של חניבעל, מרדוק ובי. איי., שבאופן טיפוסי יותר רואים שהם נהנים להיערך לקרב. בדיחה חוזרת בסדרה היא שפייס תמיד מנסה להשיג בחורה יפה; פרק אחד שנגמר עם זאת מזעזע את פייס כאשר ה.מ מרדוק הולך להשתתף בשעשועון גלגל המזל וזוכה במכונית, בטיול חלומי להוואי ובדייט עם בחורה יפה.

כינוי ונקודת ההתחלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכינוי המלא של הדמות משתנה במדיות השונות. כשהוא הוצג בפיילוט ובפרקים רבים אחרים, כינויו ניתן בבירור בתור "The Faceman". דוגמאות אחרות מורידות את "ה" ("the"). תסריטים רבים של פרקים מוקדמים ציינו את הדמות כ"Faceman". בחומר מודפס אחר, הוא מכונה לפעמים "The Face". בסרט משנת 2010, הוא כונה "Faceman", כששוב השמיטו את ה"the". מקורו של השם "Faceman" הוא במונח סלנג פופולרי ששימש תלמידות לתלמידים מושכים במהלך שנות התיכון של סטיבן ג'יי קאנל, כלומר "Look at that faceman" כמו ב"Look at that good looking boy"; מישהו חתיך.[4]

שם הדמות במדינות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • במספר מדינות דוברות ספרדית, הכינוי שלו הוא "Fas", שמקורו בפאסינאדור ("fascinater") כשהתחיל להיות מכונה כך בפרק הפיילוט ובפרק "Black Day at Bad Rock" בין פרקים רבים, רבים אחרים.
  • בספרד, הכינוי שלו היה "Fénix" ("Phoenix").
  • באיטליה, קראו לו "סברלה" ("סטירה"), המהווה "פאצ'יה דה סברלה" סלנג איטלקי ל"נבל חביב".
  • בברזיל, הכינוי שלו היה "Cara-de-Pau" (בצורה מילולית "פניי עץ", סלנג פורטוגזי לחצוף, יקיר או אפילו אידיוט).
  • בפולין, הכינוי שלו היה "Buźka" ("פנים חמודות") בדומה למקבילו ההונגרי, Szépfiú.
  • בצרפת, הכינוי שלו היה "futé", שתואם ל"חכם".
  • ברוסיה, הכינוי שלו היה "Красавчик", כלומר נאה.
  • בקוריאה, הכינוי שלו היה "멋쟁이", כלומר נאה ומלא בסטייל.
  • בטאיוואן, הכינוי שלו היה "小白", שזה כמו "小白臉", שפשוטו כמשמעו זה "פנים קטנות לבנות", ביטוי המשמש לתיאור גבר נאה, מפונק ומלוטש.
  • בהונגריה, הכינוי שלו היה "Szépfiú" (בחור יפה)
  • בישראל, הכינוי שלו היה "פנים" (התרגום המילולי לFace).
  • בארגנטינה, הכינוי שלו היה "faz"

כלי רכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה, פק נהג בשברולט קורבט לבנה משנת 1984, (שוחררה ב-1983) עם פנים בצבע אדום ופס אדום לאורך המכונית (כדי להתאים לטנדר של בי. איי). הוא מצויד ברדיו CB וטלפון נייד. לוחית הרישוי הייתה S967238 בפרק מהעונה השנייה The Taxicab Wars", ולאחר מכן שונתה ל-1HJG851.[5] המכונית הופיעה לראשונה בפרק מהעונה השנייה "The Taxicab Wars". בנוסף למספר הופעות קמע בפרקים אחרים, המכונית הוצגה באופן בולט במספר פרקים, כולל בפרק מהעונה השנייה "Chopping Spree", שם היא שימשה כפיתיון בניסיון לתפוס גנבי מכוניות. ההופעה הסופית של המכונית הייתה בפתיחת העונה החמישית בפרק "Dishpan Man", שם היא נשמעת מחוץ למסך, ומתרסקת כאשר החבר החמישי פרנקי סנטנה נותן לפייס עצות רעות לגבי תיקון הבלמים הפגומים. עם זאת, מכיוון שגם תכישיטיו של בי. איי ניזוקים עקב עצות רעות דומות ובכל זאת מופיעים שוב בפרקים הבאים, אף פעם לא הובהר אם הקורבט ניזוקה קשה מכדי לנהוג מאותה נקודה ואילך, או שפשוט לא הופיעה במקרה בפרקים נוספים בעונה החמישית לפני הפסקת הסדרה.

הסרט של 2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט משנת 2010, פק מגולם על ידי בראדלי קופר. כמו בי. איי, חניבעל ומרדוק, גם לו יש קעקוע של צבא ריינג'ר (על זרועו הימנית). כמו בסדרת הטלוויזיה, פייס מתואר כגבר נאה עם דיבור חלק, אך מוצג גם מנהל מערכת יחסים עם קפטן צ'ריסה סוסה ג'סיקה בייל, שרודפת אחריי צוות לעניין לאחר שנמלטו מהכלא. לאורך הסרט, פייס מתבגר מג'וקר רודף נשים לערמומי מקצוען עד כדי כך שבשיאו של הסרט, הוא, ולא חניבעל, מתכנן את הגאולה המשפטית של צוות לעניין. פייס מתכנן את המשימה על סמך משחק ביטחון קלאסי הכולל מנופים וארגזי משלוח, והכולל ירי של מרדוק בראשו. בי. איי מתחרט בתחילה על הסתמכות הצוות על פייס, אבל משנה את דעתו לאחר שנודע להם שסוסה הבריחה מפתח לפיו של פייס עם נשיקה. פייס גם מראה בגרות ניכרת כשהוא מקבל את העונש שלו, במקום לאפשר לחניבעל לקחת את מלוא האשמה. פייס מסיים את הסרט באמרת הכנף של חניבעל, "אני אוהב את זה כשתוכנית מצליחה" ("I love it when a plan comes together." לבנדיקט הייתה הופעת קמע קטנה, שלפי הדיווחים הוא התחרט עליה.[6] בסצנה שלפני הבריחה של פייס מבית המעצר המשמעתי, הוא (קופר) מתקרב למיטת שיזוף, ושואל את דמותו של בנדיקט מה לעשות עם הפנים שלו. בנדיקט עונה "אתה לא מתעסק עם זה, ילד." ("You don't mess with it, kid.")

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Mind Games", Season Four, Episode Nine
  2. ^ Jerry Buck (1989-01-04) "Tim Dunigan Plays a Different 'Davy Crockett'". Associated Press
  3. ^ THE A-TEAM synopsis, web.archive.org, ‏2012-04-08
  4. ^ The A-Team fan club (U.K. version) newsletter; 1986
  5. ^ A-Team Online - Face, web.archive.org, ‏2010-05-11
  6. ^ Dirk Benedict criticises 'BSG' remake, Digital Spy, ‏2010-05-17 (באנגלית בריטית)