ינוארי סוחודולסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יאן סוכודולסקי)
ינוארי סוחודולסקי
January Suchodolski
לידה 19 בספטמבר 1797
גרודנו, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 במרץ 1875 (בגיל 77)
שדליץ, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תקופת הפעילות 1817–1875 (כ־58 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Leokadia Suchodolska עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ינוארי סוחודולסקיפולנית: January Suchodolski‏; 19 בספטמבר 179720 במרץ 1875) היה צייר וקצין צבא פולני, וחבר באקדמיה הקיסרית לאמנויות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוחודולסקי נולד בגרודנו והיה אחיו של ריינולד סוחודולסקי. בשנת 1810 הצטרף לחיל הצוערים של ורשה.[1] בשנת 1812 עמד על המשמר במלון אנג'לסקי בוורשה כאשר נפוליאון שהה שם בסתר, במהלך בריחתו ממוסקבה.[2] בשנת 1823 הוא הפך לסגנו של וינצ'נטי קרשינסקי, קצין לשעבר בצבא נפוליאון, שהיה באותה תקופה עם הגדוד המלכותי. דרך קשריו של קרשינסקי הוא קיבל גישה לגלריות האמנות של הארמון, וזכה לחשיפה לציורים צבאיים, במיוחד אלה של הוראס ורנה. הוא זכה גם לגישה למעגלים האמנותיים והאינטלקטואליים המובילים בפולין. בתקופה זו החל לצייר תמונות עם נושאים צבאיים, במיוחד קרבות ממרד קושיצ'יקו וממלחמות נפוליאון, כולל אלה שבהם היה מעורב קרשינסקי במהלך מלחמת חצי האי. הוא הכיר את אנטוני ברודובסקי והצליח בתחרות אמנות עם קומפוזיציה בשם "לקחת את דגלו של מוחמד בווינה" ו"מוות לאדיסלוס מוורנה".

בשנת 1830 ינוארי ואחיו השתתפו במרד נובמבר. ינוארי לחם בקרב הראשון בוואור, קרב אולשינקה גרוחובסקה וקרב איגאני. בזמנו הפנוי צייר את סצנות החיילים ועשה דיוקנאות של עמיתיו.[3]

בעקבות תבוסת ההתקוממות - בה נהרג אחיו - נסע לרומא שם הפך לתלמידו של הוראס ורנה בין השנים 1832 עד 1837. כאן הוא התחבר עם זיגמונט קרשינסקי, בנו של וינצ'נטי, יוליוש סלובצקי, יוהאן פרידריך אוברבק, פטר פון קורנליוס ולואי ליאופולד רוברט.

הוא חזר לוורשה בשנת 1837 ובמהרה הוצע לו להצטרף לאקדמיה הקיסרית לאמנויות יפות על ציורו "המצור על אכלציקה". הוא הוזמן לסנקט פטרבורג על ידי הצאר ניקולאי הראשון לצייר קרבות מפורסמים של הצבא הרוסי. לאחר שחזר לפולין, הוא נסע לפריז בשנת 1844. בשנת 1852 עבר לקרקוב.

בשנת 1860 הצטרף סוחודולסקי לוועדה של החברה לעידוד אמנויות יפות וסייע בהקמת המוזיאון לאמנויות יפות בוורשה.

ינוארי סוחודולסקי נפטר בבוימיי (ליד סידלצה) ב־20 במרץ 1875.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ינוארי סוחודולסקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]