יאנוש קמני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאנוש קמני
Kemény János
לידה 14 בדצמבר 1607
מדיארביקיש - בנסיכות טרנסילבניה, כיום ביקיש, מחוז מורש ברומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 23 בינואר 1662 (בגיל 54)
סאסנאג'סלש ,בנסיכות טרנסילבניה, (כיום - הכפר דאנש, מחוז מורש, רומניה) עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא Magyargyerőmonostori Kemény János
מדינה נסיכות טרנסילבניה (1570–1711) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אנה לוניאי עריכת הנתון בוויקינתונים
נסיך טרנסילבניה
16611662
מיכאי אפאפי ה-1 ←
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יאנוש קמני מדיארדיירה-מונושטורי ; [1]הונגרית: Magyargyerőmonostori Kemény János; ‏ 14 בדצמבר 1607 מדיארביקיש, בימינו ביקיש, במחוז מורש 23 בינואר 1662 סאסנאג'סלש) היה אציל הונגרי, איש צבא וסופר מטרנסילבניה, שכיהן כשליט טרנסילבניה בשנים 1660–1662.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמני היה צאצא למשפחת אצילים ידועה בטרנסילבניה. לפי הכרוניקה ההונגרית של גאשאפר הלטאי Magyar Cronica[2], אחד מאבות משפחת קמני, שימון קמני, היה הלוחם שהתחפש למפקדו יאנוש הוניאדי ונהרג על ידי הטורקים במקומו. אביו של יאנוש קמני היה בולדיז'אר קמני. קמני מילא תפקידים פוליטיים וצבאיים בנסיכות טרנסילבניה, בימי שלטונם של הנסיכים גאבור בתלן וג'רג' ראקוצי הראשון.

תחת שלטון ג'רג' ראקוצי השני קמני הפך ליועץ הראשי של הנסיך וניהל עבורו מסעות צבאיים בנסיכות מולדובה ב-1653 ובפולין ב-1657, כשהמסע השני נועד להשיג לראקוצי את כתר המלכות של פולין. האימפריה העות'מאנית התנגדה בתוקף לשאיפות הפולניות של ראקוצי ואסרה על כל פעילות צבאית מסוג זה נגד פולין. גם יאנוש קמני בעצמו ניסה להניא את השליט מהיוזמה הצבאית הנ"ל ופיקד באי רצון על המסע בפולין. המסע הסתיים בכישלון חרוץ:צבאו של קמני, שננטש על ידי בני הברית השוודים, נפל בשבי בידי הטטרים של קרים. קמני עצמו היה שבוי בידי הטטרים עד אוגוסט 1659 כששוחרר תמורת כופר ענק. בימי השבי כתב קמני אוטוביוגרפיה בהונגרית, הנחשבת לאחד מנכסי צאן הברזל של הספרות הממוריאליסטית ההונגרית במאה ה-17.

בשובו לטרנסילבניה, קמני מצא מדינה קרועה בין שאפתנותו של ג'רג' ראקוצי השני, שלא היה מוכן להתפטר, לתומכים בטוענים הרבים לכתר. הטורקים העות'מאנים לא סלחו לטרנסילבנים על אי הציות לפקודותיהם. "השער הנשגב" לא הכירה שוב בזכות הפרלמנט (הדיאטה) הטרנסילבני לבחור בשליט. משראה זאת ולאחר הפהשיטות החוזרות ונשנות של הטורקים ושל בני בריתם הטטרים של קרים לטרנסילבניה, קמני חשש מאוד לאבדן האוטונומיה של מולדתו והחליט לפנות לעזרת ההבסבורגים.

ב-1 בינואר 1661 אחרי שהשליט אקוש ברצ'אי, איש הטורקים, נאלץ להתפטר, הדיאטה הטרנסילבנית בחרה ביאנוש קמני לשליט. באפריל 1661 הדיאטה הטרנסילבנית, בראשות קמני, הכריזה על השתחררות מדינתו מחסות העות'מאנים וקראה לעזרתה של אוסטריה. כתגובה, ביוני 1661 הותקפה טרנסילבניה על ידי צבא טורקי-טטרי גדול. קמני הובס ואולץ להימלט לשטח הונגריה שבשליטה הבסבורגית. הטורקים העלו את מיהאי אפּאפי על כס הנסיכות של טרנסילבניה. בהתחלת ספטמבר 1661 שב יאנוש קמני לטרנסילבניה, כשהוא מלווה בכוח צבאי אוסטרי בפיקוד הגנרל ריימונדו מונטקוקולי. אולם במהרה ננטש על ידי האוסטרים ונהרג בקרב נאג'סלש נגד הטורקים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Kemény János és Bethlen Miklós művei, Budapest 1980 Szépirodalmi Kiadó
  • Magyar Életrajzi Lexikon 1000-1990 online Javított, átdolgozott kiadás,Főszerkesztő: Kenyeres Ágnes

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאנוש קמני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מבוטא כ-קֶמֵן, כשבסוף המילה ן מרוככת
  2. ^ תרגום ועיבוד של הכרוניקה הלטינית של אנטוניו בונפיני משנות ה-1560