יז'י ז'ולבסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יז'י ז'ולבסקי
Jerzy Żuławski
לידה 14 ביולי 1874
Glinik, Podkarpackie Voivodeship, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 באוגוסט 1915 (בגיל 41)
דמביצה, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה צלב העצמאות (פולין) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יז'י ז'ולבסקיפולנית: Jerzy Żuławski14 ביולי 18749 באוגוסט 1915) היה סופר ומתרגם פולני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יז'י ז'ולבסקי נולד בכפר ליד ז'שוב אז בתחומי האימפריה האוסטרו-הונגרית. אביו לקח חלק פעיל במרד ינואר בחלק של פולין שהיה תחת השליטה של האימפריה הרוסית. יז'י הצעיר היה תחת השפעת דעות של איבו בהקשר לפולין העצמאית. הוא התחנך במספר בתי הספר באזור ובשנת 1892 עבר לשווייץ בה למד באוניברסיטת ציריך ובמהשך עשה תואר שלישי באוניברסיטת ברן על עבודות של ברוך שפינוזה. באותה תקופה הוא עסק בתרגום של יצירות של פרידריך ניצשה, ארתור שופנהאואר ואדוארד פון הרטמן.

במקביל הוא התחיל לכתוב יצירות ספרותיות ובחזרה לקרקוב היה עורך של כתב עת Krytyka. לאחר חתונתו הוא התחיל לעבוד כמורה בקרקוב.

לקראת סוף 1901 הוא עזב את תחום ההוראה ועבר לתחום הספרות. באותה תקופה הוא כתב את יצירתו העיקרית על משלחת מדעית לירח. בסך הכל הוא כתב טרילוגיה על הנושא, כאשר בשנת 1912 בלביב הוצאו כל הספרים מחדש. תוך זמן קצר הם תורגמו לשפות רבות. כבר בשנת 1911 על בסיס אחד מהספרים בסדרה צולם סרט קולנוע.

בשנת 1907 הוא התחתן בפעם השנייה לקז'מיירה ז'ולבסקה והזוג עבר לזקופנה. ביתו הגדול היה מרכז לפעילות תרבותית של העיר. לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה, הוא החליט להצטרף ליחידות פולניות שהיו חלק של הצבא אוסטרו-הונגריה בתקווה שפולין תזכה לעצמאות לאחר המלחמה. תוך כשנה רוב שטחי פולין שהיו חלק של האימפריה הרוסית נכבשו וז'ולבסקי הוצב בלודג'. באוגוסט 1915, במהלך ביקור בחזית, ז'ולבסקי חלה ונפטר לאחר מחלה קצרה. הוא היה בן 41 בלבד ובנו הצעיר נולד בפברואר 1916.

החל משנת 2008 מוענק בפולין פרס סיפרותי על שמו עבור יצירות של מדע בדיוני. הענקת הפרס מבוצעת בחסות איגוד הסופרים הפולנים והיא כוללת הפרס הראשי, פרס הזהב ופרס הכסף. אדם פשחשטה נמנה עם מקבלי הפרס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יז'י ז'ולבסקי בוויקישיתוף