יחזקאל סטימצקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יחזקאל סטימצקי (16 בינואר 1900 - 5 בספטמבר 1983[1]) היה יזם עסקים ישראלי ומייסד רשת חנויות הספרים סטימצקי, אחת מהרשתות המובילות וההיסטוריות בתחום מכירת הספרים בישראל ובעל חזון קוסמופוליטי ששאף להפיץ ספרות בארצות ערב.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחזקאל סטימצקי נולד ברוסיה למשה והיגר לגרמניה ב-1920 לאחר המהפכה הקומוניסטית. בברלין, למד משפטים וכלכלה באוניברסיטה ועבד בהוצאת הספרים אולשטיין. הוא השתייך לתנועת החלוץ[1]במהלך עבודתו זו פגש את זאב ז'בוטינסקי, מנהיג המפלגה הרוויזיוניסטית, והחל ידידות עמוקה איתו.

בגיל 25 לאחר ביקור בארץ ישראל, החליט סטימצקי להשתקע בירושלים ופתח את חנות הספרים הראשונה שלו ברחוב יפו בירושלים[2].

מאוחר יותר שיתף פעולה עם מפעיל חנויות ספרים מקומי בשם פליקס נגלר והקים חנות בחיפה[3] ומאוחר יותר גם בתל אביב. בשנות ה-20 וה-30, הרשת התרחבה גם לערים בארצות ערב כמו אלכסנדריה, קהיר, דמשק, ביירות ובגדאד, תחת השם "סטימצקי מידל איסט אייג'נטס".[4]

המציאות הפוליטית בארצות המזרח התיכון והפרעות שפקדו את האזור בשנות ה-30 וה-40, כולל הלאימות של חנויות הספר ב-1948, הביאו לסגירת חנויותיו בארצות ערב והשאירו אותו עם שלוש חנויות בישראל בלבד.

למרות התמודדות עם הקשיים, סטימצקי הצליח להרחיב את רשת חנויות הספרים בישראל. ב־1963 הוא ממנה את בנו ערי סטימצקי למנהל הרשת [5] מאז התמקדה הרשת במכירת ספרים בעברית והפכה לאחת המובילות בתחום.

הוא נפטר בשנת 1983 בגיל 83 ונקבר בבית הקברות היהודי בהר הזיתים.[1] בשנת 2006 מכר בנו, ערי סטימצקי, את הרשת לקרן ההשקעות מרקסטון. הרשת המשיכה להתפתח ולהרחיב את פעילותה גם לתחומים נוספים מעבר לספרים.[2]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 כרטיס קבר: יחזקאל סטימצקי » הר הזיתים, ירושלים, באתר הר הזיתים, ירושלים
  2. ^ 1 2 בעיטת קרן - המשבר של סטימצקי, באתר ערוץ 7
  3. ^ נדב שרגאי, חנות ספרים קטנה - ומטריפה, באתר ישראל היום
  4. ^ הארץ, הספרן מבגדאד, באתר הארץ, 7 במאי 2008
  5. ^ דורית דגן, כבר לא רק ספרים: הסיפור של סטימצקי, באתר ynet, 25 בדצמבר 2016