ימי המורשת האירופית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ימי המורשת האירופית
European Heritage Days
מבקרים ממתינים לסיור מודרך במפעל מפעל ואן נלה, רוטרדם, הולנד, ב-14 בספטמבר 2014 במהלך ימי המורשת האירופית. החל משנת 2014, מפעל ואן נלה, אתר מורשת עולמית, היה פתוח למבקרים רק במהלך ימי המורשת האירופית
מבקרים ממתינים לסיור מודרך במפעל מפעל ואן נלה, רוטרדם, הולנד, ב-14 בספטמבר 2014 במהלך ימי המורשת האירופית. החל משנת 2014, מפעל ואן נלה, אתר מורשת עולמית, היה פתוח למבקרים רק במהלך ימי המורשת האירופית
סוג אירוע עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אירופהאירופה אירופה
מועדים
תאריכי פעילות 1984–הווה (כ־40 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר רשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מדינות המשתתפות בימי המורשת האירופיים ב-2007

ימי המורשת האירופית (אנגלית: European Heritage Days; ראשי תיבות: EHD ) הוא מיזם משותף של מועצת אירופה והנציבות האירופית המערב את כל 50 המדינות החתומות על אמנת התרבות האירופית תחת המוטו, "אירופה: מורשת משותפת". התוכנית השנתית מציעה הזדמנויות לבקר במבנים, מונומנטים ואתרים, שרבים מהם אינם נגישים לציבור בדרך כלל. מטרתו היא הרחבת הגישה והבנת חשיבות למורשת אדריכלית וסביבתית. אירועים אלו ידועים גם בשם בתים מבפנים ו"ימי דלתות נפתחות" במדינות דוברות אנגלית.

האירוע החל בצרפת בשנת 1984, עם La Journée portes ouvertes dans les monuments historiques, בחסות משרד התרבות. בשנת 1985, בגרנדה, בוועידת השרים האירופית השנייה האחראית למורשת אדריכלית, הציע שר התרבות הצרפתי להפוך את האירוע לבינלאומי את הפרויקט במסגרת מועצת אירופה. הולנד ערכה את יום המונומנט הפתוח הראשון שלה ב-1987. שוודיה והרפובליקה של אירלנד הצטרפו ב-1989, כמו גם בלגיה וסקוטלנד ב-1990.

בשנת 1991 אוחדו אירועים אלה כימי מורשת אירופיים ביוזמת מועצת אירופה, בתמיכת האיחוד האירופי . עד 2010, 50 מדינות חתומות על אמנת התרבות האירופית הצטרפו ל-EHDs. האירוע האחרון של ימי המורשת האירופית התקיים על ידי ארמניה בספטמבר 2019. [1]

הדירקטוריון הכללי IV - חינוך, תרבות ומורשת, נוער וספורט של מועצת אירופה, בשיתוף פעולה הדוק עם המנהל הכללי לחינוך ותרבות של הנציבות האירופית, מבטיח את האוריינטציה הכללית, ההגדרה והביצוע של המשימות שיש להשיג. במסגרת ה-EHD. מזכירות ה-EHD מתבצעת על ידי מנהלת התרבות והמורשת התרבותית והטבעית, באחריות ועדת ההיגוי למורשת תרבותית של מועצת אירופה.

מיזמים דומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון זכה לפופולריות גם מחוץ לאירופה, עם מיזמים דומים בקנדה, ארצות הברית, אוסטרליה, [2] בתים מבפנים בישראל, וכן במדינות אחרות, בתקופות שונות של השנה. בארגנטינה ובאורוגוואי מתקיים ה-Día del Patrimonio המקביל בסוף השבוע האחרון של ספטמבר, בעוד שבצ'ילה מתקיים אותו אירוע ביום ראשון האחרון של מאי.

קישורים חיצונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Armenia to host European Heritage Days – Public Radio of Armenia".
  2. ^ "Australian Heritage Week". Australian Government, Department of the Environment. אורכב מ-המקור ב-2015-09-08. נבדק ב-2015-09-13.