משרד התרבות (צרפת)

משרד התרבות
Ministère de la Culture
מידע כללי
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום שיפוט צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
סוכנות אם ממשלת צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
סוכנות בת Institut de Recherche de Chimie Paris עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הקמה 1959 עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהל פרנק ריסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה מרכזי פאלה רויאל היה תיאטרון במאה ה17 עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 9,528 full-time equivalent (נכון ל־2022) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.culture.gouv.fr
קואורדינטות 48°51′45″N 2°20′20″E / 48.8623913°N 2.3388968°E / 48.8623913; 2.3388968
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משרד התרבותצרפתית: Ministère de la Culture) הוא משרד בממשלת צרפת הממונה על פיתוח התרבות במדינה ולשמור על הזהות הצרפתית באמצעות קידום והגנה על האמנויות (חזותית, פלסטית, תיאטרלית, מוזיקלית, מחולית, אדריכלית, ספרותית, טלוויזית וקולנועית) על אדמת המדינה ומחוצה לה. בין השאר המשרד אחראי על המוזיאונים הלאומיים בצרפת. תקציבו מוקדש בעיקר לניהול הארכיון הלאומי (שמפוזר בשישה אתרים לאומיים ומאה מתקני אחסון מבוזרים) ולמרכזי התרבות האזוריים.

המטה הראשי של המשרד נמצא בפאלה רויאל ברובע הראשון של פריז ברחוב דה ואלואה.[1][2] בראשו עומדת שרת התרבות וחברת הקבינט. השרה הנוכחית היא רימא עבדול-מלכ שמכהנת מאז מאי 2022.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משרד התרבות המודרני נוסד בידי שארל דה גול בשנת 1959 והשר הראשון היה הסופר אנדרה מאלרו. מלרו היה אחראי למימוש רעיון "הזכות לתרבות", רעיון ששולב בחוקה של צרפת ובההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם. לשם כך מלרו הקים מרכזי תרבות אזוריים רבים ברחבי צרפת ונתן חסות באופן פעיל לאמנויות. הטעם האמנותי של מאלרו כלל את האמנות המודרנית ואת האוונגרד, אך בסך הכל הוא נשאר שמרני.

אחד מששת אתרי הארכיון הלאומי של צרפת המופעלים על ידי משרד התרבות בפיירפיט-סור-סן

תחת הנשיא פרנסואה מיטראן כיהן שר התרבות ז'אק לאנג. לאנג תמך גם בתרבות פופולרית, שכללה ג'אז, רוקנרול, מוזיקת היפ הופ, גרפיטי, סרטי הנפשה, ספרי קומיקס, אופנה ואוכל. לאנג נודע באמירה כי "économie et culture, même combat" ("כלכלה ותרבות: זה אותו מאבק"). בנוסף ליצירת "חג המוזיקה", לאנג פיקח על בניית הספרייה הלאומית של צרפת, מוזיאון הלובר החדש, המכון הערבי העולמי, מוזיאון ד'אורסה, האופרה בסטיליה, גרנד ארש ומבנים בפארק דה לה וילט.

בתקופת השר ז'אק טובון נחקקו חוקים לשמירה על השפה הצרפתית, הן בפרסומות (כל המודעות חייבות לכלול תרגום לצרפתית) והן ברדיו (35% שירים בתחנות רדיו צרפתיות חייבים להיות בצרפתית).

פעילויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משרד התרבות מארגן או מממן מספר אירועי תרבות, ובהם חג המוזיקה ופסטיבל אביניון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משרד התרבות בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של משרד התרבות (בצרפתית) (בצרפתית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Accueil". Ministère de la Culture (בצרפתית). אורכב מ-המקור ב-11 במאי 2016. נבדק ב-7 במאי 2016. Nous contacter: 3, rue de Valois, 75001 Paris {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Monuments historiques: édifice / site: Domaine national du Palais-Royal (ancien Palais Cardinal), comprenant Conseil d'Etat, Conseil Constitutionnel, Ministère de la Culture, théâtre de la Comédie Française". Base Mérimée (בצרפתית). נבדק ב-7 במאי 2016. place du Palais-Royal ; 1 à 7 rue de Valois ; 2 à 8 rue de Montpensier ; place Colette. {{cite web}}: (עזרה)