יצחק שבילי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יצחק שווילי)
יצחק שבילי
יצחק שבילי 1924 תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
יצחק שבילי 1924
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 1903
טביליסי, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 23 ביוני 1976 (בגיל 73 בערך)
עַכּוֹ, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יצחק שבילי (1903, טביליסי, גאורגיה - 23 ביוני 1976, עכו), מטובי רוכבי הסוסים בארץ, זכה בתחרויות רכיבה רבות. שירת במשטרת המנדט כשוטר ולאחר מכן היה בין הפרשים היהודים הבודדים ששירתו במשטרה[1]. בהמשך מונה על ידי הבריטים כמפקד היהודי הראשון של תחנת משטרה בתקופת המנדט (תחנת המשטרה בנהלל). בתפקידו זה עזר רבות להגנה להוציא לפועל מבצעים ביטחוניים. לאחר הקמת המדינה המשיך לשרת במשטרת ישראל, ופרש לגמלאות לאחר 40 שנות שירות.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחק שווילי בחצר הקישלה, 1928

שבילי נולד ב-1903 בטביליסי שבגאורגיה כיצחק צֵצִילִיאַשְׁווִילִיגאורגית: ცეცილიაშვილი). לפני לידתו, הוריו עלו לארץ ישראל ב-1878 אך שבו לגאורגיה שם נולדו יצחק ואחיו. ב-1908 שבה המשפחה לארץ והתיישבה בירושלים. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה ב-1914 גורשה אם המשפחה עם הילדים לאלכסנדריה[2] כשאביו נשאר לשמור על בית המשפחה בירושלים.

בהגיעם לאלכסנדריה השתכנה המשפחה במחנה הפליטים אבארי[3]. שבילי החל לטפל בסוסים של חטיבת פרשים אוסטרלית שחנתה בסמוך למחנה הפליטים. הנער התחבב על החיילים ובסיועו של מפקדם, בריגדיר הורזוולט, התקבל ללימודים בפנימיה צבאית. בפנימיה התמחה ברכיבה ובטיפול בסוסים, השתתף במרוצי סוסים וזכה במדליות. עם סיום המלחמה שבו אמו ואחיו לירושלים, אך שבילי נשאר במצרים והמשיך לעבוד עם סוסיהן של משפחות יהודיות מצריות עשירות.

השירות במשטרת המנדט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1925 חזר שבילי לארץ וגויס למשטרת המנדט כפרש[4]. בתחילת דרכו עסק במרדפים אחרי גנבים ומבריחים באזור ירושלים תוך שהוא מנצל את הידע שלו בעברית, אנגלית וערבית. במהלך שירותו השתתף בתחרויות רכיבה ואף זכה בפרסים ומדליות[5].

ב-1928 הוצב לשירות במשטרת עקבה שם שירת תשעה חודשים שבסופם חזר לירושלים.

ב-1939, לאחר שקודם לדרגת סרג'נט (סמל), מינוהו הבריטים למפקד תחנת המשטרה בנהלל[6]. התחנה הוקמה ב-1936 בתחילת המרד הערבי הגדול והייתה אחת מעשרות תחנות משטרה ושלטון שהקימו הבריטים, באותה תקופה, ברחבי הארץ[7]. מטרת התחנה הייתה לשמור על ביטחון תושבי היישובים היהודים והערבים בסביבה. עם הגיעו לתחנה שיפרו השלטונות הבריטים את המיגון בה על ידי עיבוי הקירות, הקמת 2 מצדיות עם חרכי ירי ובניית חומת מגן הקפית. שבילי גר בתחנה וב-1940 הצטרפה אליו משפחתו. תחת פיקודו שירתו שוטרים יהודים וערבים, פרשים ויחידה רכובה על טנדרים.

בנוסף לפעילות המשטרתית הרשמית, עסקו השוטרים היהודים של התחנה (ושבילי בראשם) בסיוע לארגון ההגנה בפעולות ביטחוניות שונות באזור הצפון[8].

בתקופת שרותו כונה על ידי ערביי הסביבה "אבו חאדר" על שם בנו אליהו.

לאחר הקמת המדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הקמת המדינה המשיך את שירותו במשטרת ישראל וב-1949 הועבר לשרת במשטרת עכו. כמו כן עסק בתפקידים מיוחדים הקשורים לערביי ישראל. פרש ב-1965 לגמלאות לאחר 40 שנות שירות[9].

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבילי נשא לאישה את אסתר ונולדו להם 2 ילדים. בנו אליהו נקרא על שם אביו של שבילי ועבד כמדען ברשות לפיתוח אמצעי לחימה[10]. בנו השני אברהם (רמי) שירת כראש אגף חקירות בשב"כ (נולד ב-1939 ונפטר ב-2007). יצחק שבילי נפטר ב-1976.

התחנה בנהלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנת המשטרה בנהלל עברה לאחר מלחמת העצמאות לידי צה"ל אך ננטשה בשנות ה-60. בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 וביוזמת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל שוקמה התחנה, והוקם בה מרכז מבקרים למורשת השוטר והנוטר העברי בארץ-ישראל. בנו של שבילי, רמי, תרם חפצים אישיים של אביו למוזיאון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יצחק שבילי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ באחד המקורות אף הוגדר כפרש הראשון שמונה לשרת במשטרת המנדט
  2. ^ במסגרת גירוש יהודים נרחב שביצע השלטון העותמאני מתל אביב, ירושלים ועוד יישובים בתקופת מלחמת העולם הראשונה
  3. ^ עוד כ-3,500 מגורשים הגיעו למחנה זה
  4. ^ שבילי גויס על ידי מפקד המשטרה הבריטי של מחוז ירושלים, אלן סונדרס.
  5. ^ ניצחונותיו, כחוגר זוטר, היו לצנינים בעיני המפקדים הבריטים אי לכך הוציא המפקח הכללי, רוי ספייסר, תקנה מיוחדת שהתירה רק לקצינים להשתתף בתחרויות הרכיבה
  6. ^ מינוי זה בא בעקבות לחץ המוסדות בארץ וראשי היישובים בצפון למנות לתחנה מפקד יהודי
  7. ^ התחנה הוקמה כווילה ים-תיכונית בניגוד להרבה תחנות שהוקמו באותה תקופה במודל מצודות טגארט
  8. ^ משטרת נהלל ההיסטורית באתר המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
  9. ^ זמן קצר לפני פרישתו קודם לדרגת פקד
  10. ^ כשלמד אליהו בבית הספר בנהלל הציע מנהל בית הספר, יצחק צסיס, לעברת את שם משפחתו מצציליה שווילי לשבילי, ושם זה התקבל על כל המשפחה.