ישראל יעקובובסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ישראל סמיונוביץ' יעקובובסקי
Семён Григорьевич Гельферг
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 26 באוקטובר 1924
צ'רקסי, ברית המועצות ברית המועצותברית המועצות
פטירה 10 באפריל 1944 (בגיל 19)
כפר סמוליצה, מחוז מוהילב , ברית המועצות ברית המועצותברית המועצות
מקום קבורה ביחוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצבא האדוםהצבא האדום הצבא האדום
תקופת הפעילות 19421944 (כשנתיים)
דרגה מלאדשי לייטננט מלאדשי לייטננט (סגן משנה)
תפקידים בשירות
מפקד מחלקה
פעולות ומבצעים
עיטורים
גיבור ברית המועצות
עיטור לנין
הנצחה
רחוב על שמו בסמרקנד
שמו מוטבע על אנדרטת גיבורי ברית המועצות בצ'רקסי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ישראל סמיונוביץ' יעקובובסקירוסית: Изра́иль Семёнович Якубо́вский ; ‏ (19241944) היה קצין יהודי סובייטי, מפקד מחלקת נ"ט ברגימנט המשמר ה-6 של דיוויזיית המשמר השנייה בארמייה ה-56 בחזית צפון הקווקז) בחזית המזרחית במלחמת העולם השנייה. גיבור ברית המועצות.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בעיר צ'רקסי במשפחה יהודית. לאחר שסיים 7 שנות לימוד של בית הספר, עבד כמסג במפעל. לאחר הפלישה הנאצית לברית המועצות התפנה עם הוריו לאוזבקיסטן. המשפחה התיישבה בסמרקנד. בסוף 1942 גויס יעקבובסקי לצבא האדום. בשנת 1943 סיים קורס קצינים בטשקנט.

נמצא בחזית מאז ספטמבר 1943. הוצב לשרת כמפקד מחלקת נ"ט בצפון הקווקז. בנובמבר 1943 דיוויזיה, בה שירת יעקובובסקי, השתתפה בנחיתה בחצי-האי קרצ' (החלק המזרחי של חצי האי קרים). על יעקובובסקי הוטל לפקד על השתלטות והחזקה של קטע חוף. לצורך כך, בנוסף למחלקת נ"ט שבפיקודו תוגברה בשתי מחלקות רובאים. בלילה של ה-2 בנובמבר הכוח בפיקודו של יעקובובסקי הונחת מהסירות ליד הכפר ז'וקובקה, בפאתי העיר קרץ'. הלוחמים התבצרו בחוף ואבטחו אותו, בהמתנה להנחתת כוחות נוספים. במשך כל הלילה הותקף הכוח בפיקודו של יעקובובסקי באשר מרגמות. עם עלות השחר ניסו הגרמנים מספר פעמים להסתער עליהם, אך כל פעם נהדפו. בצהרי היום החלה התקפה משולבת על הכוח של יעקובובסקי. הלוחמים המותשים החלו לסגת מהעמדות. ישראל יעקובובסקי, קם והסתער על הגרמנים התוקפים, תוך מתן דוגמה אישית לחייליו. הנסיגה הופסקה והחיילים יצאו להתקפת נגד אחרי מפקדם. בסופו של דבר הכוח של יעקובובסקי הצליח להחזיק מעמד עד להנחתת תגבורות נוספות במקום. כעבור יומיים נפצע יעקובובסקי קשה בקרב ופונה מחצי האי אל בית חולים צבאי בקווקז.

לאחר שהחלים מפציעתו, הוא שובץ כמפקד מחלקה ביחידת חל רגלים בחזית הבלארוסית הראשונה. נפל בקרב ב־10 באפריל 1944, ליד הכפר סמוליצה שבמחוז מוהילב.

ב-16 במאי 1944 על תפקודו יוצא דופן ועל גבורתו בקרבות בחצי האי קרץ' עוטר ישראל יעקובובסקי (לאחר מותו) בתואר גיבור ברית המועצות.

רחוב בעיר סמרקנד נקרא על שמו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ישראל יעקובובסקי בוויקישיתוף