כצט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כצט בע"מ
נתונים כלליים
מייסדים משפחת גרין, משפחת כהן-זוסמן
תקופת הפעילות 1921–הווה (כ־103 שנים)
משרד ראשי קריית מלאכי, בישראל
מוצרים עיקריים תרופות, מוצרי היגיינה, מוצרי חקלאות ווטרינריה
יו"ר מאיר כהן
מנכ"ל יפתח סרי
 
www.cts.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כצט בע"מ היא חברת תרופות ישראלית פרטית הפועלת בישראל משנת 1921 וכיום ברחבי העולם, באירופה ובמזרח התיכון בפרט. כצט בעלת שלושה מפעלים בהם פעילות פיתוח וייצור של חטיבות החברה:

  • כצט תעשיות כימיות בע"מ (1975) - תומך בחטיבת הפארמה.
  • כצט נוביס - תומך בייצור מוצרי היגיינה, תכשירים קוסמטיים ועוד.
  • ד"ר מירון - תומך בייצור ציוד חקלאי ווטרינריה.

כצט מחולקת לשלוש חטיבות:

  • חטיבת פארמה - עוסקת בייצור ושיווק תרופות, ציוד רפואי ומוצרי היגיינה.
  • חטיבת אגריקה - עוסקת במתן פתרונות בתחום החקלאות (כגון מוצרי דישון, הגנה, זרעים ועוד).
  • אנימל קר - עוסקת בתחום הוטרינריה, ייצור וייבוא מוצרים לחיות מחמד, עופות וצאן, כולל ממוצרי מזון, טיפוח ובריאות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כצט החלה את דרכה בקהיר, כחברה המשווקת תרופות ומוצרי חבישה בשם "האחים גרין". עם השנים החברה התרחבה לשלוש מחלקות: חקלאות, תרופות וצילום, אשר הפכו אותה לאחת מבין החברות המובילות במצרים. בהמשך להצלחתם יצגו האחים גרין חברת תרופות גרמנית בשם באייר וכן את חברת אגפא.

בשנת 1921 נפתח סניף של חברת האחים גרין ביפו. עם השנים התרחב הסניף והועתק לתל אביב. בשנת 1928 הצטרף לחברה אברהם כהן זוסמן,[1] קרוב משפחה של האחים גרין. האחים גרין רשמו הצלחות רבות במחלקת הצילום ובמחלקת התרופות: פיתוח תרופות נגד מלריה וכן נסיוב הפועל נגד הכשת נחש. עם עליית הנאציזם נותק הקשר בין החברה בישראל לחברת באייר הגרמנית ואגפא, אולם קשרים חדשים נוצרו עם חברות בינלאומיות אחרות משווייץ ובריטניה.

האח הצעיר הד"ר אברהם חיים גרין יועד להשתלב בחברה, אך בחר להיות רופא העיר צפת[2] ונפטר בגיל 26 מטיפוס הבהרות בעת שטיפל בחולי היישוב בימי מלחמת העולם הראשונה.

בשנת 1942 שינתה החברה את שמה מהאחים גרין ל"י.ג ושות' (פלסתינה) בע"מ" והחלה לייצר תרופות עבור השוק המקומי והבריטים בשיתוף חיים ויצמן, מכון זיו (לימים מכון ויצמן) וחברת P.HP.P (חברת תרימה).

לאחר קום המדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר קום המדינה החלה החברה לייצר חומרי דשן, ובנוסף הפעילה מחלקת קולנוע המספקת ציוד צילום למוסדות השכלה. בשנת 1956 שינתה החברה את שמה מ"י.ג ושות'" ל"כצט" (כימיקלים וציוד טכני)ועברה מבעלות משפחת גרין לבעלות משפחת כהן זוסמן.

בשנת 1971 מונה מאיר ז. כהן למנכ"ל החברה ורכש את מפעל התרופות "נוביס" על מנת לחזור לייצור תרופות לשוק המקומי. כצט התרחבה ועברה למפעלים בקריית מלאכי: התהליך המשיך עם קניית מפעל תוצרים כימיים, ייצור מוצרי היגיינה וטיפול בבעלי חיים.

בעשור הראשון של המאה ה-21 המשיכה כצט להתרחב בתחום ייצור התרופות ושינתה את שמה ל"כצט תעשיות כימיות". בנוסף לייצור התרופות החלה כצט לייבא תרופות לאפילפסיה ולהקלה על כאבים, ולשווק מוצרי היגיינה מסדרת "פמינה" לשווקים שונים בעולם. החברה סיפקה זרעים לגידולי שדה, השיקה את סדרת מוצרי ד"ר פט לבעלי חיים, פיתחה את חטיבת אנימל קר ומייצאת תרופות גנריות בפעם הראשונה. ונכנסה גם לתחום הרפואה מותאמת אישית עם בדיקות גנטיות ומולקולריות חדשות כמו בדיקת גנומיטי, בדיקת נוירופרמג'ן, אפירמה ועוד.

הנהלת כצט[עריכת קוד מקור | עריכה]

יו"ר כצט הוא מאיר כהן, המשמש בתפקיד החל משנת 2001. טרם מינויו שימש כמנכ"ל החברה משנת 1971. מנכ"ל החברה הוא יפתח סרי אשר כיהן לפני כן בתפקידים שונים בתחום הפארמה, ביניהם מנכ״ל ניו פארם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דוד תדהר (עורך), "אברהם זוסמן כהן", באנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו, כרך ב (1947), עמ' 981
  2. ^ ד"ר אברהם גרין - כינה הרגה אותו 25.4.1918 – צפת סיפורי ארץ-ישראל - מצבות מדברות 1950 – 1850 (עודד ישראלי