כריסטיאן גוטלוב נפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריסטיאן גוטלוב נפה
Christian Gottlob Neefe
לידה 5 בפברואר 1748
קמניץ, נסיכות הבוחר מסקסוניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 בינואר 1798 (בגיל 49)
דסאו, אנהלט-דסאו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה נסיכות הבוחר מסקסוניה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כריסטיאן גוטלוב נפהגרמנית: Christian Gottlob Neefe;‏ 5 בפברואר 1748, קמניץ28 בינואר 1798) היה מלחין ומנצח גרמני. הוא כתב מספר יצירות מוזיקליות וידוע כמורה ראשון של לודוויג ואן בטהובן.

נפה נולד בקמניץ שבסקסוניה. הוא התחיל להלחין בגיל 12. נפה למד משפטים באוניברסיטת לייפציג אך חזר לעיסוק במוזיקה והיה תלמיד של יוהאן אדם הילר. בהדרכתו הוא כתב את האופרה הראשונה שהוצגה בלייפציג בשנת 1771. בשנת 1776 הוא עבר לדרזדן וירש את התפקיד של מנהל מוזיקלי ממורו.

נפה התחתן עם השחקנית סוזנה זינק בלייפציג. איתה היו לו שלוש בנות, ביניהן מרגרטה, שלימים הייתה אשתו של השחקן לודוויג דבריאנט, והיו לה שלושה בנים, ביניהם הצייר הרמן יוזף נפה.

בשנת 1779 להקת "תיאטרון סיילר" בה נפה עבד נאלצה להגיש בקשה לפשיטת רגל למרות הישגים והצלחות אמנותיות יוצאות דופן. באותה שנה קיבל נפה עבודה כמלחין ומנהל מוזיקלי בהרכב של גוסטב גרוסמן וקארל הלמות' בתיאטרון הלאומי האלקטורלי בבון. שם הוא מונה בשנת 1781 ל"עוגב החצר". במקביל לנגינת בעוגב הוא היה המורה הראשון של לודוויג ואן בטהובן. נפה היה ראש סניף אילומינטי בבון.

בשנת 1780 הוא כתב לברית לאופרה "Schauspiel mit Gesang" לפי לברית של גוסטב גרוסמן.

בנוסף לאופרות הוא כתב מספר יצירות מוזיקליות שונות.

כאשר חיילים צרפתים כבשו את חבל הריין ב-1794 שלטון השתנה ונפה איבד את עבודתו בבון בגיל 46. לאחר מספר בקשות שלא צלחו, אחת מבנותיו הצליחה להביא אותו לדסאו ב-1796, שם נפה קיבל משרה של מנהל המוזיקלי של להקת התיאטרון. הוא החזיק בתפקיד זה עד סוף ימיו.

ב-26 בינואר 1798 נפה נפטר בדסאו בגיל 49.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]