כריש יתדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןכריש יתדי
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
מחלקה: דגי סחוס
סדרה: כרישאים
משפחה: כרישיים
סוג: Rhizoprionodon
מין: כריש יתדי
שם מדעי
Rhizoprionodon acutus
ראפל, 1837
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כריש יתדי (שם מדעי: Rhizoprionodon acutus) הוא מין של דמוי-כריש ממשפחת הכרישיים החי לאורך מזרח האוקיינוס האטלנטי והאזור האינדו-פסיפי בטווח שבין פורטוגל לדרום אפריקה ומזרחה עד סין, יפן, אינדונזיה וצפון אוסטרליה. לרוב הוא חי במים חמימים ורדודים כשבכמה אזורים הוא עולה למים מתוקים ובקמבודיה אף נצפה חי במי נהרות.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכריש יתדי מבנה רזה וארוך. אורכו הממוצע 80 עד 110 ס"מ ומשקלו 10 עד 17 ק"ג. פרטים גדולים מגיעים לאורך 178 ס"מ ומשקל של 22 ק"ג. לרוב הנקבות כבדות יותר מהזכרים. הכריש בעל גוונים אפורים עד סגולים-אפורים מלמעלה, לבן מלמטה והצידיים אפורים בהירים. הוא בעל עיניים גדולות, חוטם מוארך ופה בעל שורת שיניים חרוטיות המותאמות לתפיסת טרף. מסביב ללסת בולטים שישה חורי זימים. סנפירי החזה חדים ומשולשים וסנפיר הגב הקדמי גבוה וחרוטי כשסנפיר קטן נוסף מזדקר מצידי הזנב. הכריש משריץ צאצאים חיים, בין אחד לשמונה בהתאם למיקום ולעונה.

כריש זה נע לבד או בחבורות קטנות במים הרדודים הטרופיים בעומק של 200 מטרים בממוצע ומחפש במים עכורים או חוליים ולעיתים גם בכרי אצות או עשב ימי טרף של חסילונים, דגי גרם טרופיים וחלזונות ימיים. הטורפים העיקריים שלו הם כריש שחור-שוליים, כריש שחור-שוליים אוסטרלי וטורפים ימיים.

הכריש מצוי בסכנה עקב דיג יתר לבשרו והיתפסות ברשתות וכיום מצוי בסכנת הכחדה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כריש יתדי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כריש יתדי באתר הרשימה האדומה של IUCN