ליאור ליאני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליאור ליאני עם חוברת "המשבצת" שהוא מחבר לעיתון מעריב
תשבץ היגיון שפורסם בחוברת "המשבצת" במעריב
חידת מילים מאוירת מתוך מעריב סופהשבוע

ליאור ליאני (נולד ב-5 בינואר 1974) הוא תשבצאי, חידונאי ומהנדס תוכנה ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליאני נולד באשדוד. בצעירותו אהב לפתור תשבצים והחל לפתור תשבצי היגיון כשעקב מדי שבוע אחר התשבץ השבועי שחיבר נדיב אבידן ב"ידיעות אחרונות".

חיידק חיבור התשבצים החל במהלך שירותו הצבאי, כשהציע לעורך השבועון "במחנה" לחבר תשבצי היגיון עבור השבועון בהתנדבות (אף על פי שלא שירת במערכת העיתון). הצעתו התקבלה, ותשבץ ההיגיון הראשון שלו התפרסם באוגוסט 1994. גם לאחר שהשתחרר מצה"ל המשיך לחבר את מדור התשבצים של "במחנה". מאז כתב אלפי תשבצים, תשחצים, תשבצי היגיון, חידות טריוויה וחידות נוספות בעיתונים רבים בישראל.

ליאני הוא מהנדס תוכנה בהשכלתו ועובד כמהנדס בחברה ביטחונית. בנוסף, סיים השלמה לקראת תואר שני בלשון עברית באוניברסיטה העברית וכן בהנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

במסגרת חוברת "המשבצת" שהוא מחבר עבור העיתון "מעריב" הוא יזם מדור ייחודי בארץ: כדי לקרב את הקוראים לתחום תשבצי ההיגיון ולהנגיש את הז'אנר לציבור רחב יותר, בחוברת "המשבצת" של העיתון מלבד תשבץ היגיון חדש גם ניתנת הזדמנות למחברי תשבצי היגיון חובבים להציג בחוברת את תשבציהם במסגרת המדור "היגיון אורח".

החל משנת 2008 הוא מפיק את כנס ההגיונריה, כנס שנתי של חובבי תשבצי היגיון המתקיים במסגרת כנס לשון ראשון בראשון לציון. הוא מנחה את הכנס, וכן מציג בו הגדרות היגיון ותשבצים ייחודיים הנפתרים בשיתוף קהל הצופים.

ליאני גם מנחה סדנאות לפתרון תשבצי היגיון.[1]

בשנת 2018 החל ללמד קורס אקדמי (היחיד מסוגו בישראל) של פתירת תשחצים, חידות מילים ותשבצי היגיון במכללה האקדמית אחוה.

הגדרת היגיון יומית שלו הוצגה בתוכנית 'מה הלו"ז' בגלי צה"ל.

החל מיוני 2023 ליאני מציג הגדרת היגיון נושאת פרסים מדי יום ראשון בתוכנית 'בוקר חדש' ברדיו אקו99FM בפינה 'איך לא חשבתי על זה קודם?'.

ליאני ייסד ומנהל את קבוצת הפייסבוק הגדרהטובה, שבה חובבי תשבצי היגיון מפרסמים הגדרות היגיון פרי עטם, ושם גם יש הדרכה לגבי תקינות ההגדרות, ניסוח נכון וכו'.


בתחילת 2024 יצא בהוצאת ספרי ניב ספרו, "חוכמת ההיגיון" – מדריך מלא ומקיף לפתירה ולחיבור של תשבצי היגיון. בספר מוסברים בפירוט כל רזי תשבצי ההיגיון וכן מוצגים תשבצי היגיון עם פתרונות והסברים מלאים.


ליאני מתגורר במושב אביגדור. הוא נשוי ללירון ואב לשלוש בנות.

עיתונים בהם מתפרסמים והתפרסמו תשבציו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליאור ליאני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]