לנסלוט הולנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לנסלוט הולנד
Lancelot Holland
לידה 13 בספטמבר 1887
Middleton Cheney, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 במאי 1941 (בגיל 53)
מצר דנמרק, גרינלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצי המלכותי הבריטי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1902 עריכת הנתון בוויקינתונים
דרגה תת אדמירל (בריטניה) תת אדמירל
פעולות ומבצעים
עיטורים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תת אדמירל לנסלוט ארנסט הולנד, CBאנגלית: Lancelot Ernest Holland;‏ 13 בספטמבר 188724 במאי 1941) היה קצין הצי המלכותי שפיקד על הכוח הבריטי בקרב מצר דנמרק במאי 1941 נגד אוניית המערכה הגרמנית ביסמרק. הולנד טבע כאשר נשאר בעמדתו במהלך טביעת אה"מ הוד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנסלוט הולנד היה אחד משישה בנים ובת של רופא שהיה גם מבשל בחברת האנט אדמונדס. הוא נולד במידלטון צ'ייני וגדל באזור בנברי. הוא הצטרף לצי המלכותי ב-15 במאי 1902. כשעזב את אה"מ בריטניה בספטמבר 1903, הוא גויס לתחנת סין כדי להצטרף לאה"מ אקליפס. הוא שירת במזרח הרחוק עד אוגוסט 1905. את החלק האחרון של זמנו שם הוא בילה באה"מ המפשייר.

כשחזר הביתה, הולנד ראה שירות קצר במהלך קיץ 1908 בספינת המדידות של האדמירליות אה"מ ריסרץ'. עם זאת, שירות המדידות הוכיח כי אינו הצד החזק של הולנד ושלוש שנים לאחר מכן, ב-14 בספטמבר 1911, הצטרף לוטננט הולנד הצעיר לאה"מ אקסלנט, בית הספר לתותחנים של הצי המלכותי באי לוויתן, פורטסמות' כדי להתחיל את 'הקורס הארוך' שיכשיר אותו כלוטננט (G).

לאחר שהוסמך כלוטננט תותחנים והמשיך ללמוד את קורס התותחנים המתקדם בגריניץ', הולנד שירת במהלך מלחמת העולם הראשונה בתפקיד הדרכה על סיפון אה"מ אקסלנט. לאחר המלחמה הועלה לדרגת קומנדר ב-31 בדצמבר 1919 ולקפטן ב-30 ביוני 1926.

במהלך התקופה מאי 1929 עד פברואר 1931, הולנד היה קפטן הדגל של שייטת הסיירות השנייה, על סיפון אה"מ הוקינס. ממאי 1931 עד ספטמבר 1932 עמד הולנד בראש הנציגות הימית הבריטית ליוון. לאחר מכן הוא היה קפטן הדגל על סיפון אוניית המערכה אה"מ רוונג' מיולי 1934 עד יולי 1935.

קצין בכיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תקופה כשליש הצי של המלך ג'ורג' השישי ב-1937, הולנד הפך לעוזר ראש המטה הימי ולאחר מכן, לאחר קידום לדרגת אדמירל משנה, למפקד שייטת אוניות המערכה השנייה בינואר 1939. בספטמבר, לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, הוא מונה לתפקיד מפקד כוח התעלה. לאחר מכן הוא הפך לנציג האדמירליות במשרד האווירייה. הוא הועלה לדרגת תת אדמירל, עד לאוגוסט 1940, לאחר שפיקד על כוח H במהלך קרב קייפ ספרטיבנטו ב-27 בנובמבר.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנובמבר 1940 פיקד הולנד על שייטת הסיירות ה-18, ששרתה בים התיכון. במהלך תפקיד זה הוא הוביל את סיירותיו בקרב כף ספרטיבנטו ב-27 בנובמבר 1940. בשלב זה, הולנד ביסס את עצמו כמומחה ירי.

צפון האוקיינוס האטלנטי ומותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשימה הבאה של הולנד הייתה הפיקוד על שייטת הקרב. במאי 1941, אוניית המערכה הגרמנית החדשה ביסמרק ניסתה לפרוץ לצפון האוקיינוס האטלנטי, מלווה בסיירת הכבדה פרינץ אויגן. המשימה שלהם הייתה לתקוף שיירות של בעלות הברית. הולנד הניף את דגלו על סיפון הוד, אשר לוותה באוניית המערכה החדשה פרינס אוף ויילס. ב-22 במאי, קצת אחרי חצות, הפליגו אלקטרה, אצ'טס, אנטילופה, אנתוני, אקו ואיקרוס, בליווי הוד ופרינס אוף ויילס, כדי לחסום את הגישות הצפוניות. הכוונה הייתה שהכוח יתדלק בהוואלפיורד, איסלנד, ואז יפליג שוב כדי לצפות במצר דנמרק. בערב ה-23 במאי, מזג האוויר הידרדר. בשעה 20:55, האדמירל הולנד על סיפון הוד סימן למשחתות "אם אינכם מסוגלים לשמור על המהירות הזו אצטרך להמשיך בלעדיכם. עליכם לעקוב במהירות הטובה ביותר שלכם". בשעה 02:15 בבוקר ה-24 במאי, הצטוו המשחתות להתפרס למרחק של 15 מייל (24 ק"מ) לחיפוש צפונה.

בסביבות השעה 05:35 נצפו הכוחות הגרמנים על ידי הוד וזמן קצר לאחר מכן ראו הגרמנים את האוניות הבריטיות. בקרב מצר דנמרק שנערך לאחר מכן ספגה הוד פיצוץ מחסן תחמושת קטסטרופלי בשעה 06:01 ששבר את האונייה לשניים; האדמירל וכל הצוות שכלל 1,418 איש אבדו פרט לשלושה ניצולים. אחד הניצולים, טד בריגס, אמר מאוחר יותר כי ראה בפעם האחרונה את הולנד יושב על כיסא האדמירל שלו, בדיכאון מוחלט, ולא ניסה להימלט מהאונייה הטובעת.

פרינס אוף ויילס נמלטה עם נזק מסוים, כולל פגיעה בגשר שלה שהרגה רבים מהקצינים שלה. אחד הפגזים מפרינס אוף ויילס פגע במכלי הדלק של ביסמרק, וגרם לה לצאת לצרפת הכבושה.

הולנד אוזכר בשדרים לאחר מותו.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבית על שם אדמירל הולנד, בנברי

הולנד היה נשוי לפיליס והיה לו בן אחד, ג'ון, שמת מפוליו בגיל 18 ב-1936.

הולנד ומשפחתו השתייכו לכנסיית הקהילה האנגליקנית של סנט ג'ון המטביל בבולדר שבניו פורסט, המפשייר. הם הציבו שם אנדרטה לבנם ומאוחר יותר הוקדשה קפלה לזכר הוד. טקס זיכרון שנתי מתקיים לזכר אדמירל הולנד והצוות של הוד. בית ציבורי בבנברי, האדמירל הולנד, נקרא על שמו. פאב זה נהרס במאי 2017.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]