לשכת הביטחון המרכזית של סין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לשכת הביטחון המרכזית של סין
מידע כללי
מדינה הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
סוכנות אם מק"ס
תאריך הקמה 1949
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לשכת הביטחון המרכזית של המפלגה הקומוניסטית הסיניתמנדרינית: 中共中央办公厅警卫局) היא יחידה מרכזית של מפלגת השלטון ברפובליקה העממית של סין האחראית לדאוג לסידורי האבטחה של אנשי ממשל בכירים ולהגנתם מפני איומים, בעיקר מטרור והתנקשויות. הלשכה מאבטחת את מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית ונשיא המדינה וכן את בכירי המפלגה ואנשי הקונגרס הלאומי, שדרת הפיקוד הצבאית, חברי הוועד המרכזי במפלגה, ראש המשרד לביטחון הציבור ואנשי המטה הכללי.

ליחידה תפקיד מרכזי באבטחת נשיא הרפובליקה העממית של סין, על אבטחת מעונו הנשיאותי הג'ונגנאנחאי ואבטחתו של ראש מועצת המדינה של הרפובליקה העממית של סין.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחידה הוקמה במקור באזור חביי באפריל 1949 תחת השם "מחלקת הביטחון הכללי של הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הסינית". המנהיג הראשון שלה היה הקומיסר הפוליטי של צבא השחרור העממי וואנג דונג-שינג, מקורבו של מאו דזה-דונג, שנהנה מאמונו המיוחד.

למרות השתייכותו הטריטוריאלית של מחוז חביי למחוז הצבאי של בייג'ינג, הגוף החדש הוכפף ישירות למטה הכללי של הצבא. ֶ במרץ 1950 שונה שם הגוף ללשכת הביטחון המרכזית של מק"ס. בשנה שלאחר מכן שונה שם היחידה הצבאית למשמר המרכזי, המורכב משלושה גדודים שכל אחד מהם מנה עד אלף חיילים. אופייני לכך שהתנאי להרשמה היה חינוך בית ספרי שהיווה קריטריון קפדני למדי לתחילת שנות ה-50, כאשר רוב האוכלוסייה הסינית לא ידעה קרוא וכתוב.

ב-9 ביוני 1953 נערך ארגון מחדש. מחלקה 001 נוצרה בפיקודו של וואנג דוק סינג, ותפקידה היה לדאוג לביטחונו האישי של מאו דזה-דונג ומנהיגים בכירים אחרים.

בשנת 1959 שונה שם הצופן של היחידה מיחידה "001" ל-"3747". בשנת 1964 הוטל על הלשכה לספק שירותי אבטחה רק למאו דזה-דונג. שמה של "יחידה 3747" שונה ל"יחידה 8341".

במהלך מהפכת התרבות התאפיין מבנה הביטחון המפלגתי ביציבות שהייתה חריגה למצב הכללי. המפקדים והקומיסרים הפוליטיים - ג'אנג יאוזי, ג'אנג הונג, יאנג דשנג, וואנג ליאנגלונג ואחרים - נשארו בתפקידיהם. רק וואנג דונג-שינג עצמו הודח באופן זמני מההנהגה עקב חשדות למעורבות ב"מזימת לין ביאו", אך הוחזר במהרה לתפקידו.

במקביל, בשנת 1971 שונה שמה של "יחידה 8341" ל"יחידה 57003" ולאחר מכן ל"יחידה 57001", אך לאחר זמן מה חזרה לשמה הקודם, "יחידה 8341".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]