לשרוד את אר. קלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לשרוד את אר קלי
Surviving R. Kelly
סוגה דוקומנטרי
יוצרים
  • ניגל בליס
  • אסטרל פיני
שחקנים
  • אנדראה קלי
  • ונדי ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
משתתפים
פרסים פרס פיבודי
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 2
מספר פרקים 11
הפקה
מפיק
  • לאורה הופנר
  • שרלוט גלובר
  • אליסון ברנדין
  • קלריסה קרן
ליסה ניקול ג'קסון
מפיקים בפועל
  • טמרה סימונס
  • דרים המפטון
  • ג'סי דניאלס
  • ג'ואל קרסברג
  • ג'סיקה אוורט
  • מריה פפין
חברת הפקה

Kreativ Inc.

Bunim/Murray Productions
אורך פרק 360 דקות (כל הפרקים)
שידור
רשת שידור Lifetime
רשת שידור בישראל (yes)
תקופת שידור מקורית 3 בינואר 2019 – ינואר 2020
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לשרוד את אר. קליאנגלית: Surviving R. Kelly) היא סדרת דוקומנטרית אמריקאית, אשר שודרה על ידי רשת Lifetime (ובישראל על ידי רשת yes) בין התאריכים 3 בינואר 2019 ל-5 בינואר 2019 אודות פרשת ההתעללות המינית והפיזית של הזמר האמריקאי אר. קלי בנשים רבות במהלך שני העשורים שקדמו לסדרה.[1][2] הסדרה נוצרה על ידי ניגל בליס ואסטרל פיני והופקה בין היתר על ידי לאורה הופנר ושרלוט גלובר. בסדרה מופיעים בין היתר גרושתו של קלי אנדראה קלי, צ'אנס הראפר, ג'ון לג'נד וספרקל.[3][4][5] פרק הבכורה של הסדרה גרף 1.9 מיליון צופים ובכך הפך לסדרה עם הרייטינג הגבוה ביותר של לייף טיים מזה שנתיים.[6] הסדרה זכתה לביקורות חיוביות רבות כאשר קיבלה ציון של 95 מתוך 100 באתר Rotten Tomatoes. עליית הסדרה הביאה לכך שמוזיקאים כמו ליידי גאגא וסיארה גינו את הזמר והסירו את השירים המשותפים איתו בשירותי המוזיקה.

בנוסף חברת התקליטים שלו RCA, הפסיקה את הפעילות איתו וכחודש לאחר עליית הסדרה הוגש נגדו כתב אישום בגין עשרה סעיפים של התעללות מינית חמורה.[7][8]

לאור הצלחת הסדרה בדצמבר הוכרז כי לסדרה תהיה עונה שנייה בשם "לשרוד את אר. קלי חלק 2" וב-2 בינואר 2020 החלק השני של הסדרה עלה לאוויר.[9]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2018 התקבל אישור להתחיל בצילומי הסדרה.[10]

ג'ואל קרבסרג אשר היה אחד מהמפיקים בפועל של הסדרה אמר כי הם עבדו למעלה משנה על מנת להביא את הסיפורים בסדרה.[10]

דרים המפטון אשר הייתה גם אחת מהמפיקות בפועל של הסדרה הוזמנה לעבוד על הסדרה על ידי חברת ההפקות "Bunim/Murray Productions".[11] זאת לאחר ששתיים מהמפיקות בפועל הסדרה כבר יצרו קשר עם הניצולות מהפרשה במשך מספר חודשים קודם לכן. לאחר מכן היא עצמה פנתה לניצולות במטרה להבין האם הן יהיו מוכנות לשתף פעולה עם עליית הסדרה. היא הבינה מהן כי כנראה ישנן עוד עשרות אם לא מאות נשים שהיו מעורבות בפרשה.

תמרה סימונס, אחת מהמפיקות בפועל האחרות בסדרה קראה לנשים להתראיין לסדרה בשעות הלילה המאוחרות על מנת לשמור על העניין בסוד. בנוסף לכך היא גם יצרה קשר וניהלה מערכת יחסים תקשורתית גם עם המשפחות של הניצולות בפרשה. כתוצאה מכך היא גילתה כי ישנן שלוש משפחות שבנותיהן נמצאות עם קלי וכי הם עדיין מחכים שבנותיהן יחזרו הביתה. סימונס ומפיקה נוספת בשם ג'סי דנילאס דאגו לשמור על קשר עם המשפחות על מנת לקבל מהם עדכונים אודות הפרשה ולשמוע מהם מידע אודות הפרשה.

אם כי המפיקים ניסו לשכנע גם מוזיקאים שעבדו עם קלי להשתתף בסדרה אך הם סירבו. לטענתה של סימונס הם פנו לליידי גאגא, אריקה באדו, ג'יי זי, דייב שאפל וסלין דיון אך אף אחד מהם לא רצה להשתתף בסדרה.[10]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מגוללת את פרשת אר קלי אשר כוללת שורה על עשרות עבירות אותם קיים הזמר עוד החל משנות ה-90 בנושאים כמו פדופיליה, התעללות מינית ואלימות במשפחה. הסדרה מתייחסת לאירועים בסדר בהם התרחשו כאשר הפרק הראשון נפתח בפרשה עם הזמרת אליה. אליה וקלי הכירו כאשר הייתה בת 15 במסגרת העבודה על אלבום הבכורה שלה. במהלך העבודה על האלבום השניים התקרבו והפכו לחברים טובים עד שהתפתח ביניהם קשר רומנטי כאשר במסגרת הסדרה התגלה גם כמיני. כתוצאה מכך קלי זייף את תעודת הלידה של אליה וגרם לכך שיהיה רשום בה שהיא בת 18 וחיתן את השניים באופן סודי. לאחר שהוריה של הזמרת גילו את זה הם דרשו מקלי לבטל את הנישואים. במסגרת הסדרה התגלה כי הם רצו להגיש נגדו תלונה במשטרה אך הוא שילם להם כ-400 אלף דולר בתמורה לשתיקתם. בעקבות כך הקשר המקצועי והאישי בין השניים נותק עד למותה.

לאחר מכן קלי המשיך לבצע עבירות נגד קטינות ונשים. הוא היה יוצר קשר עם קטינות שאהבו אותו והיה מבטיח להם שיעזור להן להתפרסם בתחום הבידור, הבטחות שבפועל לעולם לא התממשו. בתמורה לכך הוא היה מנצל אותן לצרכיו המיניים, משפיל אותן ומתעלל בהן. הוא היה מרחיק אותן מהסביבה הקרובה שלהן על מנת שיפתחו תלות כלפיו וכתוצאה מכך היה מנצל את זה על מנת להשפיל אותם, ולנצל אותן מינית. בשנת 2000 אחת הבנות בפרשה הגישה תלונה במשטרה נגד קלי כאשר במסגרת התלונה היא אספה עדויות מנשים אחרות שהיו מעורבות בפרשה כולל מאליה עצמה אך המשטרה דחתה את התלונה לאחר שטענו כי אין להם מספיק ראיות להגשת כתב האישום.

בשנת 2001 הופצה קלטת מין של קלי ובחורה נוספת אשר בקלטת נראים השניים מקיימים יחסי מין ואף קלי הטיל את מימיו בפיה של אותה בחורה. לאחר מכן התברר כי אותה בחורה ככל הנראה הייתה קטינה ולכן הוגש נגד קלי כתב אישום בגין קיום יחסי מין עם קטינה וצילום חומרים פורנוגרפים עם קטינה. בשנת 2008 התקיים המשפט נגדו אך הוריה של הקטינה אשר הופיעה בקלטת דחו את הטענות שזו היא בקלטת מתוך הבושה שיידעו שזו היא ובכך למעשה קלי יצא זכאי מהמשפט. באותן שנים בהם התנהל המשפט נגדו המשיך קלי את מעשיו המגונים בנערות ונשים ואף שיחד חלק מקרבנותיו בכסף על מנת שלא יעידו נגדו במשפט. בנוסף באותן שנים היה נשוי קלי לרקדנית והשחקנית אנדראה קלי אשר גם בה התעלל במהלך השנים ואף לטענתה גם הזניח את ילדיהם עד שבסופו של דבר התגרשה ממנו ב-2009 ועזבה את ביתו ביחד עם שני ילדיהם.

גם לאחר המשפט קלי המשיך במעשיו. הוא היה שוכר אחוזות גדולות בהן היה סוגר ומבודד את כל אותן הנשים. הוא היה מבודד אותן גם אחת מהשנייה כך שלא יכלו לתקשר אחת עם השנייה ולא נתן להם לעשות שום דבר ללא רשותו. ישנן פעמים שאף נעל אותן בתוך חדרים ונתן להם לעשות את צורכיהם בתוך דליים. הוא בודד אותן מהסביבה הקרובה שלהן או ניצל את העובדה כי לא היו להן משפחה וחברים על מנת שיפתחו בו תלות ויישארו עימו. הוא גרם להן לשטיפת מוח וגרם להן להאמין כי הוא פועל לטובתן. כתוצאה מכך הוא היה מנצל אותן כדי לספק את צרכיו המיניים. בשנים 20152016 החלו להישמע בתקשורת עדויות מנשים נוספות בפרשה שניתקו קשר עם הזמר והחלו לגנות את מעשיו בתקשורת ואף בשנת 2017 פורסם מאמר גדול בנושא אשר אסף עדויות מנשים רבות ומשפחותיהן אשר היו מעורבות בפרשה. בעקבות כך החלו להיווצר מחאות כנגד הזמר ואף הוקמה נגדו תנועה בשם להשתיק את אר. קלי. בעקבות אותם אירועים ב-2018 הוחלט על צילומי הסדרה שהובילה בסופו של דבר להטלת הסנקציות נגדו וכן למעצרו ולהגשת כתב אישום נגדו עם 26 סעיפים. נכון להיום קלי עדיין יושב במעצר ומשפטו צפוי להיות באוגוסט 2021.

סיפורים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדראה קלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדראה הייתה אשתו השנייה של קלי החל מ-1996 ועד 2009. אנדראה הכירה את קלי לראשונה כאשר ביצעה אודישן ריקוד עבור מופע שלו. אנדראה משכה את תשומת ליבו של קלי בזכות כשרונה המיוחד ועברה את האודישן. זמן קצר לאחר מכן קלי הציעה נישואין לאנדראה ולאחר זמן קצר ארגן להם חתונה בהפתעה אך החתונה לא כללה אף אחד מבני משפחתם של השניים, מה שגרם לצער וכעס של אנדראה כלפי קלי. מערכת היחסים של אנדראה וקלי הידרדרה בהדרגה כאשר קלי החל לגעור באנדראה על דברים קטנים שעשתה ולא עשתה ואף גינה אותה, השפיל אותה קילל אותה ואף מספר עימותים שלהם גלשו לפסים פיזים. לאחר זמן מה החלו לעלות חשדות מטעם התקשורת לאחר שאף אחד כמעט ולא ראה את אנדראה יוצאת מהבית המשותף של השניים לאחר נישואיהן מה שהעלה את השמועה שקלי מחזיק את אנדראה בכפייה בתוך הבית. כאשר המראיינת שאלה את אנדראה במהלך צילומי התכנית האם היו מצבים בהם הייתה נעולה בתוך הבית או בתוך חדר בבית היא הנהנה בראשה אך לא הרחיבה בנושא. אנשים נוספים סיפרו שקלי ניהול מערכות יחסים עם קטינות ונשים עוד שהשניים היו נשואים ואף קלי היה מביא את נשותיו הביתה בנוכחותה של אנדראה. אחת הנשים אף אמרה כי הייתה סיטואציה בה אנדראה נאלצה לבקש רשות מקלי לרדת למטה בבית. אנדראה סיפרה כי בכל אותם שנים בהן הייתה נשואה לקלי היא הייתה עצובה ואומללה ואף שקלה לברוח ממנו ולשים קץ לחייה. לשניים יש שני ילדים משותפים כאשר הבת של הזמר, בוקו אבי אמרה כי היא לא בקשר עם קלי במשך שנים וגם לא אחיה וכי היא לא תומכת במעשיו ואף מגנה אותם.

קארי קלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארי היה אחיו הצעיר של קלי מבין שלושה ילדים. קארי סיפר כי קלי היה ילד רגיל לגמרי אך במהלך ילדותם השניים עברו אונס והתעללות מינית מה שהביא למסקנה כי חלק ממעשיו של קלי הם כתוצאה מהטראומה. קארי סיפר כי אחד השכנים שלהם חשף בפניהם באחד מהפעמים ששהו בביתו את איבר מינו והשלושה נאלצו לברוח בבהלה מהבית. מקרה נוסף היה כאשר נערה שהייתה גדולה מהם בגיל אנסה אותם. היחסים בין השלושה היו טובים עד שהיחסים בין קארי לקלי עלו על שרטון. בשנת 2001 קלי הואשם בקיום יחסי מין עם קטינה ובצילום פורנוגרפיית ילדים לאחר שקלטת שלו מקיים יחסי מין עם נערה הודלפה והופצה. קלי ניצל את העובדה כי הסרטון לא היה ברור ואת הדמיון בינו לבין אחיו והאשים את אחיו בכך שהוא הופיע בקלטת. לאחר מכן קלי הודה כי אכן הוא היה זה שהופיע בקלטת. בשנת 2018 הוציא את השיר "I Admit" כתגובה לכל האשמות נגדו, בשיר טען קלי כי הוא חף מפשע. בתגובה לכך קארי הוציא שיר תשובה לשיר זה בו גינה את קלי ואף חשף את העובדה כי גם קיים יחסי מין עם גברים.

אליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזמרת אליה הייתה אחד מהנושאים הבולטים של העונה הראשונה. אליה וקלי הכירו לאחר שקלי נבחר להיות אחד מהמפיקים והכותבים של אלבום הבכורה שלה. בעקבות כך השניים התקרבו אחד לשני והקשר ביניהם הפך ממקצועי לחברי. עם פרסומה של אליה נתפסו פעמים רבות השניים על ידי צלמי פפארצי מבלים יחדיו מה שחיזק את השמועות כי השניים מנהלים מערכת יחסים. השניים הכחישו את הקשר הרומנטי ביניהם וקלי טען כי הסיבה שהוא התקרב לאליה בצורה כזו למרות פער הגילאים ביניהם הייתה בגלל העובדה שאליה הייתה בוגרת בהרבה מבנות בגילה. אך למרות זאת השניים ניהלו מערכת יחסים בהיחבא ואף השניים קיימו יחסי מין. באותה תקופה לאליה היה שיר ואלבום בשם "Age Ain't Nothing But A Number" (גיל זה רק מספר) כאשר השיר דיבר על מערכת יחסים בין שני אנשים עם פערי גילים גדולים. את השיר כתב והפיק קלי עצמו מה שגרם להרבה אנשים לחשוב שהשיר הוא רמז לכך שהשניים מנהלים מערכת יחסים בעצמם. הפרשה הגיעה לשיאה כאשר קלי חיתן את השניים בחתונה סודית וזייף מסמכים בהם רשום שאליה בת 18 על מנת שיוכלו להתחתן (אף על פי שהייתה בת 15). לאחר כמה ימים הוריה של אליה גילו זאת ודרשו מקלי לבטל את הנישואים. הם אף רצו להגיד נגדו תלונה אך קלי שילם להם כ-400 אלף דולר על מנת שלא יעשו זאת. קלי טען כי הוא באמת התאהב באליה ולא ניצל אותה וכי הזמן הרב שבילו ביחד גרם לו להבין כמה היא בוגרת לגילה וגרם לו להתאהב בה. לאחר הפרשה אליה ניתקה את הקשר המקצועי והאישי עם קלי עד למותה. בשנת 2000 אחת הבנות בפרשה הגישה כנגד קלי תלונה במשטרה על מעשיו ואף אספה מספר עדויות מבנות נוספות, ביניהם מאליה עצמה אך התלונה נדחתה בטענה שאין מספיק ראיות בשביל להרשיע את קלי.

ספרקל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזמרת ספרקל הייתה גם אחת מהדמויות הבולטות בסדרה. ספרקל סיפרה כי אחייניתה הייתה מעריצה של קלי והיא השתוקקה לפגוש אותו. בעקבות כך ספרקל הפגישה בין השניים. לאט לאט קלי החל להישאר עם אחייניתה של ספרקל לבד יותר והשניים התקרבו יותר ויותר. כאשר בשנת 2001 הופצה קלטת המין שלו ספרקל זיהתה כי מי שמופיעה בקלטת היא האחיינית שלה. היא רצתה לספר זו להורים של אחייניתה אך קלי ניסה לשחד אותה בתמורה לשתיקתה. ספרקל סירבה לשוחד אך עדיין לא סיפרה להוריה שהיא זו שמופיעה בקלטת. כאשר ההוכחות על האשמות בפדופיליה וצילום פורנוגרפיית ילדים הלכו ופחתו ספרקל הבינה כי היא חייבת לספר להוריה שהיא זו שמופיעה בקלטת. מפני שהקלטת לא הייתה באיכות ברורה לא היה אפשר לדעת בבירור מי נמצאת בקלטת. אך בעקבות הבושה והמבוכה הוריה אמרו בבית המשפט כי הנערה שמופיעה בקלטת היא לא הבת שלהם ולאור העובדה כי קלי טען שהנערה הייתה בגירה ההאשמות נגדו בוטלו. ספרקל סיפרה כי מאז המשפט ועד לצילומי התכנית אחיה, אביה של הנערה ניתק איתה קשר וכך גם אשתו ואחייניתו.

סיפורים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפורים נוספים היו על כך שקלי היה מגיע למקומות הומי נערות כמו בתי ספר וקניונים ושם הוא היה נפגש עם אותן נערות. הוא היה מבטיח להם שיקדם אותם בתעשיית הבידור ובתמורה לכך הוא שידל אותן לקיים עימו יחסי מין ולעשות כרצונו. הוא היה פוגש את הנערות בביתו והיה עורך להן מאין אודישנים בהם היה בוחן אותן ומנתח אותן פסיכולוגית על מנת לראות את מי הוא יוכל לנצל לטובת הצרכים שלו. בדרך כלל הוא היה לקוח נערות שבאו מבתים של מצוקה כלכלית, הזנחה או התעללות והיה לוקח אותן תחת חסותו. לאט לאט הוא היה מנצל את זה בשביל להתעלל בהם מינית, פיזית ונפשית. הוא היה קונה או שוכר אחוזות גדולות בהן היה מחביא את כל אותן נערות ונשים. בבתים אלו הן היו חיות תחת חוקים נוקשים בהן אסור היה להן לדבר אחת על השנייה, לזוז מחדר לחדר בלי אישור, ללכת לשירותים בלי אישור וכו'... אם הן היו מפרות את החוקים או היו אומרות דברים שלא מצאו חן בעיני קלי הוא היה מעניש אותם באופן פיזי או היה מונע מהם אוכל או שתייה או היה סוגר אותן בתוך חדרים. הוא היה שוטף להן את המוח וגורם להן לחשוב שהוא פועל לטובתן מה שגרם לאותן נשים לא ללכת ממנו או להגיד למשטרה או לתקשורת שהן מוחזקות בניגוד לרצונן. חלק מהבנות הרגישו בו תלות מכיוון שהיה מנתק אותן מהסביבה הקרובה שלהן או מלכתחילה היה לוקח נערות ונשים שלא היה להן אף אחד בחייהם ובכך הן פיתחו בו תלות רגשית וגם כלכלית כי לא היה להן כסף משלהן. למשל מעצבת השיער שלו בעונה השנייה אמרה כי על אף שהתעלל בה מינית והשפיל אותה המשיכה לעבוד אצלו בשביל לפרנס את הבת שלה וגם כי העובדה שעיצבה את שערו גרם לה לקבל קהל לקוחות רב. גם בנות שברחו ממנו לא הגישו נגדו תלונה מאחר ששיחד אותן או כי מלכתחילה וויתרו על ההתמודדות מולו. עם חלקן הוא אף חתם על חוזים של ממש בתמורה לשתיקתם.

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוקד הלאומי לתקיפה מינית בארצות הברית, המופעל על ידי הרשת הלאומית לאונס, התעללות וגילוי עריות (RAINN), חווה עלייה של 27% בכמות השיחות הממוצעת שלהם במהלך שידור הסדרה.[12]

בעקבות שידור הסדרה הפרקליט של מדינת אילינוי בארצות הברית טען כי משרדו במחוז קוק קיבל מספר שיחות הטוענות לעדויות נוספות בגין התעללות מינית מצד הזמר.[13] גם הזמרת ליידי גאגא בחרה להגיב לפרשה כאשר אמרה: "אני עומדת מאחורי הנשים האלו ב 1000%, מאמינה להן, יודעת שהן סובלות וכואבות, ומרגישה מאוד שיש צורך לשמוע ולקחת את קולותיהן ברצינות ... אני חושבת שברור עד כמה החשיבה שלי הייתה מעורפלת באותה תקופה [אותה תקופה לה זה קרה] ... אם הייתי יכולה לחזור ולדבר עם עצמי הצעירה הייתי אומרת לה לקבל את העזרה המקצועית שיש לי היום".[14] בנוסף החליטה להסיר את השיר המשותף של השניים מכל פלטפורמות המוזיקה בהן הוא נמצא. גם אמנים נוספים כמו סלין דיון, צ'אנס הראפר וסיארה פעלו באופן דומה.

אם כי לאחר שידור הסדרה ההשמעות של המוזיקה של קלי בשירותי הסטרימינג הכפילה את עצמה.[15] אך למרות זאת הוטלו על קלי סנקציות אחרות. תחנות רדיו מרכזיות אמרו כי יחרימו את השירים שלו וגם תחנות רדיו שלא הצהירו זו בפומבי הפסיקו להשמיע את השירים שלו.[16][17] בנוסף רשת ספוטיפיי הסירו את השירים שלו מהפלייליסטים שלהם וחברת התקליטים שלו RCA סיימה את עבודתם איתו.

ב-22 בפברואר אותה שנה הוגש נגד הזמר כתב אישום בגין 10 סעיפים הנוגעים להתעללות מינית ובהמשך הוגשו נגדו כתבי אישום נוספים ואף הוא נכנס למעצר. אם כי קלי הכחיש את כל הטענות הנוגעות אליו.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורות על הסדרה היו חיוביות. באתר Rotten Tomatoes הסדרה קיבלה ציון של 95 מתוך 100 בהתבסס על 21 ביקורות וציון של 8.19 מתוך 10 בדירוג הגולשים. באתר Metacritic הסדרה קיבלה ציון של 86 מתוך 100 בהתבסס של תשע ביקורות.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה הייתה מועמדת לפרס אמי ואף זכתה בפרס פיבודי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Maeve McDermott, 'Surviving R. Kelly' marathon: Everything we learned from Episodes 5 and 6, USA TODAY (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Fortin, Jacey (2019-01-05). "'Surviving R. Kelly' Documentary on Lifetime Details Sex Abuse Accusations". The New York Times (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-05-05.
  3. ^ Braudie Blais-Billie, Chance the Rapper Says R. Kelly Collaboration Was a “Mistake”, Pitchfork (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Julie Hinds, R. Kelly allegations addressed in Detroit writer's Lifetime docu-series, Detroit Free Press (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Brooke Obie, 'Surviving R. Kelly' Executive Producer dream hampton: 'I'm At War With R. Kelly', Shadow and Act (באנגלית)
  6. ^ Laura Bradley, Surviving R. Kelly Breaks Lifetime Ratings Record, Vanity Fair (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ Jem Aswad,Shirley Halperin, Jem Aswad, Shirley Halperin, R. Kelly Dropped by Sony Music, Variety, ‏2019-01-18 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ "R Kelly: Singer charged with sexual abuse in Chicago". BBC News (באנגלית בריטית). 2019-02-23. נבדק ב-2021-05-05.
  9. ^ Breaking News - The Explosive Story Continues - "Surviving R. Kelly Part II: The Reckoning" Debuts as a Three-Night Event Beginning January 2 on Lifetime | TheFutonCritic.com, www.thefutoncritic.com
  10. ^ 1 2 3 https://www.hollywoodreporter.com/live-feed/r-kelly-doc-series-tv-movie-greenlit-by-lifetime-1109300
  11. ^ Making 'Surviving R. Kelly': A Conversation With Executive Producer Dream Hampton, NPR.org (באנגלית)
  12. ^ Shugerman, Emily (2019-01-04). "Sex Abuse Hotline Calls Surge During 'Surviving R.Kelly'". The Daily Beast (באנגלית). נבדק ב-2021-05-05.
  13. ^ John Garcia, Alexis McAdams, R. Kelly parties at South Side nightclub as legal pressures mount, ABC7 Chicago, ‏2019-01-11 (באנגלית)
  14. ^ Anne Victoria Clark, Lady Gaga Wants to Take Back Her R. Kelly Collaboration, Vulture, ‏2019-01-10 (באנגלית אמריקאית)
  15. ^ Associated Press, R. Kelly's streams increase after docu-series alleges abuse, Daily Herald, ‏2019-01-10 (באנגלית אמריקאית)
  16. ^ Two Dallas-area radio stations are among the first to ban R. Kelly in the wake of sexual assault allegations, Dallas News, ‏2019-01-10 (באנגלית)
  17. ^ Elias Leight, Elias Leight, R&B Radio Divided Over R. Kelly Ban in the Wake of Lifetime Docuseries, Rolling Stone, ‏2019-01-09 (באנגלית אמריקאית)