אריקה באדו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריקה באדו
Erykah Badu
באדו, 2005
באדו, 2005
לידה 26 בפברואר 1971 (בת 53)
דאלאס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Erica Abi Wright עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Erykah Badu עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1994 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת המדינה של גרמבלינג, תיכון בוקר ט. וושינגטון לאמנויות עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקת נשמה, נאו סול עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Seven Sirius Benjamin, Puma Sabti Curry עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
erykah-badu.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אריקה באדואנגלית: Erykah Badu; נולדה כאריקה אבי רייט ב-26 בפברואר 1971) היא זמרת R&B, סול והיפ הופ ושחקנית אמריקאית, זוכת פרס גראמי. סגנונה המוזיקלי משלב אלמנטים מגוונים של ג'אז, והיא בולטת בעיקר בזכות תפקידה בהתפתחות ה"נאו סול" (neo soul) כתת-זרם במוזיקת סול.

באדו מאופיינת בסגנון לבוש ייחודי ובולט, ובעיקר מזוהה בזכות הכובעים הגדולים והססגוניים שהיא חובשת, שהפכו כבר משלב מוקדם בקריירה שלה לסימן היכר.

ילדותה ותחילת דרכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באדו נולדה כאריקה אבי רייט בעיר דאלאס שבטקסס ב-26 בפברואר 1971, בת בכורה משלושה ילדים שגודלו בידי אם חד הורית, קולין רייט. אמה הייתה שחקנית תיאטרון וטיפחה מגיל צעיר את כישרון המשחק של ילדיה, וכך בגיל ארבע הצטרפה באדו להופעות של אמה בתיאטרון בדאלאס. לפני שהייתה בת עשר כבר כתבה מוזיקה, ובגיל 14 הופיעה בתחנת הרדיו המקומית באלתורי ראפ ("פריסטיילינג"). שם גם פגשה את הנגן רוי הרגרוב, שישתף איתה פעולה 18 שנים מאוחר יותר, באלבום "World Wide Underground".

באדו נרשמה לתיכון לאומנויות במה בדאלאס, כתלמידת מחול. בבית הספר יצרה באדו הרכב פריסטייל (אלתור ראפ) עם חברה נוספת. בשלב הזה בחייה שינתה באדו את איות שמה הפרטי מ Erica ל Erykah, ומאוחר יותר שינתה את שם משפחתה לבאדו. את שינוי שם המשפחה הסבירה באדו כהתייחסות ל"סקאטינג" בג'אז (אלתור של הברות חסרות משמעות - "בא" "דו"). אחרי שסיימה את בית הספר המשיכה באדו ללימודי תיאטרון בקולג' באוניברסיטת גרמבלינג בלואיזיאנה. ב 1993 עזבה את הקולג' מתוך מטרה להתרכז במוזיקה. באדו עבדה בעבודות זמניות כמלצרית וסדרנית במועדון סטנד-אפ, ובין השאר לימדה ילדים דרמה וריקוד במרכז התרבותי בדאלאס. באדו עבדה וטיילה עם בן דודה רוברט "פרי" ברדפורד, והקליטה איתו דמו של 19 שירים בשם "Country Cousins" ("דודני הקאנטרי"). הדמו משך את תשומת לבו של מפיק התקליטים קדר מסנברג. מסנברג עזר לבאדו להקליט עם זמר הסול דיאנג'לו דואט בשם "Your Precious Love" ("האהבה הנדירה שלך"), ולבסוף החתים אותה על חוזה הקלטות עם חברת יוניברסל רקורדס.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות השירים של באדו הן בדרך כלל השקפות פילוסופיות אישיות, המציבות אתגרים רגשיים באוזני המאזין. היצירות משלבות סגנונות מוזיקליים שונים ויוצרות מרקם צליל עשיר. במקרים רבים משתמשת באדו במוטיבים מיושנים משנות השמונים והשבעים, וכך מוסיפה מימד נוסף של סנטימנטליות לצלילים.

Baduizm, Baduizm live :1997[עריכת קוד מקור | עריכה]

Baduizm (באדויזם), אלבום הבכורה המוערך של באדו, יצא בתחילת 1997 וזכה להצלחה רבה במכירות ובמצעדים, ובעיקר בלט הסינגל "On & On" שהגיע למקום 12 במצעד הסינגלים בשנה זו. האלבום שילב צליל ג'אזי עם באסים כבדים והתבלט גם בזכות מילות השירים המתוחכמות שלו. סגנון השירה מלא הרגש גרר השוואות רבות לבילי הולידיי. האלבום באדויזם זכה באלבום פלטינה משולש והשיר "On & On" מתוכו זכה בפרס גראמי.

באותה שנה הייתה באדו במערכת יחסים עם אמן הראפ אנדרה 3000 מהצמד אאוטקאסט, ונולד להם בן. באדו הקליטה את אלבום ההופעה החיה שלה, "Live", כאשר הייתה בהיריון, וילדה את בנה ביום בו השיקו את הדיסק בארצות הברית. מערכת היחסים בין באדו ואנדרה 3000 הסתיימה בשנת 1998. האלבום "Live" זכה בפלטינה כפולה, והשיר הבולט בו, "טיירון" ("Tyron"), הוא נזיפה בבן זוג חסר אחריות.

באותה תקופה שיתפה באדו פעולה עם להקת ההיפ הופ "דה רוטס" בשיר "You Got Me" ("יש לך אותי"), שנכתב על ידי ג'יל סקוט, וזכה בגראמי לביצוע ראפ של להקה.

2000: Mama's Gun[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי שלקחה הפסקה לגידול בנה, חזרה באדו בשנת 2000 עם האלבום "Mama's Gun". האלבום מתאפיין בצלילים יותר טבעיים לעומת האלבומים הקודמים, ומשלב כלי נגינה חיים כמו חליל וחצוצרה, לעומת השירים מהאלבומים המוקדמים שהם ברובם מסונתזים. האלבום לא הגיע למקומות גבוהים במצעדים כמו שני האלבומים הקודמים, אבל עדיין היה הצלחה והגיע לאלבום פלטינה. ברצועה "עיניים ירוקות" מתייחסת באדו לקנאה בעקבות פרידתה מאנדרה 3000: "יש לי עיניים ירוקות, כי אני אוכלת הרבה ירקות, אין לזה שום קשר, לחברה החדשה שלך...".

באדו הסבירה את שם האלבום (האקדח של אמא) בכך שהמוזיקה שלה היא הנשק שמגן עליה כשהיא יוצאת לעולם. בשנת 2000 הוציאה באדו את הסינגל "Love of my life" יחד עם הראפר קומון (common). השיר הופיע בפסקול הסרט "סוכר חום" (Brown sugar) וזיכה את באדו בפרס גראמי השלישי שלה בשנת 2003.

World Wide Underground :2003[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי הוצאת "Mama's gun" ו"Love of my life" עברה באדו תקופה של מחסום כתיבה, ובמשך שנת 2002 וחלק מ-2003 היא יצאה למסע בארצות הברית ובאירופה, אותו כינתה "סיבוב הופעות של אמנית מתוסכלת", בחיפוש אחר השראה וחומרים חדשים. המסע אכן הניב חומרים חדשים, ובספטמבר 2003 יצא האלבום "World Wide Underground" (מחתרת עולמית). האלבום, יותר מקודמיו, הוא יצירה שלמה עם נושא מרכזי, והשיר "World keeps turning" פותח וסוגר אותו. באדו אמרה שהאלבום נועד להשמע כגרוב מתמשך, וסיכמה אותו במילים "המאבק על יום טוב". באלבום מופיעים אומנים נוספים כלני קרביץ, קווין לטיפה ורוי הרגרוב. האלבום הגיע למכירת אלבום זהב זמן קצר אחרי יציאתו, ובאדו הייתה מועמדת לגראמי רביעי עליו.

בשנת 2003 ילדה באדו את בתה פומה מהראפר הדי או סי.

בשנת 2007, אחרי ארבע שנים ללא הוצאת אלבומים, השיקה באדו באינטרנט סינגל בשם "Honey" (דבש) מאלבומה החדש "New Amerykah" שיצא בשני חלקים. החלק הראשון יצא בפברואר ונכנס למקום השני במצעד המכירות בארצות הברית עם מכירות של 123,884. בעקבות האלבום יצאה לסיבוב הופעות עולמי והגיעה גם להופעה בתל אביב. במופע באדו שילבה שירים מכל אלבומיה ולראשונה היה דגש על התפאורה עם שילוב של רקדנים וזמרות ליווי. המופע נחשב למצליח ביותר שלה בקריירה.[דרוש מקור]

אקטיביזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003 הקימה באדו פרויקט בשם B.L.I.N.D) Beautiful Love Incorporated Non Profit Development) שבבסיסו עומדת הסיסמה "האהבה עיוורת". מטרת הפרויקט ליצור שינוי תרבותי בדרום דאלאס, על ידי פיתוח כלכלי, אומנותי ותרבותי. במסגרת פרויקט זה שופץ בניין תיאטרון ישן בדרום דאלאס, והוסב למרכז הופעות, שנועד לספק מסגרת לנוער דרך מוזיקה, ריקוד ואומנויות חזותיות. באדו הזמינה אמנים ותורמים רבים לתרום לפרויקט ולהפיץ מסר של תקווה וכבוד עצמי לילדי השכונות בדאלאס.

באדו היא טבעונית, ובריאיון בשנת 2008 אמרה: "אוכל טבעוני הוא אוכל נשמה בצורתו האמיתית. אוכל נשמה משמעו להאכיל את הנשמה. ובשבילי, הנשמה שלך היא הכוונה שלך. אם הכוונה שלך טהורה, אתה טהור."

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי לייב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקסטייפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2015 But You Caint Use My Phone

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט תפקיד הערות
1998 האחים בלוז 2000 קווין
1999 תקנות בית השיכר רוז רוז
2004 בית הזכרונות ברנדט
2016 האדמה טורקיז
2019 מה גברים רוצים אחות
TBA The Piano Lesson

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סדרה תפקיד הערות
1997 לחיות את החיים עצמה 2 פרקים
New York Undercover פרק: "Vendetta"
2009, 2013 יו גאבה גאבה! דיבוב; פרק: "DJ Lance's Super Music & Toy Room"
2015-2014 בלאק דיינמייט ריטה מארלי / טאפי דיבוב; 3 פרקים
2015 יד האלוהים אפריל 5 פרקים
2017-2016 Legends of Chamberlain Heights דמויות שונות דיבוב; 7 פרקים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריקה באדו בוויקישיתוף