מאלום פרפורנס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאלום פרפורנס
Malum perforans
כיב סוכרתי ברגל
כיב סוכרתי ברגל
תחום רפואת עור עריכת הנתון בוויקינתונים
סיווגים
ICD-10 L97 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאלום פרפורנס (באנגלית: Malum perforans) הוא כיב ממושך, כרוני ברגל בדרך כלל ללא כאבים, החודר לעומק או דרך העור, על פי רוב על כף הרגל (במקרה זה ניתן לכנותו malum perforans pedis). הוא מצוי בדרך כלל בחולי סוכרת עם נוירופתיה. למרות שהוא יגיב לעיתים קרובות לאמצעים שמרניים, ההישנות שלו היא תכופה ומביאה איתה סיכון של הפצת זיהום והרס רציני של רקמות. לרוב מדובר בסיבוך בסוכרת ובמצבים אחרים המשפיעים על העצבים.[1]

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

חולת סוכרת בת 47 עם נוירופתיה היקפית עמוקה פיתחה שלפוחית על הצד השטוח של העקב הימני שלה, שהפכה ל"סרבני" לטיפול שמרני.

לכיבים אלו יש קצוות מחוררים וחלקים, הם דומים לכיב של גידול רך (מסטיקי, גומא). באזור שמסביב עלול להיות אובדן תחושה.

הגורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצב זה נובע מהתפרצות של אזורים החשופים לחיכוך יום-יומי של בולטות גרמיות. איבוד העצבוב (דנרבציה) עשוי להיות תוצאה של כל אחת מהמחלות הבאות:

פתופיזיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחושות לחץ וכאב תקינות חיוניות להגנה על כף הרגל מפני לחצים מוגזמים וממושכים על בולטות גרמיות. ברגל לא רגישה, כמו בנוירופתיה סוכרתית, רקמות רכות חשופות ללחצים מוגזמים ללא ידיעת הפרט. במילים אחרות, על ידי נזק עצבי בכפות הרגליים, המטופלים לא מקבלים משוב על השפעת כפות הרגליים בהליכה. כיבים אלה מתחילים עם תחושת כאבים. מוגלה יוצאת ונוצר חור שמתחתיו הנגע הולך ומעמיק. זה מוביל לכיבים נטולי כאב במקומות שונים ברגל.[3] בחולים שאינם אמבולטוריים, כיבים אלו נמצאים בישבן ובחלק האחורי של העקב.

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיבחון הוא קליני. התחושה נבדקת באמצעות מונופילמנט (מונופילמנטים הם חוטים בודדים העשויים מפולימר מותך שחולצו דרך תבנית) מדורג.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילה מטופל הגורם הבסיסי לנוירופתיה. חלקים נמקיים (נקרוזה) מהפצע מוסרים והפצע נשמר לח בכל הזדמנות. כיבים נגועים מטופלים באנטיביוטיקה. גם השתלת עור היא אפשרות טיפולית. הוכח שאולטרסאונד עשוי להגביר את הקליטה של השתל באתרי כיב.[4]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Siebel, R; Baumgartner, R; Greitemann, B; Junker, Th. (6 בדצמבר 2012). "The Treatment of Malum Perforans Pedis". In Altmeyer, Peter; Hoffmann, Klaus; el Gammal, Stephan; et al. (eds.). Wound Healing and Skin Physiology. Springer Science & Business Media. p. 423. ISBN 978-3-642-77882-7. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ Modified from Behrman RE, editor: Nelson textbook of pediatrics, ed 20, Philadelphia, 2016, WB Saunders, p. 4480.
  3. ^ Degowin, Richard L.; Leblond, Richard F.; Brown, Donald D. (2004). DeGowin's Diagnostic Examination 8th ed. pp. 157. ISBN 9780071409230.
  4. ^ Hill, C. R.; Bamber, J. C.; Ter Haar, G. R. (2004). Physical principles of medical ultrasonics. p. 421. ISBN 9780471970026.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.