מבצע תשובה מהירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבצע תשובה מהירה
תאריכי הסכסוך 19 באפריל 199020 באפריל 1990 (יומיים)
מקום דרום לבנון
תוצאה שישה מחבלים נהרגו
הצדדים הלוחמים

ישראלישראל ישראל

חזבאללהחזבאללה חזבאללה

מפקדים

?

כוחות

סיירת גבעתי
גדוד שקד

מחבלי ארגון חזבאללה

אבדות

שישה מחבלים הרוגים

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מבצע תשובה מהירה הוא מבצע צבאי בלבנון, שביצעה סיירת גבעתי. ב-19 באפריל 1990 ביצע כוח מסיירת גבעתי, בפיקודו של רס"ן אייל שליין, פשיטה על בסיס חזבאללה, שמוקם במרחב שבין הכפרים עין א-תינה (ער') ומיידון והעיירה משע'רה (אנ')[1].

מהלך המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת הקו ההתקפי שהוביל אלוף פיקוד הצפון, יוסי פלד, כנגד ארגוני המחבלים בדרום לבנון, יזם מפקד חטיבת גבעתי, אל"ם יום טוב סמיה, פשיטה על בסיס חזבאללה, שמוקם במרחב שבין הכפרים מיידון, עין אל-תינה והעיירה משע'רה, ששימש את פעילי הארגון בדרום לבנון[2]. השטח ההררי התלול והקשה שהיה רווי בסלעים גדולים וצמחייה סבוכה היווה כר נוח לפעילי הארגון לשהות בו, בעמדות מוסוות, לירות ממנו אש מקלעים, מרגמות וטילי נ"ט לעבר מוצבי צה"ל, וכן לצאת ממנו לפעילות חודרת מעבר לרצועת הביטחון.

כוח מסיירת גבעתי, שאליו צורף גם כוח קטן מגדוד שקד, ביצע נוהל קרב ארוך, אולם מפקד הסיירת לא יכול היה לפקד על הפעולה מסיבות אישיות. מפקד החטיבה, סמיה, מינה תחתיו את מפקד גדוד שקד, רס"ן אייל שליין, שפיקד קודם לכן על הסיירת כמפקד הכוח הפושט[3].

הכוח ביצע תנועה לילית בציר הררי קשה לתנועה, התגנב למרחב הפעולה, שנשלט בידי חזבאללה וארב לפעילי חזבאללה. בבוקר למחרת הכוח זיהה והרג שני פעילי חזבאללה ובהמשך היום פגע בחוליית פעילים נוספת והרג את ארבעת חבריה[4]. לאחר מכן נסוג הכוח בהצלחה לקו המוצבים של צה"ל[5].

לאחר המבצע אמר אלוף פיקוד הצפון, יוסי פלד, לכוח ולמפקדיו כי הפגינו "רמה מקצועית ויכולת מבצעית גבוהה, שתוצאותיה מדברות בעד עצמן. אני מצדיע ל'חטיבת גבעתי' על רמת הביצוע"[6].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יואב לימור ואלון בן–דוד, מקום שביעי: סיירת גבעתי, באתר ynet, 22 בינואר 2008.
  2. ^ יום טוב סמיה, "מנהיגות ברגעים של אמת", הוצאת קונטנטו דה סמריק, 2014, עמוד 367.
  3. ^ עמנואל רוזן, יהודה גורן ושפי גבאי, "פעולת צה"ל: רס"ן א' קיבל את הפיקוד ב"רגע האחרון"", חלק א' וחלק ב', מעריב, ‏ 22 באפריל 1990.
  4. ^ גל פרל פינקל, חוזרים ללבנון, דרך הטלוויזיה, באתר זמן ישראל, 28 באפריל 2020.
  5. ^ יהודה גורן, שישה אנשי חזבאללה חוסלו בפשיטת כוח "גבעתי" בלבנון, מעריב, ‏ 22 באפריל 1990.
  6. ^ דני שדה, "פלד: "אני מצדיע לחיילי חטיבת גבעתי' על הביצוע המושלם"", ידיעות אחרונות, ‏ 22 באפריל 1990.