מדינה בדרך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מדינה בדרך היא תוכנית רדיו אשר משודרת בתחנת הרדיו גלגלצ מאז 1993. התוכנית משודרת בימים א'-ה' בין השעות 10:00-7:00, ומורכבת בעיקר ממוזיקה ודיווחי תנועה.

החל מינואר 2016 מגישים אותה הדר מרקס (בימים א'-ד') ורואי שריקי (ביום ה').

על פי סקר TGI מינואר 2024[1], "מדינה בדרך" היא תוכנית הרדיו המואזנת ביותר בישראל עם למעלה ממיליון מאזינים מדי בוקר.

בשנת 2020 זכתה התוכנית בפרס מפקד גלי צה"ל למצוינות בתחום המוזיקה והתרבות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מדינה בדרך" היא התוכנית הוותיקה ביותר בגלגלצ, ומשודרת מיום הקמת התחנה בשנת 1993. בין השדרנים שהגישו אותה לאורך השנים ניתן למצוא את אמיר אשר, יואב גלזנר, אודיה בוגאי, הדס אהרן, ערן אליקים, עומר גפן, הדר מרקס ורואי שריקי. מאז תחילת שידוריה, התוכנית כללה מוזיקה לצד דיווחי תנועה. בשנות ה-90 ועד אמצע שנות ה-2000 התקבלו דיווחי התנועה בין היתר באמצעות מסוק ובו צוות מדווח - בנוסף לדיווחי המאזינים. כיום נעשה שימוש גם באפליקציית "Waze" ובאמצעים דיגיטליים אחרים.

מבנה התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית נפתחת מדי יום בשעה 07:00, ומציעה מוזיקה עברית ובינלאומית בעלת אופי קצבי ומשפחתי – על מנת שקהל היעד העיקרי שלה, הנהגים שעומדים בפקקי הבוקר, יצלחו בנעימים את הדרך לעבודה. מדי רבע שעה משודרים דיווחי התנועה העדכניים ביותר, אותם מגיש בני כבודי – עורך התנועה הראשי של גלגלצ, ביחד עם מרקס. השניים גם משוחחים על ענייני היום - חדשות, רכילות וכל דבר העולה על דעתם, בשנת 2020 בעקבות התפשטות מגפת הקורונה, התכנית עברה לשדר בשעות 09:00-12:00. חודשיים לאחר מכן התכנית חזרה לשעותיה הרגילות.

פינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבר למוזיקה ודיווחי התנועה, היו בתוכנית גם פינות שבועיות. תוכן הפינות משתנה מעת לעת וכיום הפינות הן:

  • יום שני – אירוח אמן: מדי שבוע מגיעים להתארח בתוכנית מיטב האמנים האהובים בישראל, בין היתר הם מבצעים פרודיות לשיר שלהם, שיר עדכני שלהם שיצא להם לא מזמן, להיט גדול שלהם, משחקים משחקי רדיו, משוחחים עם הדר וגם מדווחים ביחד איתה על הפקקים בכבישים. בין החודשים ינואר למרץ 2021 מדי יום שני התכנית עברה לשדר ממתחם שרונה בתל אביב, תוך אירוח אמנים ומתן דגש על סיוע לעולם התרבות באמצעות עמותת פעימת הלב.
  • יום שלישי - "התקל את הדר": בני נותן להדר כמה מילים משיר, הדר והמאזינים צריכים לזהות ומיד לאחר דיווחי התנועה השיר מנוגן.
  • יום רביעי - "שיר לשבת": הדר בוחרת לשדר שיר שהיא אוהבת רגע לפני סוף התוכנית (ב09:50 לערך) – לרוב מדובר בשיר ישראלי נוסטלגי. בעבר הפינה הייתה בימי שלישי והשיר היה בדרך כלל להיט נשכח משנות ה-90 וה-2000.

הפינות שהיו בעבר הן:

  • יום ראשון – פינת "כוס הקפה": מדי שבוע, הדר מרקס מרימה "כוס קפה" לחיי ציבור עובדים – גננים, מורים, שוטרים וכיוצא בזה. לאחר ההקדשה, משודר שיר המתאים למקצוע.
  • יום רביעי – "פינת הנוסטלגיה": הדר מרקס משוחחת עם אמן שהשיר שלו הגיע לראש מצעד הפזמונים של גלי צה"ל בשנים עברו.
  • יום חמישי - “השיר הטוב ביותר בעולם”: בהגשתו של עומר גפן. מדי שבוע המאזינים התבקשו להצביע ולבחור את השיר הטוב ביותר בעולם לדעתם, "הבחירה המנצחת" שודרה קצת לפני השעה 10:00 בבוקר. למעשה היה מדובר בבדיחה מתמשכת: גפן הקריא בכל שבוע כמה מבחירות הקוראים ובסופו של דבר בחר בעצמו בכל שבוע באותו שיר, "הטוב בעולם" לדעתו: Africa. הפינה ירדה מהאוויר ב-4 ביולי 2019, שנה לאחר שעלתה לאוויר.

אמנים אורחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי יום שני מגיע לתוכנית אמן להגשה זוגית עם הדר מרקס. במהלך האירוח האמנים מגישים את דיווחי התנועה, משחקים משחקי רדיו ומבצעים את אחד השירים שלהם – עם שינוי חלק מהמילים, כך שיתייחסו לנושאים בהם עוסקת התוכנית. למשל, מירי מסיקה ביצעה את "זוכר את לה גוארדיה" (על בסיס שירה "נובמבר"), עידן רייכל הופיע עם "מהמחלפים" (על פי לחן של "ממעמקים"), רוני דלומי ביצעה את "איש של בוקר" (בלחן "איש של לילה") ועוד.

שידורים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השנתיים בהן משודרת התוכנית בפורמט הנוכחי, יצאה "מדינה בדרך" לשידורי חוץ ממקומות שונים – כמו הר חרמון וחוף הקשתות באשדוד, הספארי ברמת גן ועוד. בנוסף, התוכנית ליוותה בשידור חי מתגייס בדרך לבקו"ם עם משפחתו וכן ליוותה את הנהגים מהפקקים בכביש החוף (בתוכנית מיוחדת בשם "מדינה מהדרך").

עריכה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכיב המרכזי בתוכנית הוא מוזיקה, כשהאופי המוזיקלי הוא משפחתי וקצבי. בעריכה משולבים להיטים עכשוויים לצד להיטים מכל הזמנים. קיים שילוב בין מוזיקה עברית למוזיקה בינלאומית, כשהדגש הוא על להיטים ישראלים.

בעלי תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יהודה לוינגר ונעם רז, סקר TGI: הקרב הצמוד הוכרע - זו תחנת הרדיו המואזנת ביותר, באתר אייס, 30 בינואר 2024