מדרגות גמוניה

מדרגות גמוניה
מידע כללי
סוג מדרגות, אתר ארכאולוגי, מבנה לשעבר עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת פורום רומאנום עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום רומא עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 41°53′36″N 12°29′05″E / 41.893333333333°N 12.484722222222°E / 41.893333333333; 12.484722222222
(למפת רומא רגילה)
 
מדרגות גמוניה
מדרגות גמוניה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מפה של גבעת הקפיטולין. מיקומן המשוער של המדרגות מסומן.

מדרגות גמונה או מעלות גמוניה או המדרגות הגמוניאניותלטינית: Scalae Gemoniae) היה גרם מדרגות שהוביל מהפורום הרומאי לגבעת הקפיטולין שברומא העתיקה. גרם מדרגות זה היה ידוע כאתר הוצאה להורג עבור פושעים ידועים לשמצה, ובשל כך זכה גם לכינוי "מדרגות האנחות".

מיקום המדרגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדרגות גמוניה הובילו מהפורום הרומאי מימין לטאבולאריום לעבר גבעת הקפיטולין, שמשמאלם (כשמביטים מכיוון הפורום) נמצא מקדש קונקורדיה ומימין כלא מאמרטינום. ככל הנראה המדרגות היו ממוקמות במקום בו ממוקמת כיום הויה די סן פייטרו אין קרצ'רה (באיטלקית: Via di San Pietro in Carcere).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדרגות נבנו ככל הנראה בתקופת שלטונו של הקיסר הרומי טיבריוס (1437) שכן הן מאוזכרות לראשונה בתקופה זו. לאחר בנייתם הפכו לאתר הוצאה להורג וזכו לכינוי "מדרגות האנחות"[1].

הוצאות להורג[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוצאים להורג הוצאו לרוב להורג בחניקה, ולאחר מכן הושלכו גופותיהם במורד המדרגות. נהגו להשאיר את הגופות זמן רב על המדרגות לשם הצגתם לעוברים ושבים, עד הירקבם, או עד היאכלם על ידי כלבים. רק לאחר שהגופות החלו להרקב נזרקו הגופות לנהר הטיבר.

המוות על המדרגות נחשב למוות בזוי במיוחד, הנושא סטיגמה שלילית ביותר. בין המוצאים להורג על המדרגות היה לוקיוס איליוס סיאנוס, יועצו האישי של הקיסר טיבריוס, אשר הוצא להורג באשמת בגידה בשנת 31, יחד עם שלושת ילדיו. כמו כן הקיסר אולוס ויטליוס גרמניקוס הוצא להורג על המדרגות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "כל אחד מהנידונים הושלך מ„מדריגות האנחות“ לאחר שסחבום לשם בחכּוֹת־ברזל." (סווטוניוס, חיי שנים עשר הקיסרים, טיבריוס, בתרגום ד"ר אלכסנדר שור).