מהרי נא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"מהרי נא"
סינגל בביצוע אהוד בנאי
מתוך האלבום עוד מעט
יצא לאור 1996 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 5:08
כתיבה אהוד בנאי עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן אהוד בנאי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מהרי נא (ידוע גם בשם הילד בן 30 על פי מילותיו הראשונות) הוא פזמון שכתב, הלחין וביצע אהוד בנאי, ויצא לאור בשנת 1996.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהרי נא
פתיחת הבית הראשון

הילד בן שלושים, יש לו חום גבוה
הוא שוכב על הספה בבית הוריו
כן, הוא בן שלושים, יש לו חום גבוה
הוא חוזר אל חדר נעוריו

השיר נכלל באלבום של בנאי "עוד מעט". הוא מספר על אדם בן 30 שעדיין לא הסתדר בחייו וחוזר לבית הוריו כדי שיטפלו בו בעת מחלתו. השיר מייצג את סיפורו האישי של יוצרו אהוד בנאי, שהתפרנס מעבודות מזדמנות בסביבות גיל 30[1], וזכה להכרה והצלחה כמוזיקאי רק בגיל מאוחר יותר. בפרט נוגע השיר בתחושת ההחמצה שחש אהוד, לאחר שהשיב ריקם את פניה של אימו מרים בנאי בלילה האחרון לחייה[2]. אהוד האבל פגש את אשתו לעתיד יום אחרי שקם מן השבעה על אמו, וחש כי אמו המנוחה היא שהרעישה עולמות עבורו, כדי שיזכה למצוא את הזיווג שלו[2].

בשנת 1982 הוציא בנאי תקליט שדרים ראשון על חשבונו, שנחל כישלון ברדיו. הוא החליט לשלוח ידו בכתיבת ספר ובמהלך הכתיבה נהג להאזין לתקליטים[2]. באחד מימי הכתיבה התנגן ברקע התקליט "פרצופי בטון" (Τσιμεντένια πρόσωπα) של גיורגוס קטסרוס (אנ') (Γιώργος Κατσαρός), דימיטריס מיטרופאנוס ורנה פאנטה (Ρένα Πάντα), אותו רכש באתונה במעותיו האחרונות, בתום מסעו באי כרתים[3][4]. בעודו מאזין לשיר 'קח אותי' (Πάρε με) של פאנטה, כתב בנאי בשולי הדף שתי שורות הפונות אל אמו, היושבות על הלחן של השורות הפותחות את שירה של פאנטה: ”מהרי נא והניחי על לבי תחבושת בטרם תשכיביני לישון. וספרי לי על הילד שהייתי, איך שמחתי על הגשם הראשון” ([2])[3][5][6]. בשנת 1994, תוך כדי איסוף חומרים לאלבומו הבא, עיין בנאי במחברת ובה הטיוטה הגנוזה של הספר שמעולם לא השלים, נתקל בשורות האמורות, והוסיף להן את הבתים והלחן לשירו "מהרי נא"[2]. תריסר השנים שחלפו בין כתיבת השורות שהפכו לפזמון לכתיבת שאר השיר שינו את נקודת מבטו של בנאי – מתחושת יתמות טרייה של מובטל בן 29 למבט מפויס יותר של בעל משפחה ומוזיקאי מצליח. התחושות הקשות שליוו את אהוד הצעיר סביב פטירת אימו מצאו מזור בשנת 1984, משקראו הוא ואשתו לבתם הבכורה על שם אימו המנוחה: ”ברגע שאני קורא בשמך לבתי, פתאום יש איזו מין תחושה של פיוס איתה. כאילו הלילה הזה פתאום, הקושי הזה נהפך למשהו אחר.” ([2]). תמורה זו מתבטאת בשיר בשורות ”את חזרת אל ביתי, כן עכשיו את איתי, / אני קורא בשמך לבתי”.

קבלת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הווידאו קליפ לשיר צולם בשחור לבן. בקליפ נראה בנאי שר ומנגן בצ'לו בתוך בית ומחוצה לו, ונראות בו דמויות המגלמות אב ואם מבוגרים וכן תמונות משפחתיות[7]. את הקליפ ביים רענן אלכסנדרוביץ'. במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג' דורג השיר במקום ה־17. בשיר "רוק 30" אזכר הראפר טונה שיר זה, במילים "הילד בן 30, יש לו חוב גבוה", על בסיס שירו של בנאי: "הילד בן 30, יש לו חום גבוה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]