מחוז דניגול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחוז דניגול (מחוז)
County Donegal
סמל מחוז דניגול
סמל מחוז דניגול
סמל מחוז דניגול
דגל מחוז דניגול
דגל מחוז דניגול
דגל מחוז דניגול
מדינה אירלנדאירלנד אירלנד
פרובינציה אלסטראלסטר אלסטר
רשות מחוקקת legislative body of Donegal County Council עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המחוז ליפורד
שטח 4,861 קמ"ר
גובה 749 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 158,755 (נכון ל-2016)
קואורדינטות 54°55′01″N 8°00′00″W / 54.917°N 8.000°W / 54.917; -8.000
www.donegal.ie

לחצו כדי להקטין חזרה

מחוז דניגולמחוז ליטריםמחוז סלייגומחוז מאיומחוז גולווייגולוויימחוז רוסקומוןמחוז קאוואןמחוז לונגפורדמחוז מונאהןמחוז לאות'מחוז וסטמית'מחוז פינגלמחוז מית'מחוז דבליןדרום דבליןמחוז דן-לירי-רת'דאוןמחוז קליירמחוז לימריקמחוז אופאלימחוז קילדיירמחוז ויקלומחוז טיפררימחוז לישמחוז קרלומחוז וקספורדמחוז ווטרפורדקורקמחוז קילקנימחוז טיפררימחוז ווטרפורדמחוז לימריקמחוז קרימחוז קורקצפון אירלנדהממלכה המאוחדת
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחוז דניגולאנגלית: County Donegal, באירית: Contae Dhún na nGall) הוא מחוז באירלנד. המחוז ממוקם בפרובינציית אלסטר, ובירתו היא ליפורד, על אף שהעיר הגדולה במחוז, בפער משמעותי, היא העיר לטרקני. המחוז נקרא בעבר טירקונל על שם ממלכה שהייתה חלק מממלכת אירלנד.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי מפקד משנת 2016, מתגוררים במחוז כ-158,755 תושבים, רובם משתייכים לנצרות הקתולית, אולם ישנה קהילה לא קטנה של נוצרים פרוטסטנטים. המחוז הוא הגדול ביותר בפרובינציית אלסטר והרביעי בגודלו באירלנד כולה. המחוז גובל ממזרח במחוזות לונדונדרי, טיירון ופרמנה הנמצאים בצפון אירלנד, מדרום הוא גובל במחוז ליטרים שברפובליקה האירית ובצפון ובמערב הוא גובל באוקיינוס האטלנטי. בעקבות בידודו היחסי של המחוז משאר מחוזות אירלנד, פיתחו אנשיו תרבות מעט נפרדת.

המחוז הוא ברובו הררי, וההר הגבוה ביותר מתנשא לגובה של 749 מטרים מעל פני הים. הר כרואגורם מגיע לגובה של 674 מטר. קו המים חודר עמוק לתוך שטח היבשה במחוז דניגול, מה שיוצר בה את תופעת הלוך.

מחוז דניגול נפגע קשות מרעב תפוחי האדמה הגדול באירלנד. אזורים שלמים נהרסו בעקבות המשבר, ואזורים שלמים אף התרוקנו מיושביהם - חלקם כתוצאה ממוות וחלקם כתוצאה מהגירה. במפקד משנת 1841, נרשמו כ-296,000 תושבים במחוז, וכעשר שנים לאחר מכן נרשמו כ-41,000 תושבים בלבד - כעשר שנים לאחר מכן המצב החמיר אף יותר ונרשמו כ-18,000 תושבים בלבד. ב-1951 אוכלוסיית המחוז הייתה שווה ל-44% מאוכלוסייתו שלפני הרעב, ועד היום האוכלוסייה לא הצליחה לשחזר את מספרה שלפני 1841.

המחוז הושפע מאוד מחלוקתה של אירלנד בתחילת שנות ה-20 של המאה ה-20, בה הפך דרום האי למדינה העצמאית של אירלנד וצפון האי נותר בידי השלטונות הבריטיים - מה שהפך את המחוז לצפוני ביותר ברפובליקה האירית החדשה ולכמעט מנותק משאר המחוזות בה. כמו כן, העיר דרי, שהייתה לנמל העיקרי של תושבי המחוז הפכה לחלק ממחוז לונדונדרי ושטחים שהיו שייכים מבחינה מסורתית למחוז הועברו למחוז טיירון - שניהם כעת בצפון אירלנד.

המחוז גם נפגע קשות בתקופת הצרות - במהלכה, בעקבות קרבתו לצפון אירלנד ושייכותו לרפובליקה האירית, היו במחוז פיגועים ומקרי רצח רבים בין הצדדים הנצים. כלכלת המחוז הצליחה להתאושש רק לאחר חתימת הסכם יום שישי הטוב בשנת 1998.

אזורי הגיילטאכט של מחוז דניגול הם השניים בגודלם באירלנד. הניב של השפה האירית המדובר במחוז הוא של פרובינציית אלסטר. אוכלוסיית הגיילטאכט במחוז מונה כ-16% מתושביו - 24,744, מתוכם כ-17,132 דוברים את השפה האירית. שלושת האזורים העיקריים בהם מדברים את השפה במחוז הם הרוזס, קלוכנילי וגווידור, שהיא העיר בה ישנו ריכוז דוברי האירית הגדול בעולם - מעל ל-5,000.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מחוז דניגול בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של אירלנד. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.