מטאילורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמטאילורוס
מטאילורוס
תקופה
מיוקן-אמצע פליסטוקן, כ-8,000,000–11,000 שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי חתול
משפחה: חתוליים
סוג: מטאילורוס
מינים
  • Metailurus boodon
  • Metailurus major
  • Metailurus mongoliensis
  • Metailurus ultimus
שם מדעי
Metailurus
זדנסקי, 1924
תחום תפוצה
מפת תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מטאילורוס (שם מדעי: Metailurus; מילולית: "חתול ביניים") הוא סוג של חתול מתת-משפחת השנחרבים אשר התקיים בין המיוקן לפליסטוקן באירואסיה, אמריקה הצפונית ובאפריקה.

סוג חתול זה הוגדר ב-1924 בידי החוקר האוסטרי אוטו זדנסקי (אנ') ממצאים ממחוז גאנסו, ברפובליקה העממית של סין והוא כלל מספר מינים בעלי קשר מעורפל. המין Metailurus minor גם שויך לסוג זה אך הופרד לסוג אחר - יושי שהיה בעל מבנה אתלטי יותר. כמו כן היה קרובו של הדינופליס הגדול יותר.

במראהו חתול זה נחשב ליותר פרימיטיבי ופחות "שנחרבי" ממינים אחרים מהקבוצה, בכך שהיה בעל ניבים יותר דקים עם פחות "להב" ויותר קצרים שלא בלטו החוצה מפיו, אך עדייו היו גדולים יחסית לבעלי ניבי חרב כמו בני משפחת הנימרווידיים או לנמר הערפילי שגם הוא בעל ניבים די ארוכים. חתול זה היה קטן יחסית במשקל של 40 עד 80 קילוגרם ובאורך של עד 2 מטרים, אך הוא היה בעל גפיים ארוכות יחסית שעזרו לו לנוע במהירות יותר.

הוא היה סוג פרימיטיבי יחסית של שנחרבי והיה קל משקל באופן יחסי. הטרף שלו כלל מיני איילים, חזירים או צבאים קדומים, ואולי הוא צד אותם בחבורות קטנות כמו אריות. הוא נכחד במשך הפליסטוקן לקראת סיום תקופת הקרח האחרונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מטאילורוס בוויקישיתוף
  • מטאילורוס, באתר GBIF (באנגלית)