מט עזר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מט עזר הוא סוג של בעיית שחמט שבה שני הצדדים משתפים פעולה על מנת להנחית מט על השחור. במט עזר ב-n מסעים, השחור נע תחילה, ואז הלבן, ושני הצדדים נעים n מסעים, על מנת שבמסע ה-nי של הלבן הוא ינחית מט על השחור. בבעיית מט-עזר בשני מסעים, לדוגמה, השחור משחק, הלבן משחק, השחור משחק והלבן מנחית מט. אף על פי שהשחקן שולט בשני הצדדים, כל המסעים חייבים להיות חוקיים. בבעיות שחמט מסמנים את מספר הבעיות כ- H#n, כאשר n הוא מספר המסעים.

וריאציות של מט עזר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיה עם מספר פתרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

8 צריח לבן צריח שחור רץ לבן רץ שחור
7
6 פרש שחור
5 פרש שחור רגלי שחור
4 מלך לבן רץ שחור
3 רגלי שחור צריח שחור מלך שחור
2 רץ לבן צריח לבן
1
א ב ג ד ה ו ז ח
מט עזר בשני מסעים (שני פתרונות)

להבדיל מבעיית שחמט רגילה, שבה על הפותר לבדוק כל אפשרות תגובה של השחור, במט עזר הפותר שולט על שניהם, ולכן בעיות עם יותר מפתרון אחד נפוצות יותר. בדרך כלל יהיו שניים, ולעיתים יהיה ביניהם קשר. לדוגמה בבעיה משמאל שני הפתרונות הם: 1.ר:ב8 רד5 2.פג7 ר:ז5 ו- 1.צד:ד8 רג6 2.פד7 צ:ב-3. כפי שניתן לראות, שני הפתרונות דומים מאוד: בתחילה, השחור מכה כלי (זה שנותן את המט בפתרון השני). לאחר מכן, הלבן מזיז את הרץ כדי שהשחור לא יאיים בשח בתורו הבא, והשחור מזיז כלי כדי לסגור את השורה שתאפשר ללבן להנחית מט.

דופלקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

8 מלך לבן פרש שחור
7 רגלי לבן רגלי לבן
6 מלך שחור
5 רגלי שחור
4
3
2
1
א ב ג ד ה ו ז ח
מט עזר בשני מסעים (דופלקס)

וריאציה נוספת היא "דופלקס". בדופלקס ישנם שני פתרונות, שבאחד מהם הלבן מנחית מט לשחור ובשני השחור מנחית מט ללבן. בדוגמה מימין התשובות הן: כשלבן מנצח, 1.פז6 ו8=מה 2.פה5 ד8=פ#. כששחור מנצח, 1.ו8=צ פו7 2.ד8=ר פד#6. יש קשר בין הפתרונות: שני הרגלים של הלבן מוכתרים כדי למנוע בריחה של המלך השחור או הלבן, בהתאמה. בעיה זו היא מז'אנר ה"אלומוואנדלאנג" (מגרמנית, הכתרה מלאה) כי רגלים מוכתרים בה לכל ארבע האפשרויות: מלכה, צריח, רץ ופרש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]