הרכבת פונקציות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Legobot (שיחה | תרומות)
מ בוט: מעביר קישורי בינויקי לויקינתונים - d:q244761
מספיק שהתמונה של הפונקציה הראשונה תהיה מוכלת בתחום של השנייה
שורה 2: שורה 2:
ב[[מתמטיקה]], ה'''הרכבה''' של פונקציות היא [[פונקציה]] המתקבלת מהפעלת פונקציות בזו אחר זו.
ב[[מתמטיקה]], ה'''הרכבה''' של פונקציות היא [[פונקציה]] המתקבלת מהפעלת פונקציות בזו אחר זו.


ובאופן פורמלי: אם <math>\ f</math> פונקציה מ-<math>\ X</math> ל-<math>\ Y</math> ו-<math>\ g</math> פונקציה מ-<math>\ Y</math> ל-<math>\ Z</math>, אז ההרכבה <math>\ g \circ f</math> (בסדר זה) היא הפונקציה מ-<math>\ X</math> ל-<math>\ Z</math> המוגדרת לפי <math>\ (g \circ f)(x) = g(f(x))</math>. ההרכבה מוגדרת בתנאי שה[[טווח של פונקציה|טווח]] של הפונקציה הראשונה (<math>\ f</math>) מוכל או שווה ל[[תחום הגדרה|תחום]] של הפונקציה השנייה (<math>\ g</math>).
ובאופן פורמלי: אם <math>\ f</math> פונקציה מ-<math>\ X</math> ל-<math>\ Y</math> ו-<math>\ g</math> פונקציה מ-<math>\ Y</math> ל-<math>\ Z</math>, אז ההרכבה <math>\ g \circ f</math> (בסדר זה) היא הפונקציה מ-<math>\ X</math> ל-<math>\ Z</math> המוגדרת לפי <math>\ (g \circ f)(x) = g(f(x))</math>. ההרכבה מוגדרת בתנאי שה[[תמונה של פונקציה|תמונה]] של הפונקציה הראשונה (<math>\ f</math>) מוכל או שווה ל[[תחום הגדרה|תחום]] של הפונקציה השנייה (<math>\ g</math>).


== תכונות ==
== תכונות ==

גרסה מ־22:18, 8 בדצמבר 2013

, הרכבה של על

במתמטיקה, ההרכבה של פונקציות היא פונקציה המתקבלת מהפעלת פונקציות בזו אחר זו.

ובאופן פורמלי: אם פונקציה מ- ל- ו- פונקציה מ- ל-, אז ההרכבה (בסדר זה) היא הפונקציה מ- ל- המוגדרת לפי . ההרכבה מוגדרת בתנאי שהתמונה של הפונקציה הראשונה () מוכל או שווה לתחום של הפונקציה השנייה ().

תכונות

התכונה החשובה ביותר של הרכבת פונקציות היא האסוציאטיביות של הפעולה: אם אפשר להרכיב את על ואת על , אז . בזכות תכונה זו, והעובדה שלמערכות של פונקציות יש תפקיד מרכזי כל-כך במתמטיקה, מרבית הפעולות במבנים אלגבריים, ובראשם החבורות, הם אסוציאטיביים. לדוגמה, אוסף כל הפונקציות מקבוצה X לעצמה הוא מונויד. פונקציה שהיא חד-חד-ערכית ועל היא הפיכה: קיימת כך שההרכבות ו- הן פונקציית הזהות על .

הרכבה של פונקציות ממשיות

הרוב המכריע של הפונקציות המופיעות בחישובים מדעיים מתקבלות כהרכבות של פונקציות יסודיות; הרכבות כאלה נקראות פונקציות אלמנטריות. למשל, הפונקציה היא ההרכבה כאשר ו- .

גבול של הרכבת פונקציות ממשיות: אם ו- פונקציות שעבורן וכן גם (עבור כלשהם), אז הגבול של הרכבת הפונקציות קיים ושווה ל- אם מתקיים לפחות אחד משני התנאים הבאים: g רציפה ב- (כלומר ) או שקיימת סביבה מנוקבת של שבה . שני תנאים אלו מספיקים אך לא הכרחיים.

כלל השרשרת קובע את הנגזרת של הרכבת פונקציות, באופן התלוי בנגזרות של המרכיבים.