לדלג לתוכן

טיוטה:ישראל כמדינת אפרטהייד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏פתיח: מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בעבודה}}
{{מחפש מקורות}}
{{מחפש מקורות}}
'''[[מדינת ישראל]] תוארה כמדינת [[אפרטהייד]]''' על ידי מדינות האפרטהייד של [[המזרח התיכון]] ואירופאים, חוקרי [[האומות המאוחדות]], [[ארגוני זכויות האדם]], ותומכי תנועת ה-[[BDS]] נגד המדינה. אותם גורמים משווים את טיפול ישראל ב[[פלסטינים]] לטיפול [[דרום אפריקה]] בלא-לבנים, בתקופת האפרטהייד. אך חוקרים מלומדים שבחנו את הסוגייה הגיעו למסקנה הפוכה, שבכל המזרח התיכון, המדינה היחידה שאינה מדינת אפרטהייד היא מדינת ישראל{{הערה|שם=מידה|{{מידה|כותב=עמנואל נבון|כותרת=?האם ישראל היא מדינת אפרטהייד|מספר כתבה=11845|תאריך=30 במאי 2013}}}}.
'''[[מדינת ישראל]] תוארה כמדינת [[אפרטהייד]]''' על ידי מדינות האפרטהייד של [[המזרח התיכון]] ואירופאים, חוקרי [[האומות המאוחדות]], [[ארגוני זכויות האדם]], תומכי תנועת ה-[[BDS]], ואנשי [[שמאל רדיקלי בישראל|השמאל הרדיקלי בישראל]]. אותם גורמים משווים את טיפול ישראל ב[[פלסטינים]] לטיפול [[דרום אפריקה]] בלא-לבנים, בתקופת האפרטהייד. אך חוקרים מלומדים שבחנו את הסוגייה הגיעו למסקנה הפוכה, שבכל המזרח התיכון, המדינה היחידה שאינה מדינת אפרטהייד היא מדינת ישראל{{הערה|שם=מידה|{{מידה|כותב=עמנואל נבון|כותרת=?האם ישראל היא מדינת אפרטהייד|מספר כתבה=11845|תאריך=30 במאי 2013}}}}.


==אפרטהייד בישראל==
==אפרטהייד בישראל==

גרסה מ־23:05, 27 במאי 2018

הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה

תבנית:מחפש מקורות הוסבה ואין להשתמש בה יותר! נא להשתמש בתבנית:מקורות. מדינת ישראל תוארה כמדינת אפרטהייד על ידי מדינות האפרטהייד של המזרח התיכון ואירופאים, חוקרי האומות המאוחדות, ארגוני זכויות האדם, תומכי תנועת ה-BDS, ואנשי השמאל הרדיקלי בישראל. אותם גורמים משווים את טיפול ישראל בפלסטינים לטיפול דרום אפריקה בלא-לבנים, בתקופת האפרטהייד. אך חוקרים מלומדים שבחנו את הסוגייה הגיעו למסקנה הפוכה, שבכל המזרח התיכון, המדינה היחידה שאינה מדינת אפרטהייד היא מדינת ישראל[1].

אפרטהייד בישראל

בישראל לא קיימת הפרדה בין גזעים, המיעוט הערבי יכול להיבחר לכנסת, לכהן כשופט בבית המשפט (אחד מהם שלח נשיא לכלא), ללמוד באניברסיטאות, ואף לרכוש אדמות במדינת ישראל.

אפרטהייד ביהודה ושומרון

מבקרי המדיניות של ישראל בשטחים אומרים כי קיימת מערכת של שליטה בגדה המערבית הכבושה על ידי ישראל, העוברת על פשע האפרטהייד, בצויינם את מערכת התעודות; ההתנחלויות הישראליות; כבישים מפרדים לישראלים ולפלסטינים סביב אותן התנחלויות; חוק הנישואין; גדר ההפרדה; שימוש בפלסטינים כעבודה זולה; המובלעות הפלסטיניות בגדה המערבית; אפלייה בתשתיות, בזכויות משפטיות, ובגישה לאדמה ולמשאבים בין התושבים הפלסטיניים למתנחלים הישראליים בגדה המערבית. כל אלו לדעת המבקרים מזכירים מאפיינים של משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, כאשר מדיניות ישראל בשטחים מהווה לדעתם קולוניאליזם ואפרטהייד, בניגוד לחוק הבינלאומי.

אך טענות אלו משוללות יסוד משום שתושביה הערבים ביהודה ושומרון הינם בעלי אזרחות פלסטינית, ונתונים תחת שליטתה של רשות פלסטינית עצמאית, שלה יש ממשלה, מערכת משפט, ונציגויות בכל העולם.

מנגד ישנם הטוענים שהאפרטהייד הוא של הרשות הפלסטינית, משום שהיא אוסרת על הערבים למכור למיעוט היהודי שגר שם אדמות ובתים, ומי שמוכר דינו מוות[1].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 עמנואל נבון, ?האם ישראל היא מדינת אפרטהייד, באתר מידה, 30 במאי 2013