פריד אל-אטרש – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
דעות וטעם וריח וקביעות מופרזות
תגית: שוחזרה
סדר חיים כרונולוגי ומשמעותי בלבד
תגית: שוחזרה
שורה 29: שורה 29:
גם אחותו הצעירה [[אסמהאן]] שנולדה ב-1912, הייתה זמרת מפורסמת, וזמן מה הם עבדו יחדיו, עד מותה המסתורי בשנת [[1944]], לאחר שמכוניתה התדרדרה לנהר ה[[נילוס]]. בשנת 1941 הם כיכבו בסרטם הראשון, ופריד הלחין את הפסקול לסרט.
גם אחותו הצעירה [[אסמהאן]] שנולדה ב-1912, הייתה זמרת מפורסמת, וזמן מה הם עבדו יחדיו, עד מותה המסתורי בשנת [[1944]], לאחר שמכוניתה התדרדרה לנהר ה[[נילוס]]. בשנת 1941 הם כיכבו בסרטם הראשון, ופריד הלחין את הפסקול לסרט.


אל-אטרש סבל מבעיות לב ב-30 שנות חייו האחרונות. בשנותיו האחרונות הוא רזה באופן קיצוני. ב-[[26 בדצמבר]] [[1974]] נפטר אל-אטרש מ[[דום לב]] ב[[ביירות]]. הוא נקבר ב[[קהיר]], לצד אחיו ואחותו.
אל-אטרש מעולם לא נישא. ב-30 שנות חייו האחרונות סבל מבעיות לב. בשנותיו האחרונות רזה באופן קיצוני. ב-[[26 בדצמבר]] [[1974]] נפטר אל-אטרש מ[[דום לב]] ב[[ביירות]]. הוא נקבר ב[[קהיר]], לצד אחיו ואחותו.

פריד אל-אטרש מעולם לא נישא. במהלך השנים ניהל [[מאהב|רומנים]] עם [[נרימן צאדק]], מלכת מצרים האחרונה, [[מחול מזרחי|רקדנית הבטן]] המצרית [[סאמיה גמאל]], והזמרת הישראלית [[מאיה קזביאנקה]].


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==

גרסה מ־17:26, 16 בנובמבר 2022

פריד אל-אטרש
فريد الأطرش
לידה העשור השני של המאה ה-20
אל-קורייא (אנ'), האימפריה העות'מאנית
פטירה 26 בדצמבר 1974
ביירות, לבנון
שם לידה فريد فهد فرحان إسماعيل الأطرش עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות מצרים
תקופת הפעילות שנות ה-30 – 1974
עיסוק זמר, מלחין, שחקן ומוזיקאי
סוגה מוזיקה ערבית ומצרית קלאסית
שפה מועדפת ערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה עוד
www.farid-el-atrache.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פריד אל-אטרשערבית: فريد الأطرش; העשור השני של המאה ה-2026 בדצמבר 1974) היה זמר, מלחין, נגן עוד וירטואוז ושחקן מצרי-דרוזי פופולרי. נחשב לאחד היוצרים הבולטים במוזיקה הערבית במאה ה-20.

ביוגרפיה

אל-אטרש נולד בכפר אל-קורייא (القريا) שבהר הדרוזים (אז באימפריה העות'מאנית, כיום בסוריה) למשפחה דרוזית. קיימות שתי גרסאות לגבי שנת הולדתו: לפי גרסה אחת הוא נולד ב-19 באוקטובר 1915,[1][2][3][4] ולפי גרסה אחרת – ב-19 באוקטובר 1910,[5] אך סביר שגרסה זו אינה נכונה משום שהוריו התחתנו זמן קצר לפני כן, ולפריד היה לפחות אח בוגר אחד.[6][7] גרסאות אחרות מציינות את השנים 1917 או 1912.

באמצע שנות ה-20 עברה משפחתו למצרים, כבריחה מהכיבוש הצרפתי. מאוחר יותר, קיבלה המשפחה אזרחות מצרית. אמו שרה וניגנה בעוּד, דבר שגרם לו להתעניין במוזיקה בגיל צעיר.

אל-אטרש החל לשיר באירועי בית הספר. הוא למד באקדמיה למוזיקה, והפך לעוזרו של המחבר המפורסם ריאד אל סונבאטי. בשנות ה-30 התחיל אל-אטרש את קריירת השירה המקצועית שלו כאשר עבד עבור תחנות רדיו פרטיות במצרים. אחר כך קיבל משרת נגן עוּד בתחנת הרדיו הממלכתית, ומאוחר יותר אף החל לעבוד כזמר בתחנה.

הקריירה המוזיקלית שלו נמשכה לאורך ארבעה עשורים וכללה את הלהיטים "עלשאן מליש ע'יירכ" ו"יא עואזל פלפלו". הוא הלחין מבחר מגוון של שירים וזכה להערכה רבה כמלחין, זמר ונגן. הוא טען כי אף שבחלק מיצירותיו ניכרת השפעה מוזיקלית מערבית, הוא נותר תמיד נאמן לעקרונות המוזיקה הערבית. אף שרוב יצירותיו רומנטיות באופיין, הוא הלחין מספר שירים דתיים ולאומניים.

הוא השתתף ב-31 סרטים ערביים, בעיקר מוזיקליים, מ-1941 ועד מותו ב-1974. נחשב לאחד מהיוצרים הערבים המפורסמים והחשובים ביותר, כדוגמת עבד אל והאב או אום כולתום. בניגוד לחלק מהזמרים הערביים, הוא הלחין וכתב את מאות שיריו. כמו עבד-אל-חלים חאפז, אום כולתום, עבד אל והאב וזמרים אחרים, מנוגנים לחני שיריו בעברית למילות שירי קודש בשפה העברית.

גם אחותו הצעירה אסמהאן שנולדה ב-1912, הייתה זמרת מפורסמת, וזמן מה הם עבדו יחדיו, עד מותה המסתורי בשנת 1944, לאחר שמכוניתה התדרדרה לנהר הנילוס. בשנת 1941 הם כיכבו בסרטם הראשון, ופריד הלחין את הפסקול לסרט.

אל-אטרש מעולם לא נישא. ב-30 שנות חייו האחרונות סבל מבעיות לב. בשנותיו האחרונות רזה באופן קיצוני. ב-26 בדצמבר 1974 נפטר אל-אטרש מדום לב בביירות. הוא נקבר בקהיר, לצד אחיו ואחותו.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פריד אל-אטרש בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Sherifa Zuhur, "Musical Stardom and Male Romance: Farid al-Atrash", in Colors of Enchantment: Theater, Dance, Music, and the Visual Arts of the Middle East, edited by Sherifa Zuhur, (American University of Cairo Press: 2010), p. 280
  2. ^ Farid al-Atrash: Biography, IMDb
  3. ^ "Prominent Egyptians – Egyptian Government State Information Service". Sis.gov.eg. December 26, 1974. Archived from the original on February 11, 2012.
  4. ^ Joel Gordon, Atrash, Farid al-, Oxford Dictionary of African Biography, edited by Henry Louis Gates, Emmanuel Akyeampong, and Steven J. Niven, 2012
  5. ^ גוגל יצרה דודל לכבוד 110 שנים להולדת אל-אטרש ב-19 באוקטובר 2020, בהסתמך על גרסה זו. Farid al-Atrash’s 110th Birthday, Doodle Archive. ראו גם אתר למנויים בלבד איל שגיא ביזאוי, 40 שנה למותו של גדול זמרי ערב: מדוע פריד אל־אטרש לא קיבל את הכבוד המגיע לו?, באתר הארץ, 25 בדצמבר 2014
  6. ^ Sherifa Zuhur, "Musical Stardom and Male Romance: Farid al-Atrash", in Colors of Enchantment: Theater, Dance, Music, and the Visual Arts of the Middle East, edited by Sherifa Zuhur, (American University of Cairo Press: 2010), p. 280 n. 195
  7. ^ Today: the birthday of the king of the oud, Farid al-Atrash - Why did the sources differ about his birth?, Middle East 24