מיקולאי ריי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיקולאי ריי
Mikołaj Rej
לידה 4 בפברואר 1505
ז'וראבנו, כתר ממלכת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1569 (בגיל 63 בערך)
ריובייץ, כתר ממלכת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת פולין השווה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האוניברסיטה היגלונית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה פולנית עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים קרישטוף ריי, אנדז'יי ריי, מיקולאי ריי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מִיקוֹלַאי רֵייפולנית: Mikołaj Rej; 4 בפברואר 1505 – 1569) או ריי מנגלוביצה היה משורר וסופר פולני מתקופת הרנסאנס הפולני שהגיעה אחרי ימי הביניים בפולין, וכן פוליטיקאי ומוזיקאי. הוא היה הסופר הפולני הראשון שכתב אך ורק בשפה הפולנית, ונחשב (עם ביירנאט מלובלין (אנ') ויאן קוכנובסקי) לאחד ממייסדי הספרות הפולנית (אנ').

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט האצולה של משפחת רי

ריי נולד למשפחת אצולה בז'וראבנו, ליד האליץ'. אביו, סטניסלב, "איש אדוק, מכובד ושקט", עבר (בעזרת קרוב משפחה שהיה הארכיבישוף של לבוב) לרותניה מנגלוביצה (אנ'), ליד קרקוב, בהזמנתו של הארכיבישוף יאן וטרובקה. אימו, ברברה הרבורט, נישאה לאביו של ריי שם כאשתו השנייה. אף על פי שריי הצעיר קיבל מעט השכלה פורמלית בלבוב, ובגיל 13 למד רק שנה אחת באקדמיה של קרקוב, הוא הצליח לחנך את עצמו על ידי לימוד ספרות לטינית.

בשנת 1524 לערך, החל ריי את שירותו בחצר האצולה של הווייבוד אנדז'יי טצ'ינסקי בסנדומייז'. שם רכש את רוב הידע הרב שלו בתחום מדעי הרוח. הוא חזר לעיירת משפחתו טופולה והתחתן עם זופיה קוסנובנה (קושצ'ניובנה). בשנת 1531 עבר ריי לקובילה (אנ'), באזור חלם, שאשתו קבלה בירושה, ולאחר מכן פקד לעיתים קרובות את חצרו של ההטמאן מיקולאי שניאבסקי (אנ'). ב-1541 או ב-1548, ריי המיר את דתו לקלוויניזם. הוא השתתף בסינודים והקים על אדמותיו בתי ספר וקהילות פרוטסטנטיות.

ריי נטל חלק בסייםבית התחתון של הפרלמנט הפולני) וחשב שכתיבתו היא שליחות חברתית חשובה. הוא היה הסופר הפולני הראשון שקיבל תמורה משמעותית על יצירתו. עד סוף ימיו היו בבעלותו כמה כפרים ופיקח על כפרים רבים. הוא קיבל את טמרובצה (פו') מזיגמונט הראשון, מלך פולין, ואת דז'ביינצ'לה מזיגמונט השני אוגוסט, מלך פולין, כנחלה לכל החיים ושתי ערים, אחת מהן היא ריובייץ שנוסדה על ידי ריי בשנת 1547. כמי שחי בתקופת דמוקרטיית האצילים שאומצה על ידי האצולה הפולנית, השלטון שלו התאפיין בסובלנות ופילוסופיה זו המשיכה על ידי בניו. ריי מת בריובייץ ב-1569.

במלאת חמש מאות שנה להולדתו, תואר מיקולאי ריי כ"אבי הספרות הפולנית",[1] וכן צוין כי נכדו, אנדז'יי ריי, מזכיר המלוכה וקלוויניסט, הוא הצאצא הבולט ביותר של מיקולאי. נכד הזה עשוי להיות הנושא של הציור משנת 1637 של רמברנדט, "אציל פולני" (אולי, שצויר בעת ביקורו באמסטרדם במהלך מסע כשגריר פולין בשליחות דיפלומטית בחצרות המלוכה של דנמרק, אנגליה והולנד).

כתביו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד השער של "חיים של אדם ישר"

ריי הפציע כסופר בשנת 1543, תחת שם העט "אמברוז'י קורצ'בוק רוז'ק" (Ambroży Korczbok Rożek), עם ספרו המפורסם ביותר, "שיחה קצרה בין שלושה אנשים: האדון, ראש הכפר והכומר" (Krotka rozprawa między trzemi osobami, panem, woytem a plebanem).[2] היצירות של ריי מטפלות במגוון רחב של נושאים. הוא חיבר יצירות פרוזה שתיארו את האידיאל של האציל הפולני, מתח ביקורת על הכנסייה הקתולית והפגין חרדה אמיתית לארצו. תחביר הפרוזה שלו מושפע מאוד מהסגנון הלטיני.

המשקל של השירה שלו שלו חושף מאמץ מכוון להקנות למודל המשקל של ימי הביניים שכל כך הכיר, סדירות שחסרה לו. היצירות של ריי כוללות:

  • Krótka rozprawa między trzema osobami: Panem, Wójtem i Plebanem" ("שיחה קצרה בין שלושה אנשים: האדון, ראש הכפר והכומר", 1543), נכתב תחת שם העט "אמברוז'י קורצ'בוק רוז'ק"
  • Żywot Józefa ("חיי יוסף", 1545).
  • Żywot Człowieka Poczciwego ("חיים של אדם ישר", חרוזים על מהותו של האציל המושלם)
  • Kupiec ("הסוחר", 1549)
  • Zwierzyniec ("גן חיות", 1562)
  • Zwierciadło ("מראה", הצעות לתיקונים חברתיים, משפטיים ומדיניים, 1567–1568)
  • Figliki ("מעשי קונדס", מקבץ אירועים מחיי היומיום)
  • Postilla (יצירת פרוזה גדולה, הצגתו של האמונה האמיתית, כלומר הפרוטסטנטית. שבח לאמון הפשוט באלוהים, 1557)
  • Rzecz pospolita albo Sejm pospolity (חבר העמים או הסיים המשותף)

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Czesław Miłosz, The History of Polish Literature, University of California Press, 1984; ISBN 0-520-04477-0.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיקולאי ריי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Urban, Prof. dr hab. Waclaw, translated by Jagoda Urban-Klaehn and Nancy J. Maciolek, Polish-American Journal, August 2005 edition [1] (אורכב 28.07.2014 בארכיון Wayback Machine)
  2. ^ Rej, Mikołaj (1505-1569) Krotka rozprawa między trzemi osobami, panem, woytem a plebanem