מישל לואב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מישל לואב
Michel Loève
מישל לואב ב-1975
מישל לואב ב-1975
מישל לואב ב-1975
לידה 22 בינואר 1907
יפו, האימפריה העות'מאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בפברואר 1979 (בגיל 72)
ברקלי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים צרפת, ארצות הברית
מקום לימודים סורבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט פול לוי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט Leo Breiman, Robert Francis Cogburn, Julius R. Blum, Emanuel Parzen, Stanley William Nash עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אלמנתו של לין הקימה פרס לזכרו
הערות יהודי
תרומות עיקריות
מומחה בתחום תורת ההסתברות והסטטיסטיקה המתמאטית.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מישל לואבאנגלית: Michel Loève; ‏22 בינואר 190717 בפברואר 1979) היה מתמטיקאי יהודי-אמריקאי יליד ארץ ישראל, מומחה בתחום תורת ההסתברות וסטטיסטיקה מתמטית. שמו מתקשר למשפט קרהונן-לואב ולהתמרת קרהונן-לואב. נחשב לאחד מאבות תורת ההסתברות המודרנית כשבשנת 1955 פרסם את המהדורה הראשונה של ספר לימוד שהפך לקלאסיקה בתחום.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מישל לואב נולד בעיר יפו שבארץ ישראל, שהייתה אז חלק מהאימפריה העות'מאנית. בילה רוב ילדותו במצרים, שם קיבל את השכלתו היסודית והתיכונית. בהמשך נסע לצרפת ללמוד מתמטיקה באוניברסיטת פריז. ב-1931 השיג את התואר הראשון, A.B., בשנת 1936 את התואר .B.L ולאחר מכן גמר את עבודת הדוקטור שלו במדעי המתמטיקה בשנת 1941, תחת הדרכתו של פול לוי, מומחה ידוע שם בתורת ההסתברות. ב-1936 מונה לאקטואר של אוניברסיטת ליון.

בגלל היותו יהודי נעצר בתום לימודיו ונשלח למחנה הריכוז דראנסי. שרד את השואה ואחרי השחרור עבד כמדריך מחקר במכון אנרי פואנקרה של אוניברסיטת פריז.

בין השנים 19461948 היה מרצה באוניברסיטת לונדון. בהמשך פעל בארצות הברית באוניברסיטת קולומביה כפרופסור אורח ובהמלצת ייז'י ניימן, מומחה ידוע בתורת ההסתברות, התקבל לואב כפרופסור באוניברסיטת ברקלי. בהתחלה כיהן כפרופסור למתמטיקה ומשנת 1955 כפרופסור לסטטיסטיקה. בהתאם לציפיותיו של ייז'י ניימן, הגעתו של לואב תרמה רבות להפיכת אוניברסיטת ברקלי למרכז עולמי בתחום חקר ההסתברויות.

בשנת 1953 קיבל לואב את אזרחות ארצות הברית.

לואב הצטיין כמורה וכחובב תרבות. התעניין גם בפוליטיקה, במשפטים ובאמנויות יפות.

בין השנים 19501958 מונה בוועד ההוצאה לאור של הסנאט האקדמי, בין השנים 19541958 כנשיא. כפי שסירב לקבל מחסומים בלתי חדירים בין המקצועות האוניברסיטאיים השונים, כך קם נגד הסתגרותה של מוסד האוניברסיטה מפני ענייניה הרחבים יותר של האנושות.

מישל לואב יזם מטעם האוניברסיטה הוצאתם לאור של אלבומי אמנות ושמר מגעים עם קבוצות ציירים מקליפורניה ומפריז. בשנת 1967 מונה בהמלצת ועד הסנאט לתפקיד הבינתחומי של "פרופסור לאמנויות ולמדעים". בתוקף תפקיד זה הרצה קורס שכותרתו הייתה "התרבות והפרט" שהיה מיועד לפעול נגד זרם ה"אטומיזציה" ,ההתמקצעות המוגזמת, של התרבות באוניברסיטה.

החל משנת 1974 מונה מישל לואב פרופסור אמריטוס והוענק לו האות הכי חשוב של אוניברסיטת ברקלי, "ברקלי סייטיישן" ("Berkeley Citation").

במשך שנים אחדות סבל לואב מנכות מכאיבה בגפיו ונאלץ להיעזר במקל הליכה. לבסוף אובחן אצלו ליקוי נדיר שהפחית את היכולת להשתמש בוויטמין D והוא טופל בהצלחה. מישל לואב נפטר בברקלי, ב-17 בפברואר 1979 מקריש בראות. הוא לא שיתף את חבריו בהחמרת מצב בריאותו ואף לא הודיע להם כי התאשפז.

בכניסה לאולם הגדול של מועדון הפקולטה של האוניברסיטה, שמישל לואב היה בין חבריו הנערצים והפעילים ביותר, נקבע לוח פליז עליו כתוב: "He inspirited this place" (בתרגום חופשי: "הוא השרה רוח במקום הזה").

פרס לואב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלמנתו של מישל לואב, לין, הקדישה פרס לזכרו. 30,000 דולר מוענקים בכל שנתיים עבור תרומות יוצאות דופן בתחום המתמטיקה של ההסתברויות.

חתני פרס לואב הם:

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • L. A. Henkin S. P. Diliberto L. M. Lecam C. Muscatine J. Neyman .Michel Loeve .University of California In Memoriam 1980

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מישל לואב בוויקישיתוף