ממלכת קרדיגיון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ממלכת קרדיגיון
Teyrnas Ceredigion
ממשל
משטר מונרכיה
שפה נפוצה ולשית
היסטוריה
הקמה סיום השלטון הרומי בבריטניה
תאריך 424
פירוק איחוד לתוך ממלכת דהייברת'
תאריך 957
ישות קודמת הקיסרות הרומיתהקיסרות הרומית בריטניה הרומית
ישות יורשת ממלכת דהייברת'
שליטים בולטים קרדיג
דמוגרפיה
דת נצרות קלטית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ממלכת קרדיגיון'וולשית: Teyrnas Ceredigion, בלטינית: Cereticiaun) הייתה ממלכה ולשית בימי הביניים אשר שכנה בדרום-מערב ויילס.

הממלכה התקיימה בין המאה ה-5 למאה ה-10, כאשר היא הורחבה לכדי ממלכת סייסל'וג במאה ה-7 ואוחדה לבסוף עם ממלכת דהייברת' בשנת 957. אזור הממלכה שהתפרס לאורך מפרץ קרדיגן, בין שפך נהר הדווי בצפון (באברדווי) ושפך נהר הטיווי (בקרדיגן), המשיך להיות מכונה קרדיגיון לאורך ההיסטוריה וכיום מהווה כמעט בדיוק את שטח מחוז קרדיגיון הקרוי על שם הממלכה ההיסטורית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסביבות שנת 380 עזבו השלטונות הרומאים את אזור ויילס לאחר שלטון של כ-300 שנים, מה שהשאיר את ויילס ללא מבנה שלטוני וללא הגנה. כתוצאה מכך, בשנים שלאחר העזיבה הרומית, החלו להתבצע פשיטות ותקיפות של שבטים מהאי מאן ומאירלנד, כנגד יישובי צפון ויילס (אשר כונה בלטינית וונדוטיה - Venedotia). לפי המסורת הרווחת, קונד'ה שהיה שליט בריטוני מאזור מזרח סקוטלנד ("הצפון הקדום"), היגר עם משפחתו לצפון-מערב ויילס כדי להילחם בפשיטות האיריות, להשליט סדר ולהקים שלטון יציב בסגנון בריטנו-רומי. לאחר כיבושו של קונד'ה את האזור, הוא העניק לבנו החמישי קרדיג, את האזור הדרומי בשטחים שנכבשו והממלכה שהקים נקראה על שמו "קרדיגיון" (בני קרדיג).

ממלכת סייסל'ו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סביב שנת 680, מלך קרדיגיון סייסל'וג אפ קלידוג, כבש את אזור איסטרד טווי ושם הממלכה שונה לממלכת סייסל'וג על שמו. מתוך כך, הממלכה החדשה הייתה המשך של קרדיגיון כאשר בסיס הכוח ושושלת המלוכה המשיכה ודומה שרק שם הממלכה השתנה במקורות השונים בתקופה. סביב שנת 800 גם הממלכות הקטנות בווילת' וגוורת'יריניון ששכנו בין סווסל'ו לממלכת פוויס ממערב נכבשות ומתאחדות עם סייסל'ו. בשנת 872, המלך גוגן אפ מוריג נהרג ללא יורש והממלכה עוברת לידי רודרי הגדול, לאחר מותו ב-873 הממלכה הוולשית המאוחדת מתפצלת שוב וסייסל'ו ניתנת לאחד מבניו, קאד'ל אפ רודרי.

ממלכת דהייברת'[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ממלכת דהייברת'

בשנת 920, הוול ד'ה, ייסד את ממלכת דהייברת' תוך שהוא מאחד את ממלכת סייסל'וג עם ממלכת דאווד. עם מותו ב-950, בנו רודרי ירש את דהייברת', בעוד שבניו האחרים ירשו חלקים בממלכה, בתקופה זו קרדיגיון נחשבה כנסיכות בתוך ממלכת דהייברת' ובראשה אווין אפ הוול ד'ה. ב-957 אולם, אווין ירש את כס הממלכה כולה וקרדיגיון התאחדה באופן מלא עם דהייברת'.

במהלך המאה ה-12, תחת שלטון נסיכות ויילס שבראשה ממלכת גוויניד', קרדיגיון הפכה לדוכסות שבראשה שימש אחד מבניו של נסיך ויילס כדוכס.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ממלכת קרדיגיון בוויקישיתוף