מסתמי הלב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסתמי הלב
שיוך לב האדם עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
FMA 7110 עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד MeSH A07.541.510 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D006351 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0018826 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מסתמי הלב הם שסתומים חד-כיווניים הנמצאים בלב ותפקידם להבטיח זרימה חד כיוונית של הדם בתוך חללי הלב וממנו החוצה ובכך לאפשר את עבודתו התקינה של מחזור הדם. המסתמים נפתחים ונסגרים כתוצאה מהפרשי לחצים משני צדדיהם ולא באמצעות פעולת שריר.

ישנם ארבעה מסתמים בלב:

  • שני מסתמי עליות-חדרים (נקראים גם מסתמי מפרש)- atrioventricular) av) האחד בין העלייה הימנית לחדר הימני (המסתם התלת-פסיגי), והשני בין העלייה השמאלית לחדר השמאלי (המסתם הצניפי). הם נפתחים כדי לאפשר זרימת דם מהעלייה לחדר, ונסגרים כדי למנוע זרימת דם חזרה מהחדר לעלייה.
  • שני מסתמים דמויי ירח (נקראים גם מסתמי כיס)- semilunar) sl) שנמצאים ביציאה משני חדרי הלב, מסתם עורק הריאה ביציאה מהחדר הימני לעורק הריאה, ומסתם אבי העורקים ביציאה מהחדר השמאלי לאבי העורקים. הם נפתחים כדי לאפשר זרימת דם לעורקים, ונסגרים כדי למנוע זרימת דם חזרה מהעורקים לחדרי הלב.

בזמן הרפיית הלב (דיאסטולה), מתמלאים חדרי הלב, מסתמי העליות-חדרים נפתחים והמסתמים דמויי הירח נסגרים. בזמן התכווצות הלב (סיסטולה) מוזרם הדם לאבי העורקים ולעורק הריאה וחדרי הלב מתרוקנים. בשלב זה נסגרים מסתמי העליות-חדרים ונפתחים המסתמים דמויי ירח.

נקישות הסגירה של מסתמי הלב הם הקולות הנשמעים במהלך פעימות הלב.

מסתמי עליות החדרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסתמי העליות-חדרים מכונים גם מסתמי מפרשים, בשל צורתם המיוחדת. אלו מסתמים חד-כיווניים גדולים המורכבים ממעין עלים דמויי חרמשים, שמונעים זרימה חוזרת מהחדרים לעליות במהלך הסיסטולה (התכווצות) החדרים. הם מעוגנים לקיר החדר על ידי גידים שמייצבים את המסתם למקומו. אלו מחוברים לשרירים הגורמים למתח בגידים כדי להחזיק את המסתם במקומו ומונעים ממנו להיפתח לכיוון הלא נכון (אין להם קשר לפתיחה או לסגירה של המסתם הנגרמת מהפרשי לחצים משני צדי המסתם).

המסתם הצניפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסתם הצניפי (המסתם המיטרלי) נמצא בצדו השמאלי של הלב בין העלייה השמאלית לחדר השמאלי. הוא מונע מהדם לזרום חזרה מהחדר השמאלי לעלייה השמאלית. המסתם הצניפי נפתח על ידי לחץ המצטבר בעלייה השמאלית בזמן התכווצות העלייה, ומאפשר לדם לזרום מהעלייה לחדר השמאלי. בסוף התכווצות העלייה נסגר המסתם כדי למנוע מהדם מלזרום חזרה מהחדר לעלייה. משום שהוא נמצא בצד שמאל של הלב, עליו להתמודד עם כוחות ולחצים חזקים. משום כך הוא בעל שני חרמשים בלבד, ולפיכך הסיכוי שמשהו ישתבש בו נמוך יותר. סיבוך נפוץ של קדחת ראומטית גורם להתעבות או להיצרות המסתם הצניפי.

המסתם התלת-פסיגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסתם התלת-פסיגי (המסתם הטריקוספידלי) נמצא בצדו הימני של הלב בין העלייה הימנית והחדר הימני. המסתם התלת-פסיגי, בדומה למסתם הצניפי, נפתח על ידי לחץ המצטבר בעלייה הימנית בזמן התכווצותה, ומאפשר לדם לזרום לחדר הימני. בסוף התכווצות העלייה נסגר המסתם כדי למנוע מהדם לזרום חזרה מהחדר הימני לעלייה.

מסתמי הכיסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסתמי הכיסים הם מסתמים דמויי סהר הנמצאים בפתחו של עורק הריאה ובפתחו של אבי העורקים. מסתמים אלו אינם בעלי מערכת תמיכה של גידים ושרירים שקיימת במסתמי העליות-חדרים, והם דומים בכך למסתמים שמצויים בוורידים. מסתמים אלה הם חד-כיווניים, וכשהם פתוחים הם מאפשרים לדם לזרום מהלב לעורקים, וכשהם סגורים הם מונעים מהדם לזרום חזרה מהעורקים אל הלב.

מסתם אבי העורקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסתם אבי העורקים (המסתם האאורטלי) נמצא בין החדר השמאלי לאבי העורקים. המסתם הוא עגול, יש בו שלושה עלים, ומבנהו ופעולתו הם דמויי צמצם במצלמה. בזמן סיסטולה של החדרים עולה הלחץ בחדר השמאלי, וכשהלחץ בו גבוה מהלחץ באבי העורקים נפתח המסתם ומאפשר לדם לזרום מהחדר השמאלי לאבי העורקים. בסיום הסיסטולה, צונח הלחץ בחדר השמאלי במהירות והלחץ הגבוה יותר באבי העורקים גורם למסתם להיסגר. מסתם אבי העורקים תורם לרכיב A2 של קול הלב השני (S2).

מסתם עורק הריאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסתם עורק הריאה (המסתם הפולמונרי) נמצא בין החדר הימני לעורק הריאה וגם לו שלושה עלים. בדומה למסתם אבי העורקים המסתם נפתח בזמן סיסטולה של החדרים כשהלחץ בחדר הימני גבוה מהלחץ בעורק הריאה, ובסיום הסיסטולה בחדרים, כשהלחץ בחדר הימני יורד בחדות, הלחץ הגבוה יותר בעורק הריאה גורם למסתם להיסגר.

פתולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה לא תקין של מסתמי הלב (עקב התפתחות מבנית לקויה, מחלה, טראומה או שיקוע סידן בגילים מבוגרים) פוגם ביכולתם להבטיח זרימה חד-כיוונית ויעילה של הדם. מסתם לא תקין עלול שלא להיסגר כיאות, ובכך לאפשר חזרה חלקית של הדם נגד כיוון הזרימה הרצוי, או שלא להיפתח כיאות ובכך להקטין את נפח הדם העובר דרכו. בין שאר הדברים, תופעות אלו מקטינות את יעילות מחזור הדם בביצוע חילוף החומרים בריאות ועשויות לבוא לידי ביטוי, בין יתר הדברים, בהתעייפות מהירה ולא אופיינית או בשינויים בקצב הלב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסתמי הלב בוויקישיתוף

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.