לדלג לתוכן

מערות שיוולני

מערות שיוולני
शिवलेणी
מבט על פנים מערות שיוולני
מבט על פנים מערות שיוולני
מבט על פנים מערות שיוולני
מידע כללי
מדינה הודוהודו הודו
מיקום אמבאג'וגאי (אנ') במדינת מהאראשטרה
קואורדינטות 18°44′23″N 76°23′10″E / 18.739764°N 76.386096°E / 18.739764; 76.386096
חזית מערות שיוולני

מערות שיוולנימראטהית: शिवलेणी) באמבאג'וגאי (אנ') במדינת מהאראשטרה בהודו הן מונומנטים של מערות חצובות בסלע (אנ')[1] המתוארכות למלך אודיאדיטיה (אנ') (שלט בסביבות 1060–1087) משושלת פרמארה (אנ') של האזור ההיסטורי של מלווה (אנ'). חפירות נרחבות נחצבו עמוק בסלע בתוך הגבעה. המערות כוללות פסלים של אלים הינדים כמו שיווה, וגנש.

האתר רשום ב"רשימת המונומנטים המוגנים של המדינה במהאראשטרה" כמונומנט מוגן באחריות המחלקה לארכאולוגיה של מהאראשטרה, על פי "חוק המונומנטים העתיקים והאתרים והשרידים הארכאולוגיים של מהאראשטרה" מ-1960. מערות שיוולני הן גם אתר מורשת של הסקר הארכאולוגי של הודו.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערות שיוולני ממוקמות כחצי קילומטר מצפון-מערב למקדש יוגשוורי, לאורך גדות הנהר ג'איוונטי. המערות בצורת ריבוע וחצובות עמוק בתוך הגבעה. הכניסה היא בצד הדרומי של הגבעה בתוך מנדאפ (ביתן). יש חצר בחזית וגג המנדאפ נתמך בארבעה עמודים.

פנים המערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז החצר יש ננדי מאנדפה[א] מגולף באלגנטיות בגודל 9.14 × 9.14 מטרים. במרכז המנדאפה הזה יש פסל של ננדי. פנים המערה מרשים; אולם אחד נתמך בשלושים ושניים עמודים ומעוטר בפסלים של שיווה וגנש.

היסטוריה וכתובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתובת שנמצאה כאן מתוארכת לסאקה 1066 מתעדת את הענקת התחזוקה של המערות הללו על ידי המלך אודיאדיטיה (אנ'). על פי הכתובת, הוענקו כמה כפרים למקדש שיווה. כתובת זו הועברה לאמבאג'וגאי לצורך משמורת ושימור בטוחים. הדעה הרווחת היא שהאתר הקדוש הזה הוקם לזכר ההתנגשות האפית בין יוגשוורי (כינוי לאלה דורגה) ודנטסורה (כינוי לשד מהישאסורה (אנ')). כמחווה מתמשכת לאותו קרב משמעותי, גילופים מורכבים של פילים מעטרים את סביבת שיווה, ומוסיפים נופך עשיר וסמלי לאווירה הרוחנית של האזור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מערות שיוולני בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ במקדשי שיווה, ביתן עם פסל של השור הקדוש ננדי, מסתכל על הפסל או הלינגם של שיווה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]