מפוצלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפוצלים
Divergent
כריכת הספר
כריכת הספר
מידע כללי
מאת ורוניקה רות'
שפת המקור אנגלית
סוגה מתח, דרמה
מקום התרחשות שיקגו עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה הוצאת הקיבוץ המאוחד
תאריך הוצאה 25 באפריל 2011 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 394
סדרה
סדרת ספרים מפוצלים
הספר הבא מורדים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003454597
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מפוצליםאנגלית: Divergent) הוא הספר הראשון מתוך טרילוגיה דיסטופית לנוער שנכתבה על ידי הסופרת האמריקאית ורוניקה רות'. בנוסף, יצאו בסדרה ספרים נוספים הנקראים מורדים (באנגלית: Insurgent, יצא לאור בעברית ב-2013) נאמנים (באנגלית: Allegiant, יצא לאור בעברית ב-2014) והספר פור (נובלה נלוות לסדרה שמסופרת מנקודת מבטו של פור).

את הספר כתבה רות' בזמן לימודיה האקדמאיים באוניברסיטת נורת'ווסטרן, שם למדה כתיבה יוצרת. לאחר צאתו זכה הספר להשוואות רבות עם ספרי טרילוגיית "משחקי הרעב", זאת בשל הדמיון בקהל היעד ובאווירה הדיסטופית שבספר. את ההשראה לספר קיבלה רות' לדבריה בעת נהיגה במכוניתה בדרך למינסוטה, כסטודנטית בשנתה הראשונה. בסוף שנת 2012 התחילה חברת Summit Entertainment בעיבוד קולנועי של הספר לסרט בכיכובה של שיילין וודלי.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר מסופר על העיר שיקגו העתידית, אשר מחולקת לחמישה פלגים:

  • כנות
  • הקרבה עצמית
  • אומץ לב
  • אוריינות
  • ידידות
  • ובנוסף נטולי פלג, אלה שלא מצליחים להתמיין לפלג, או מורחקים מכזה.

לכל פלג תכונה מיוחדת אשר מאפיינת את חבריו, וכן חוקים החלים עליהם. מרבית האנשים נולדים בפלג מסוים וממשיכים את חייהם בו עד מותם, אך יש כאלה שעוברים פלג. כל נער ונערה המגיעים לגיל 16 ניצבים לטקס בחירת הפלג בו ימשיכו לחיות. קודם כל, הם עוברים סימולציה שבודקת את אופיים וממליצה להם על הפלג המתאים להם ביותר. לאחר מכן, הם מגיעים לטקס הבחירה בו הם בוחרים בעצמם את הפלג אליו ישתייכו. לבסוף, הם עוברים מבחני קבלה לפלג בו בחרו; אלה שעוברים את בחינות הקבלה ממשיכים את חייהם באותו הפלג, ואלה שלא צולחים אותן הופכים לנטולי פלג.

הספר מתרכז בסיפורה של נערה בשם ביאטריס פריור, שגרה בעיר עם אמה נטלי, אביה אנדרו ואחיה כיילב. היא גדלה בפלג הקרבה עצמית אך לא מוצאת עצמה מתאימה אליו ואל ערכיו. כאשר היא מגיעה לגיל 16 ועוברת את הסימולציה, היא מגלה שהיא מתאימה ליותר מפלג אחד: היא מתאימה לפלגים הקרבה עצמית, אומץ לב ואוריינות. מפעילת הסימולציה בוחרת לעזור לה ומסבירה לה שעליה להסתיר היטב את זהותה כמפוצלת – נערה המתאימה ליותר מפלג אחד, דבר שנחשב כטאבו. ביאטריס מתעבת את פלג אוריינות, ומוצאת עצמה נמשכת לערכיו של פלג אומץ לב ולחופש הטמון בו.

לקראת טקס הבחירה ביאטריס מתקשה לבחור בין פלג אומץ לב ולבין פלג הקרבה עצמית. בטקס הבחירה אחיה (שבחר לפניה) עובר לפלג אוריינות וכאן בחירתה נעשית אפילו קשה יותר, כי היא מבינה שאם היא תעבור לאומץ לב, היא תשאיר את הוריה לבד. כאשר מגיע תורה של ביאטריס, היא מפתיעה את קרוביה, הבטוחים שתמשיך איתם בפלג, ובוחרת בפלג אומץ לב. היא מתחילה את בחינות הקבלה לפלג, הקשות במיוחד. היא מבינה שהיא צריכה להילחם על מקומה, ובמבחן, בו נדרשים הנבחנים לקפוץ מרכבת נוסעת היישר לגג בניין בן 7 קומות, ומשם לקפוץ אל תהום הפעורה בתוך הבניין. ביאטריס היא הראשונה לקפוץ מגג הבניין ובזאת מוכיחה את אומץ לבה, אשר מתקבל באהדה רבה בקרב חברי הפלג. הנבחנים מובלים ל"בור", המחנה של חברי פלג אומץ לב.

לאחר שביאטריס קופצת מהבניין, היא פוגשת לראשונה את פור, המדריך, ומשנה את שמה לטריס. היא מתיידדת עם שלושה אנשים: הראשונה היא קריסטינה, ילידת פלג כנות. נערה פטפטנית וכנה באופן ברוטאלי. השני הוא ויל, נער שקדן ומלומד שגדל בפלג אוריינות. האחרון הוא אל, גם הוא יליד פלג כנות. אל הוא נער רגיש ונוטה להיות הפכפך למרות מראהו הפיזי המאיים. בנוסף, טריס רוכשת לעצמה אויבים: הראשון שבהם הוא פטר, יליד פלג כנות. פטר מתגלה כנער מאיים ואלים. הוא נוהג ברשעות רבה כלפי אחרים ותחרותי יתר על המידה. לפטר מצטרפים שני עוזרים: מולי ודרו. טריס מפתחת רגשות אהבה כלפי פור.

השלב הראשון של ההכשרה לפלג אומץ לב הוא לחימה פיזית. לאחר קרב סוער של טריס עם פטר בו הוכתה עד לאובדן הכרה, היא מתחילה להתחזק והופכת ללוחמת חזקה יותר שגוברת על מתחריה. למרות גודלו הפיזי של ידידה אל, הוא לא מאמין שהשימוש באלימות הוא הכרחי כדי ללמוד. בהמשך אל מגלה שהוא בחר בפלג אומץ לב רק כדי לגרום לאביו להיות גאה בו, ולפתח אצלו תכונות של גבורה ואומץ שיתגברו על הפחדנות האופפת אותו. ביום האחרון של השלב הראשון, פטר, מולי ודרו תוקפים את ביאטריס, ומשפילים אותה בפומבי. בכעס, טריס מכה את מולי עד לאובדן הכרה ללא רגשות אשם בכלל. לאחר מכן, טריס מופתעת לגלות שהיא דורגה במקומות האחרונים בדירוג הכללי. היא מתחילה לפחד שלא תתקבל לפלג אומץ לב ותהפוך לחסרת פלג – ותיאלץ לחיות בשוליים של החברה, עם נטולי הפלג שחיים בעיר התחתית.

בין השלב הראשון לשני, טריס מתעוררת באמצע הלילה, ומוצאת את אדוארד, יליד פלג אוריינות, שכוב ארצה שבעינו נעוצה סכין חמאה. פטר הוא זה שדקר אותו, משום שאדוארד עקף אותו ברשימת הדירוגים. אדוארד ובת זוגו, מירה, מחליטים לעזוב את הפלג ולהפוך לחסרי פלג. בעקבות זאת, טריס עולה בדירוג למקום החמישי ופטר למקום הראשון.

ביום הביקורים, טריס לומדת שאמה החלה את דרכה בפלג אומץ לב. מנהיגי פלג אוריינות מתחילים להתסיס נגד הנהגת פלג הקרבה עצמית במועצת העיר, ומביאים האשמות שמרכוס, מנהיג פלג הקרבה עצמית, התעלל בבנו. אותו הבן הצטרף לאומץ לב כשהגיע זמנו לבחור, וגם טריס וכיילב לא נשארו בפלג מוצאם, והדבר מלבה את האש נגדו. שמועות צצות לפיהם הקרבה עצמית בעצם אוגרים אספקה שמיועדת לכל תושבי העיר.

כשהשלב השני מתחיל, טריס מתחילה להתקרב לפור. בשלב זה עוברים החניכים סימולציות דומות למבחני ההשמה שלפני בחירת הפלג, המיועדות להעלות בהם רגשות עזים ולגרום להם להתעמת עם הפחדים הגדולים ביותר שלהם. אופי הסימולציות הוא כזה שהנבחנים שוכחים שהם נמצאים בהדמיה. אך בהיותה של טריס מפוצלת, היא מצליחה לזכור שזו לא המציאות, ודבר זה מסייע לה להצליח בהתמודדות. כתוצאה מכך, טריס מדורגת במקום גבוה בסוף התהליך, מה שמגביר את קנאתם של פטר, מולי ודרו. בהפסקה בין השלב השני לשלישי, טריס מותקפת על ידי פטר ודרו, אליהם מצטרף חברה, אל, והיא מוצאת עצמה תלויה מעל תהום. אך כשפור מגיע למקום היא נחלצת מהמצב, והוא מביא אותה לדירתו. זמן קצר לאחר האירוע, אל מתחנן לטריס שתסלח לו על הבגידה. אך טריס מסרבת. הייאוש והפחד להפוך לחסר פלג גורמים לאל לקפוץ לתהום, והוא נהרג. לאחר מותו, נערך טקס אזכרה לכבודו. שם מוצג אל כגיבור ואמיץ, אך בתוכה, טריס מתנגדת באופן מוחלט לדבריו של אריק המדריך. היא רואה בהתאבדות אקט של פחדנות וייאוש בלבד, ולא של אומץ.

בימים הבאים, הקשר של טריס עם פור הופך ליתרון. היא לומדת שהשלב השלישי מתמקד בצורה אגרסיבית יותר בסימולציות ושבסופו המועמדים ידורגו על פי כמות הפחדים שהופיעו בנופי הפחד שלהם. כדי ללמד אותה איך להתמודד עם המבחן, פור נכנס יחד איתה לתוך נוף הפחד שלו. שם טריס מתוודעת לפחדיו של פור ומגלה שבמקור הוא היה יליד הקרבה עצמית, ששמו היה טוביאס, ושעבר לאומץ לב בעקבות התעללות פיזית מצד אביו, מרכוס. טריס לומדת שהכינוי שלו, פור (באנגלית: ארבע) הוצמד לו מכיוון שהיו לו רק ארבעה פחדים בנוף הפחד, דבר שהיה שיא בפלג אומץ לב בתקופתו. ככל שהזמן עובר, כך הקשר בין טריס ופור מתחזק אף על פי שהוא עדיין נמנע מחשיפת הקשר בפומבי. טריס לא מבינה מדוע, אך כשפור מסביר לה שהוא לא רוצה שהמועמדים האחרים יחשבו שהוא נותן לה עדיפות, היא מקבלת את נימוקיו.

בסופו של השלב השלישי, טריס מדורגת במקום הגבוה ביותר. היא ושאר החניכים מקבלים זריקת נסיוב חדש, שאמור להיות נסיוב מעקב שיסייע אם מישהו מהם יופרד מחבריו. אך הסיבה האמיתית היא כדי לשלוט באנשי אומץ לב, ולגרום להם לציית לפקודות פלג אוריינות. אחד מתפקידיהם הוא לצוד מפוצלים, הנחשבים למסוכנים משום שהם היחידים שהנסיוב אינו משפיע עליהם, והם יכולים להוביל למרד. טריס מגלה שפלג אוריינות מתכנן מלחמה נגד פלג הקרבה עצמית שאיתו היה ברגיעה ממושכת. טריס ופור, ששניהם מפוצלים, ולא הושפעו מהנסיוב, מחליטים להגן על פלג הקרבה עצמית ועל הוריה של טריס. הם מנסים להימלט, ובקרב שמתפתח טריס נורית בכתפה והם נלכדים. מנהיגת פלג אוריינות, ג'נין, מזריקה לפור נסיוב חדש שהשפעתו פועלת גם על מפוצלים. פור נלקח לחדר הבקרה כדי שיוכלו לנצל את ידע המחשבים המתקדם שלו, ואילו טריס נלקחת להוצאה להורג. טריס מצליחה לברוח בעזרת פעולה אמיצה של אמה, ופור נותר שבוי בידי אנשי אוריינות.

אמה של טריס מייצרת הסחת דעת כדי לאפשר לטריס לפגוש את אביה, מרכוס, וכיילב – שהחליט להתנגד למעשי הפלג שלו. אמה נהרגת במהלך הפעולה על ידי חיילי אומץ לב. לפני שטריס מצליחה לפגוש את השלושה, היא נתקלת בוויל, אשר נמצא תחת השפעת הנסיוב ומפנה לעברה אקדח טעון. לאחר היסוס קל היא יורה בו. בסופו של דבר, היא מגיעה אל השלושה, ויוצאת עמם לאתר את חדר הבקרה שם פור נמצא ולשחרר את אנשי אומץ לב מהשפעת הנסיוב. בדרך הם מוצאים את פטר, שלא נמצא תחת השפעת הנסיוב כיוון שהשפעתו בוטלה על ידי מנהיגי אומץ לב, והוא מגלה להם היכן חדר הבקרה. ניכר שפטר נמצא תחת לחץ חמור והוא מתחנן לטריס לקחת אותו איתה. טריס מאתרת את הבניין שבו נמצא חדר הבקרה, אולם בדרך, אביה נורה למוות על ידי אחד מהחיילים כשהוא מנסה להגן על חיי בתו. טריס מוצאת את פור, אשר עדיין תחת שליטת פלג אוריינות. היא נלחמת מבחינה קוגניטיבית על מנת לשחרר את פור משליטת הנסיוב. בינתיים, פור מאיים עלייה באקדח. כשהמצב נראה אבוד, טריס מצליחה לשחרר את פור משליטת הנסיוב והוא בתורו מנסה לשחרר את חברי פלג אומץ לב מהשליטה המסוכנת. ברגע שפור מצליח, הוא, טריס, מרכוס, פטר וכיילב עולים על רכבת לפלג ידידות, שם הם מקווים למצוא שלווה ושלום.

הדמויות בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ביאטריס "טריס" פריור – הדמות הראשית בטרילוגיית מפוצלים. טריס בת 16 והיא בתם הקטנה של אנדרו ונטלי פריור. לטריס אח גדול ממנה כמעט בשנה ששמו כיילב פריור. במשך מבחני ההתאמה, היא מבינה שהיא מפוצלת, דבר מסוכן ביותר. להיות מפוצל פירושו להתאים ליותר מפלג אחד. לאחר מאבק פנימי, היא בוחרת להשתייך לפלג אומץ לב. טריס היא נערה עקשנית מאוד ודעתנית. היא מתוארת כנערה נמוכה, בלונדינית, בעלת עיניים כחולות, ורזה מאוד, אבל הופכת לשרירית במהלך האימונים בפלג אומץ לב. למרות שעזבה את הפלג בו נולדה, הקרבה עצמית, הערכים שלו עדיין נמצאים בתוכה.
  • טוביאס "פור" איטון – מדריך של טריס, אשר מתאהב בה. הוא מבוגר מטריס בשנתיים ובמקור הוא יליד הקרבה עצמית. הוא מגן על טריס ממקרה אלים שאליו היא נקלעת, אך משתדל לשמור את מערכת היחסים שלהם בסוד על מנת שלא יחשבו שהוא נותן לטריס עדיפות בדירוגים. השם פור (ארבע) ניתן לו על כך שבנוף הפחד שלו היו לו רק ארבעה פחדים. שמו האמיתי הוא טוביאס. הוא עבר מהקרבה עצמית לאומץ לב כדי לברוח מהתעללות פיזית מצד אביו, מרכוס, שהיה נועל את פור בארון קטן בעליית הגג של ביתם. בגלל התעללות זו הפך פור לקלאוסטרופובי, אחד מהפחדים הגדולים שלו. בנוסף, יש לו יחסי יריבות עם אריק, מי שלדעתו משחית את השקפת העולם של אומץ לב. באחד מהפרקים האחרונים בספר, טריס מבינה שפור גם הוא מפוצל, כמוה. פור מתואר כגבוה מאוד ובעל שיער שחור וקצר ועיניים כחולות ועמוקות.
  • כיילב פריור – אחיה הבוגר של טריס. כיילב גדול מטריס בכמעט שנה כך ששניהם באותה שכבה בבית הספר. הוא לא מפסיק להזכיר לטריס את דרכי ההקרבה העצמית, דבר שהיא לא כל כך אוהבת לשמוע. אך הוא מפתיע אותה לפני טקס הבחירה, כשהוא אומר לה שהיא צריכה לבחור את מה שהיא רוצה ולא מה שמשפחתה רוצה. היא לוקחת את דבריו לליבה ובוחרת בפלג אומץ לב ולא בהקרבה עצמית. כיילב בוחר באוריינות. כיילב מתואר כנער בעל עיניים ירוקות ושיער שחור.
  • קריסטינה – אחת מחברותיה הטובות של טריס. במקור היא ילידת פלג כנות אך החליטה לעבור לפלג אומץ לב. במשך השלב הראשוני של הקרבות היא נלחמת מול מולי ומוכיחה חוזק רב. קריסטינה מתוארת כנערה גבוהה ויפה. היא מתוארת כאנרגטית וחזקה, צבע עורה הוא חום ושיערה שחור.
  • פטר – אויבה של טריס. במקור הוא יליד כנות. קריסטינה מספרת שהוא תמיד היה גס רוח . היא אומרת שהוא היה מכה ילדים אחרים ומטיל את האשמה עליהם כאשר המבוגרים היו מתערבים. טריס מתארת אותו כבעל שיער כהה מאוד ומבריק. הוא מטריד אותה בכך שהוא קורא לה נוקשה (כינוי גנאי לאנשי הקרבה עצמית) ואפילו פוגע בה באופן פיזי. הסיבה לפגיעה בטריס הוא הכוח החזק שהיא מפגינה, דבר שהוא לא ציפה לו וגורם לו לקנאה. בכל פעם שמתגלה מישהו חזק יותר ממנו, הוא נוהג כלפיו באלימות וקנאה. פטר דוקר את אדוארד בעין, משום שעקף אותו בדירוג הכללי. הוא קיווה שכך הוא יעזוב את הפלג, וכך קרה. בסוף הספר, טריס מוצאת את פטר החלש לבדו בבניין והוא מבקש להצטרף אליה.
  • ויל – אחד מחבריה הטובים של טריס. במקור הוא מפלג אוריינות. יש לו שיער בלונדיני וקמט בין גבותיו. הוא מאוהב בקריסטינה. ויל הוא מצחיק והמגן של טריס וכריסטינה. הוא לא מאפשר לאל להתקרב לטריס לאחר שלקח חלק מהתקרית האלימה עם פטר ודרו. בסוף הספר ויל נורה למוות על ידי טריס לאחר שפעל תחת השפעת הנסיוב של פלג אוריינות. לאחר מכן, טריס מרגישה אשמה על כך.
  • מרכוס – אביו של טוביאס ומנהיג פלג הקרבה עצמית. היה נוהג להתעלל בטוביאס בילדותו וזו הסיבה שטוביאס עזב את הקרבה עצמית. מרכוס מואשם באכזריות על ידי טריס ופלג אוריינות. הוא בורח עם טריס מהמתחם של אומץ לב בסוף הספר, אבל לא על פי בחירתה של טריס.
  • אל (אלברט) – יליד פלג כנות. מפתח רגשות כלפי טריס במהלך השלב הראשון של החניכה. מתוך כל המועמדים השונים, לו היה את הקושי הבולט ביותר בהסתגלות לפלג החדש. הוא לא אוהב את האלימות שמפגינים חברי הפלג ואת הקרבות שהמועמדים נאלצים לערוך. נער חלש יותר משאר המועמדים. הוא כושל בקרבות ולא מצליח להשיג תוצאות טובות. אל מבין שאם לא יעשה מעשה הוא יימצא את עצמו בתחתית הרשימה ויהיה מחוסר פלג. הוא מפתיע את טריס בכך שהוא לוקח חלק בתקרית אלימה כלפיה, שבה הוא, פטר ודרו מחזיקים את טריס מעל התהום. לאחר המקרה, אל מבקש את סליחתה של טריס אך היא מסרבת לסלוח לו. כל זה מוביל להתאבדותו של אל בקפיצה אל אותו התהום שם איים על חייה של טריס.
  • אוריה – מועמד יליד אומץ לב, יש לו קעקוע של נחש שחור מתפתל סביב אוזנו. הוא מתואר כנער מצחיק, דורג במקום הראשון בזמן האימונים (חניכים שעברו מפלג אחר וילידי אומץ לב דורגו בנפרד). יש לו אח גדול בשם זקה וחברותיו הטובות הן לין ומרילין. נפגש לראשונה עם טריס במשחק כדורי צבע, לאחר דקירתו של אדוארד הוא מזמין את טריס למסורת חניכה באומץ לב – ירידה באומגה מבניין הנקוק.
  • לין – מועמדת ילידת אומץ לב, גילחה את ראשה כדאי שיפסיקו להתייחס אליה כילדה. יש לה אחות גדולה ששמה שונה ואח קטן ששמו הקטור, חבריה הטובים הם אוריה ומרילין. מתוארת כנערה יפה. פגישתה הראשונה עם טריס הייתה בבניין הנקוק כאשר דרכה על אצבעותיה. לין וטריס נהיות חברות ככל שעובר הזמן.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"סדרת הספרים מפוצלים" מאת ורוניקה רות'
סדרת הסרטים
מפוצלים
סרט (2014)
מורדים
סרט (2015)
נאמנים
סרט (2016)
שחקנים
שיילין וודליתיאו ג'יימסקייט וינסלטנעמי ווטס