מקהלת רון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ציור של מקהלת רון מאת הצייר שבתאי אלדג'ם[1]

מקהלת רון הייתה מקהלת פועלים בניצוחו של קונראד מאן שפעלה בישראל במשך קרוב ל-15 שנה, בשנות ה-40 וה-50.

המקהלה הוקמה ביוזמת המפלגה הקומוניסטית הישראלית, על בסיס מקהלת פועלים שפעלה בשנת 1945 במסגרת המועדון "תרבות לעם" בתל אביב. מבקר המוזיקה מנשה רבינא כתב על המקהלה בתחילת דרכה: "זמרה טובה בהדרכתו של מנצח טוב בפי מקהלה טובה."[2]

בשנות פעילותה הופיעה המקהלה ברחבי הארץ וכן בפסטיבלים ברחבי העולם. ב-1947, לאחר פסטיבל הנוער והסטודנטים בפראג, ערכה המקהלה סיור הופעות בצ'כוסלובקיה ובצרפת. בהשפעת מלחמת העולם השנייה והניצחון על הנאצים, הרפרטואר של המקהלה כלל שירים סובייטיים מתורגמים לעברית, שירי פרטיזנים, ובמקביל - שירי פועלים, שירים עבריים ושירים בשפות שונות. המקהלה שרה גם קנטטות ושירים שאת לחניהם כתב המנצח עצמו. נשמרו שישה שירונים של המקהלה.

בין זמרי המקהלה הידועים היו אסתר חצרוני, שמעון ישראלי, ראובן שפר שחקן התיאטרון הקאמרי ואחד מארבעת חברי רביעיית התיאטרון ודוד חנין, אביו של חבר הכנסת דב חנין. דוד הצטרף למקהלה והיה מהזמרים הבולטים בה. במקהלה פגש את חברתו לחיים, שולה שגדלה במשפחה דתית בכרם התימנים בתל אביב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הצייר שבתאי אלדג'ם העניק את התמונה לקבוצת שילר, לאות תודה על הבית החם שמצא שם בעת עלייתו ארצה. התמונה שמורה בקיבוץ במועדון לחבר. המנצח שבקדמת התמונה הוא קונרד מן. מעל לזמרים נראית המלחמה הסמלית בין כוחות הטוב לכוחות הרשע, מנקודת הראות של אלדג'ם, שהיה זמר במקהלה וקרוב לקומוניסטים הישראלים.
  2. ^ מנשא רבינא, תוים | המקהלה בניצוחו של מן, דבר, 11 בינואר 1946.