מרתה שלמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרתה שלמה
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 25 בספטמבר 1923
וינה, הרפובליקה האוסטרית הראשונה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 באוקטובר 1985 (בגיל 62)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים סטודיו אייץ' בי עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול סופרן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרתה שְּלַמֶּהאנגלית: Martha Schlamme‏; 25 בספטמבר 19236 באוקטובר 1985) הייתה זמרת ושחקנית אמריקאית יהודיה.

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרתה הפטל נולדה למשפחה יהודית אורתודוקסית בווינה, אוסטריה. שם למדה בבית ספר ציבורי ובבית ספר יהודי. אביה מאייר הפטל היה מסעדן. במסעדה של אביה עשתה כילדה את צעדיה הראשונים בשירה, ושרה שירים פופולריים באותה תקופה. בשנת 1938 לאחר סיפוח אוסטריה על ידי גרמניה הנאצית הוריה שלחוה לצרפת להתגורר אצל קרובי משפחה. אחר כך הצטרפה למשפחתה באנגליה, שם חיו במחנה כנתיני אויב באי מאן. במחנה היא הופיעה לראשונה בהפקה בשפה הגרמנית של "כטוב בעיניכם". באותו המחנה שהה זמר הפולק הדני-איסלנדי אנגל לוּנד (Engel Lund), וזו הייתה חשיפתה הראשונה לרפרטואר של לונד, שכלל שירים מסורתיים ביידיש, ובהשראתו החלה לפתח קריירה מוזיקלית. אחרי המלחמה התגוררה בלונדון, ועסקה לפנסתה בעבודה משרדית בזמן לימודי פיתוח קול ופסנתר, ולפעמים הופיעה על במה וברדיו.

בשנת 1948 היגרה לארצות הברית, שם נישאה לבעלה הראשון, הנס שְּלַמֶּה. היא פירנסה את עצמה בביצוע רפרטואר של שירי עם שכלל שירים בחצי תריסר שפות, במועדוני הלילה ואולמי קונצרטים בהרי הקטסקיל ובמקומות אחרים.

בתקופה זו החלה בשיתוף פעולה עם המלחין הישראלי נחום נרדי. אף שלא הייתה דוברת עברית, שרה עשרות שירים בשפה זו, ביניהם "ושאבתם מים בששון", "למדבר", "מלאו אסמינו בר", "עורו אחים" ו"הורה אגדתי".

בשנת 1959, ביצעה שירים מהאופרות ומהמחזות הזמר של המלחין הגרמני קורט וייל בפסטיבל אדינבורו, הופיעה בפסטיבל ניו-פורט והחלה להתפרסם בקהלים רחבים. בראשית שנות ה-70 וב-1980 הופיעה במחזות זמר בברודוויי. בשנת 1985 ביקרה בישראל והתראיינה לטלוויזיה הישראלית בתוכניתו של רם עברון, ואף שרה מספר שירים באולפן. היא המשיכה להופיע עד מותה חודשיים לאחר שלקתה בשבץ על הבמה, בשנת 1985 בג'יימסטאון, ניו יורק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]